Gå til innhold

vektløshet på jorda

Anbefalte innlegg

Jeg vet det finnes en måte og danne en vektløs tilstand her på jorda, så det på tv når de skulle skyte på en meteoritt for å se hvordan den oppførte seg i rommet, men det jeg lurer mest på, er om det er noen som kan vise til en internett side som kan bevise dette spørsmålet, jeg selv har lett og lett og lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet om disse alternativene som fungerer på og i nærheten av jordens overflate:

Falltårn: Slike finnes det flere av. Jeg tror det er et høyt et i Tyskland. Konseptet er at man slipper ting fra et høyt tårn hvor tingen opplever vektløs tilstand under fallet. Problemet her er at vektløsheten er veldig kort, og lasten utsettes for store krefter når den bremses opp før den treffer bakken.

Rakett: En rakett med last skytes opp i luften (ikke ut av atmosfæren) og når den daler ned opplever lasten vektløshet som i tårnet. Problemene er de samme som med falltårnet, men vektløsheten varer lenger her.

Magnetfelt: Sterke magnetfelt kan få til og med planter og dyr vektløse. Magnetfeltet løfter tingen, og motvirker draget fra tyngdekraften. Problemet er at for å få et så sterkt felt kan ikke området feltet er på være så stort. Altså er det liten plass. Jeg har sett film av forsøk med en levende edderkopp i vektløs tilstand i et lite magnetfelt. Det feltet var i et område på størrelse med et jordbær (noe jeg også har sett film av).

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Ja, det hadde jeg helt glemt.

Fly (parabolsk flukt): Et fly flyr langt opp og skrur av motorene slik at flyet med innhold blir "kastet bortover". Innholdet vil oppleve vektløs tilstand. Et slikt kast varer bare noen ytterst få minutter, men det er mulig å gjenta det mange ganger etter hverandre.

Lenke til kommentar
NASA's KC-135 Reduced Gravity Aircraft is based at Lyndon B. Johnson Space Center and affectionately called the "vomit comet". It is an airplane that NASA flies in 6 mile long parabolic arcs, first climbing in altitude, then falling, in such a way that the flight path and speed correspond to that of an object without propulsion and not experiencing air friction. This is realised by propulsion and steering such that air friction is compensated and nothing else. The result is that people inside are not pushed towards the bottom or any other side of the plane, i.e. they are temporarily weightless, each time for a period of 25 seconds. Typically one flight lasts about two hours, in which 40 parabolas are flown.

Tatt HERFRA

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Tråder og ting som holdes opp ned av magneter forklarer det meste av det der. Plastflasken som presses sammen har nok blitt fylt med varm luft for å så avkjøles, da trekker luften seg sammen med en sterk kraft. Man kan til og med se at plastflaskeklippet er satt sammen av enkeltbilder tatt over tid.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vektløshet for magnetiske gjenstander ja...

5807864[/snapback]

Vel, dette blir vel mer vektløshet for diamagnetiske gjenstander. Kroppen vår er (hvis jeg husker riktig) også diamagnetisk, så med et tilstrekkelig stort og sterkt magnetfelt, burde det teoretisk være mulig å få mennesker til å bli vektløse på samme måten også. Eller er jeg helt på viddene nå? :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, "alle" materialer er jo dimagnetiske (i varierende grad), dvs de setter opp et motsatt rettet magnetfelt når de selv blir påvirket av magneter. Det mest dimagnetiske materialet er vel pyro-grafitt eller noe sånt, dvs. grafitt hvor alle "lagene" ligger oppå hverandre som "pølseskiver".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...