Gå til innhold

Problemer med (ukjent) codec


Anbefalte innlegg

Jeg har et merkelig problem med videoavspilling på min PC.

 

Ved avspilling av enkelte videofiler (ofte Quicktime) vises videoen normalt i 2 sekunder, for så å bli erstattet av et grønt bilde. Så blir hele maskinen treg og hakkete til jeg får stengt av videoapplikasjonen. Etter dette vil absolutt alle videofiler (også de som tidligere fungerte fint) kun vises som grønt bilde. En restart er det eneste som hjelper.

 

Enkelte WMV-filer utviser lignende atferd, men i stedet for at hele bildet blir grønt, hakker hele systemet bare. Etter dette spilles alle WMV-filer på denne måten. En restart er det eneste som hjelper.

 

Grunnen til at jeg mener det er en codec feil er at disse filmene spilles helt bra i VLC. Dermed har det ikke vært noe problem tidligere, bortsett fra litt problematikk med videofiler som vises i websider. Dette har vært mulig å leve med.

 

Men nå har jeg lagt inn Skype, og det ser ut til at de bruker dette codecet som PCen min ikke takler, og dermed er jeg interessert i å finne ut av og fikse dette. Noen som har den fjerneste idé? Har lett rundt på nettet, men det ser ut til at jeg er den eneste i verden som har dette problemet. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for gode forslag, begge er prøvd til liten nytte.

 

Mine undersøkelser leder meg til å tro at feilen har forbindelse med DirectDraw og Overlay, nærmere bestemt hvordan grafikk kortet mitt takler disse tingene. QuickTime (og dermed også sannsynligvis Skype) bruker ikke Overlay. I QuickTime kan jeg skru av DirectDraw akselerasjon, mens dette ikke går i Skype. Skrur jeg av DirectDraw akselerasjon globalt for systemet, vil ikke Skype vise video i det hele tatt.

 

Ser ut til at jeg blir nødt til å enten vente på fiks fra nVidia eller Microsoft, eller kjøpe nytt kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...