mysjkin Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) er vel ikke alene om det her... Jeg har endt opp med å 'drifte' PC for en relativt ubemidlet og dataukyndig bekjent av familien. jeg hadde satt opp maksinen med win2000 og fikk den tilbake etter en stund ikke fungerede med div virus.... Den må i alle fall settes opp fra scratch og jeg ser for meg følgende mulighet. Standardboot; Kubuntu (nei, ingen klarer å overtale meg til å bruke gnome!) dualbooter til windows 2000 for å kunne gjøre tinmg som evt ikke funker i kubuntu (det er blant annet noen barn der som vil kunne spille, om enn ingen hardcore gamere) Se på dette som inspirasjon dersom noen av dere har noe liknende på gang, eller kom gjerne med kommentarer. Så langt har jeg. - Installert w2000 på en fat-partisjon, alt er helt standard - installert kubuntu og satt opp så"c: kommer som /media/c-disk - installert firefox, thunderbird og openoffice for begge OSene - prøve å sette /mnt/c-disk/Documents and settings/winbruker til hjemmekatalog for linuxbruker etter å ha kopiert over alt fra linuxhjemmeområdet. Da ville imidlertid ikke kde komme opp (nei, det er heller ikke noe argument for å brike gnome) - linket konfiigkatalogene for firefox og thunerbird fra win til lin: ln -s /media/c-disk/Documents\ and\ Settings/winbruker/Application\ Data/Mozilla/ ~/.mozilla og ln -s /media/c-disk/Documents\ and\ Settings/winbruker/Application\ Data/Thunderbird/ ~/.mozilla-thunderbird Dermed virker de programmene likt i windows og linux, ser samme mail, bokmerker, browserhistore etc begge steder - Satt opp openoffice i linux til å lagre i /media/c-disk/Documents and settings/winuser/My documents - prøvd å bruke win for åp kjøre programmet 'databibel' som ikke er finnes for linux. programmet kommer opp med wine /media/c-disk/Program\ Files/databibl/databibl.exe, men gir "abnormal program termination" og sier fixme:ole:CoRegisterMessageFilter16 (0x7fe81af4,(nil)),stub! fixme:ole:CoRegisterMessageFilter16 ((nil),(nil)),stub! Burde gå an å fikse dete med noen settinger i wine, men så langt har jeg ikke fått til det. M. PS, måtte grave værre for å få lydkortet, et creative CT4816, til å funke under 2000, alsa fant og startet det uten problemer... Endret 13. mars 2006 av mysjkin Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Kan du ikke bare endre /etc/passwd-entry til å ha brukerens hjemmekatalog der du vil ha den? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Prøvde, men det funka ikke. Ble noe trøbbel med kde som ikke kom opp (samme som for linken jeg nevnte) edit: prøvde det før jeg linka, retter opp åpningsinnlegg M. Endret 13. mars 2006 av mysjkin Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 La hjemmekatalogen være på ext3 (el.), men lag en lenke til en fat-disk. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Slik jeg har satt det opp nå, er $HOME på en reiserfs partisjon, men jeg har lagt opp til at lagringen skal skje på c: (fat) det viktige her er at det er tilgang på alle dokumenter fra begge OSene, og da er FAT dessverre beste felles multiplum.. M. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Skal maskinen ha flere brukere bør du trolig sette opp UMS-DOS støtte på fat partisjonen. Du kan sikkert også bruke mount --bind /media/c-disk/Documents\ and\ Settings/ /home til å fikse hjemmeområdene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå