Gå til innhold

Lett overklokking eller ny cpu?

Anbefalte innlegg

Har en P4 650 3,4 ghz cpu og føler at jeg trenger mer :p

Driver en del med video encoding, redigering, rendering osv og vil gjerne at det skal gå litt fortere. Er det en bra invistering å oppgradere til 3,6 eller anbefaler dere å klokka til 3,6 (3,8?). Har forresten et middelmodig vannavkjølingssystem for å få pcen til å gå litt stillere.

(hvis klokking. Noen som kan gi meg en pekepinne på hva jeg skal sette diverse volt og sånn da for at pcen skal gå så stabilt som mulig?)

PS: Er det bare garantien på cpu og hovedkort som ryker hvis man overklokker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en P4 650 3,4 ghz cpu og føler at jeg trenger mer :p

Driver en del med video encoding, redigering, rendering osv og vil gjerne at det skal gå litt fortere. Er det en bra invistering å oppgradere til 3,6 eller anbefaler dere å klokka til 3,6 (3,8?). Har forresten et middelmodig vannavkjølingssystem for å få pcen til å gå litt stillere.

(hvis klokking. Noen som kan gi meg en pekepinne på hva jeg skal sette diverse volt og sånn da for at pcen skal gå så stabilt som mulig?)

PS: Er det bare garantien på cpu og hovedkort som ryker hvis man overklokker?

5744587[/snapback]

Hei du,Tror det vil være bort kasta penger og kjøpe 200 mhz større cpu.overklokk den gammle i stede.Vist du overklokker tror jeg all garanti rykker.les deg en overklokkings guid.Da vil du fort skjønne hvordan du skal oc`se din cpu :). Du driver med video encoding, redigering, rendering osv, det der tror jeg krever mye minne. kjøpt deg 2 g raske ram så blir det sikkert fart i sakene :)

Lenke til kommentar

800FSB(200x4)

dvs 3.4ghz er 200x17(multiplier er 17 den kan ikke forandres, muligens senkes, men ikke vits). bortsett fra å treffe rammen på riktig mhz så den ikke blir 170mhz 30 for lite

prøv 212x17, øk volt 1 hakk, det spørs om rammen klarer det

så er det sånn reduserings greien på ram som er muligt

ddr 212mhz eller ddr 424mhz, hvis ikke spesial ram så liten gevinst

last ner OCCT kjør maskinen på test hvis den klarer det 1 time så går det greit, er det snakk om minutter så blir det lite volt, eller cpuen strekker ikke til.

async, pci/agp/pci-e

33/66/100

disse blir forandret naar en beveger fsb, men 12fsb er lite ,men som regel kan du låse disse, så det gjør lite, finn ut hvordan rammen funker, divider 200/166/133

f.eks 240fsbx15(17) så får du 3.6ghz og uforandret hastighet på ram, hvis du kjører 166 på ram

eller 212x17 og få 12mhz extra på rammen, sannsynligvis klarer den det problemfritt, men hørt en del sliter på sånt.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

øker du 200, så øker det pci. pci-e x16, og rammen

øker du så må du låse pci-e og pci

øker du så må du se til at du har ram til det av kvalitet som tåler sånt uten å bli ødelagt, kjøling på ram utenom, en vifte helst. hvis ikke må du se etter ram divider

f.eks 200/166/133.

200mhz blir 166mhz på ram, mhz400 ddr er det samme som 200, dvs DUAL RATED

dobbel betydning, så 200mhz skal vistnok være 400mhz effektiv

så rammen her går i et med fsb

hvis ikke kan du experimentere med timmings, hvis du skal ha mer en 200mhz på ram

dvs hvis dine timmings in denne rekkefølgen er

3-4-4-10

så setter du f.eks

3-5-5-12 for å gå høyere

det første tallet er cache latency "3"

value er 3

så har du 2.5 og 2 som er kostbart, performance ram

da begynner en på 2-5-5-12 eller 2-3-3-5 som et eks.

det er iallefall hva jeg forstår ut av det, blir sikkert skutt etter med luft men et forsøk er bedre en inget

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...