Gå til innhold

Ny desktop fra Novel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sikker, synes det bare var kult med noe nytt... fått intrykk av at dette kun gjelder Suse. Håper ikke det blir default i Gnome iallefall, denne ble litt bloat, men at de bare prøver på noe nytt er jo bra og det er sikkert mer vennlig for personer som tester Linux for første gang.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

fikk sterke "vi-vil-ligne-windows-xp" assosiasjoner her... tror ikke jeg er alene om det heller...

 

 

edit: men det har vel med at som du sier folk som aldri har sett linux før skal føle seg "hjemme", min mor for eksempel, klarte ikke å skru av maskinen min når jeg hadde gnome på den... men så er ikke hun noe data-menneske da...

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar
fikk sterke "vi-vil-ligne-windows-xp" assosiasjoner her... tror ikke jeg er ale om det heller...

5746723[/snapback]

 

 

Vel, det er jo alltid et problem det der, og man kan ikke gjøre alle til lags men, Novell vil gjøre inntog i bedriftene og, jo enklere overgang fra Windows jo bedre. Det passer vel ikke for alle dere hardcore hax0rs med Slackware og fluxbox uansett. Det blir liksom aldri bra for noen, enten så ligner det for mye på Windows, eller så ligner det for lite, det finnes ikke en "one size fits all"-løsning, og om du synes gnome ser helt forferdelig ut i SUSE, så er det ingenting som hindrer deg i å bruke KDE, eller en annen vindusbehandler.

Lenke til kommentar
Vel, det er jo alltid et problem det der, og man kan ikke gjøre alle til lags men, Novell vil gjøre inntog i bedriftene og, jo enklere overgang fra Windows jo bedre. Det passer vel ikke for alle dere hardcore hax0rs med Slackware og fluxbox uansett. Det blir liksom aldri bra for noen, enten så ligner det for mye på Windows, eller så ligner det for lite, det finnes ikke en "one size fits all"-løsning, og om du synes gnome ser helt forferdelig ut i SUSE, så er det ingenting som hindrer deg i å bruke KDE, eller en annen vindusbehandler.

 

sa aldri det var styggt... sa bare at det lignet mye på xp, som jeg mener er negativ utvikling. ikke selve utseendet, men at det må likne windows for at folk skal kunne bruke det. liker ikke at alle bygger utseendet sitt på microsofts måte, for det viser hvor mye makt de fortsatt har. Når man ikke tør å løsrive seg fra microsoft kan man like gjerne jobbe for dem, for skal det bli for vanskelig hvis de ikke har startmeny nede i venstre hjørne osv. det blir for dumt... greit at det ligner litt, men det der er så godt som identisk med xp sitt menyoppsett.

 

Microsoft :thumbdown:

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar
sa aldri det var styggt... sa bare at det lignet mye på xp, som jeg mener er negativ utvikling. ikke selve utseendet, men at det må likne windows for at folk skal kunne bruke det. liker ikke at alle bygger utseendet sitt på microsofts måte, for det viser hvor mye makt de fortsatt har. Når man ikke tør å løsrive seg fra microsoft kan man like gjerne jobbe for dem, for skal det bli for vanskelig hvis de ikke har startmeny nede i venstre hjørne osv. det blir for dumt... greit at det ligner litt, men det der er så godt som identisk med xp sitt menyoppsett.

 

Microsoft  :thumbdown:

5746869[/snapback]

Noe som er bra med Linux er at man kan velge, det finnes masse gode brukergrensesnitt, her er noen av de mindre kjente: Enlightenment, XPde, Mezzo, xfce, Project looking glass. Er iallefall glad for at det finnes GUIer som ligner på Windows, men også glad for at jeg ikke blir tvugnet til å bruke dem! :)

 

Det at forskjellige distroer i tillegg lager sitt eget preg av deres GUIer er jo også med på å variere (som denne gnome-looken til Novel eller Linspire sitt modifiserte KDE-look), da kan man slenge hundrevis av bilder av forskjellige GUIer til alle Windowsfans som klager over at Linux ser så stygt ut :D

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Linux rulez, M$ søx ass.

5768745[/snapback]

Det jeg mener er at Gnome holder på å bli et teletubby DE, akkurat som Windows XP er idag.

5768803[/snapback]

Teletubby? Gnome er jo stilreint og strømlinjeforma uten for masse dilldall!

5769364[/snapback]

Ja, men ser du bort fra det så kan du merke at funksjonene i gnome har gradvis forsvunnet og blitt erstattet med enda mer nybegynnervennlighet (f.eks ingen "Åpne terminal" i skrivebordsmeny, ingen redigering av oppstartere inni selve gnome-menyen, ingen kjør-knapp i gnome-menyen (man må trykke alt+f2), programmer i gnome-menyen har byttet navn med navn som er lettere å assosiere med hvis man er en tidligere windowsbruker, grip er byttet ut med soundjuicer(?), galeon er byttet ut med epiphany, osv.)

Lenke til kommentar

gnome er ikke nødvendigvid teleyubby bare fordi den ikke lenger oppfyller kravene dine ratix... Gnome streber jo for å blir mest mulig brukervennlig for den vanlige mann i gata, som aldri kommer til å trenge en Run sak i menyen.. De har vært helt klare på disse intensjonene helt fra starten, ser ikke hva folk klager over.. Har ikke Gnome nok dilldall for deg, bruk noe annet.... er jo ikke mangel på utvalg.....

Lenke til kommentar

Vel, nå sitter jeg på en maskin som fremdeles *lukter* ny pc (bokstavelig talt), men det føles raskt nok i alle fall...

 

Det jeg liker med gnome er at det er rett og slett pent, og standardinstillingene er stort sett ok (bortsett fra spatial nautilus. Det er lett å stille på da...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...