kilogram Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Den populære Linux-distribusjonen Ubuntu er rammet av en feil som lar alle brukerne lese root-passordet på maskinen. En fiks er allerede tilgjengelig. Les mer Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) I mitt tilfelle er det bare jeg som har tilgang til pc'en min Alle andre som låner pc'en min hadde nok aldri funnet den filen uansett Endret 13. mars 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 *venter på de som mener dette er en grunn til å ikke bytte til linux*. Forøvrig skal det nevnes at dette ikke gjelder linux i seg sjøl, kun distroen Ubuntu. Arch, debian, fedora osv har ikke denne feilen. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Vegard har klart skrevet at dette gjelder Ubuntu, men det viser jo at Linux distroer også kan ha store feil akkurat som Windows... men det er rart at ingen har funnet ut dette tidligere, breezy har jo vært ute en stund nå... Jeg skjønner heller ikke hvorfor en vanlig bruker skal ha tilgang til disse filene i utgangspunktet og at de ikke tenkte på dette når tilgang til rootpassordet er så kritisk som det er i Linux... Lenke til kommentar
grwatz Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 <flisespikke> tuxerator: dette er Ubuntu. root har ikke passord. </flisespikke> nå er forskjellen minimal i praksis, siden brukeren som installerer et ubuntu-system legges til i /etc/sudoers automatisk. så da er fremgangsmåten slik: $sudo -s $<passord> #<root shell> Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg har selv planer om å prøve ut Ubuntu, så det er bra at jeg er klar over problemet og får oppdatért det. Det er godt vi slipper å vente til neste måned for en patch! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå