Gå til innhold

Oppgradering av HTPC, er d bra?

Anbefalte innlegg

Oppgradering av min HTPC

Ny innkjøp?:

Hovedkort: LGA775 Intel D945GNT; Kr 909,-

Prosessor: Intel Pentium D 805 Dual core; Kr 1174,-

Ram: OCZ DDR2 Value Pro Series PC5400 2048MB (2x1024) Kr 1795,-

Skjermkort: Asus Extreme N6600 Silencer/TD/128M

Kjøler: Zalman CNPS9500LED

Eksisterende HW:

-DELL 2405 LCD monitor, 24"For TV titting og DVD film.

-Lydsystem Creative Audigy 4

-Suround høytalere Creative 5.1 THX, analog.

-TV kort 1. Hauppauge WinTV-PVR-500-MCE.

2. Hauppauge WinTV-DVB-S-Nexus

3. Pinnacle PCTV-Sat (DVB-S)

-HDD Samsung SATA 250GB x 2

-Mist powe supply 600watts

-Optical drive NEC DVD-+/-RW Burner

-92mm Zalman vifter x2

-ATI Remote Wonder.

-Silverstone LC17

-T-Balancer SL4 Digaital

Andre premisser:

-Ingen spilling.

-Lavest mulig varmeutvikling.

-Stabilt system.

-Ingen MCE.

-Ingen OC

Software:

-Mest sansynlig BeyondTV3 SOFTWARE eller medioportal.

-Nvidia MPEG2 decoder

-DivX codecs

Noen kommentarer til denne oppgraderingen?

Er litt usikker på Intel, da jeg har 2 AMD systemer. Men begge disse har via chipset og dette fungerer vist dårlig med TV-kort, nekter fullstendig å akseptere PVR500 kortet.... Etter HTPC Guiden her på HW.no så er Intel å foretrekke, men har også lest at dual coren til AMD har en veldig moderat varme utvikling. Noen erfaringer av denne Intel dual coren jeg har med i forslaget her?

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger du virkelig 2gb minne ?

5746525[/snapback]

Tenker vell litt fremover her, forstår at neste windows versjon vil bli grådig på minne. Ellers er vell 1 giga nok!

Pga doble minnekanaler er det vel best med 2x512mb??

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar

Har funnet frem til et alternativ med AMD:

Hovedkort: Asus A8N-E; Kr 726,-

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 3800+; kr 2436

Ram: Kingston ValueRAM DDR400 2048MB; Kr 1378,-

Skjermkort: Asus Extreme N6600 Silencer/TD/128M; kr 690,-

Kjøler: Zalman CNPS9500LED; kr 420,-

Det jeg er er ute etter er multitasking egenskaper, lav varme utvikling og stabilt system!!

Får inntrykk av at AMD er både raskere og kjøligere en tilsvarende Intel cpu, noen kommentarer på dette? Er det slik at Intel systemer er stabilere en AMD?

Men jeg synes at 2500 for en prossesor er vell mye :(

Jeg er bekymret for to ting og det er stabilitet og varme utvikling. Intel sine cpu oppgis til 95 grader på deres hjemme sider. Amd oppgir sine x2 til 89 watt, det er ikke rare forkjellen, 6 watt.... Jeg har nå i bruk AMD 1600+ palmino 58 grader, og 2400+ Trougbred 62 grader(oppgitt hos AMD). Dette gjenspeiler ca50% varme/effekt økning på nye cpu's......

Lenke til kommentar

Pentium M har meget bra støtte for reduksjon av klokkefrekvens og spenning ved lav CPU belastning. Maks effektforbruk er 25-30W og mye mindre ved lav belastning.

Forslag med Pentium M:

Hovedkort: MSI 915GM Speedster-FA4 1541,-

Intel Pentium M 740, 533 FSB Dothan 1660,-

Kingston ValueRAM DDR2-533, 2x512 MB 750,-

Skjermkort: Asus Extreme N6600 Silencer/TD/128M 688,-

Jeg tror at CPU kjøler er bundlet med hovedkortet, men det må sjekkes. Så ut som en standard socket 478 kjøler også kan brukes (i motsetning til AOpen hovedkort).

NB!

Kortet er mikro ATX. AOpen har ATX, men har sett at det har fått en del negative kommentarer. Ellers leverer Asus en Pentium M socket 479 adapter til en del av sine hovedkort. Hvis du har litt lengre tidshorisont, så kommer det sikkert kort til Intel Core Duo i handelen.

Tredjeparts SW for regulering av spenning og frekvens til CPU finnes blant annet her.

Lenke til kommentar
Pentium M har meget bra støtte for reduksjon av klokkefrekvens og spenning ved lav CPU belastning. Maks effektforbruk er 25-30W og mye mindre ved lav belastning.

Forslag med Pentium M:

Hovedkort: MSI 915GM Speedster-FA4                    1541,-

Intel Pentium M 740, 533 FSB Dothan                      1660,-

Kingston ValueRAM DDR2-533, 2x512 MB                  750,-

Skjermkort: Asus Extreme N6600 Silencer/TD/128M    688,-

her.

5756686[/snapback]

Fins der Intel baserte hovedkort til denne cpu'en du foreslår?

Lenke til kommentar
Hvis du har litt lengre tidshorisont, så kommer det sikkert kort til Intel Core Duo i handelen.

Tredjeparts SW for regulering av spenning og frekvens til CPU finnes blant annet her.

5756686[/snapback]

Hadde vært et bra utgansgspunkt for en HTPC med Intel Core Duo T2300, til kr 2028,- da den har et maks effektforbruk på 31 watt!! :thumbup: Men dårlig med HK :no: Hvordan er det med ytelsen pr kjerne i forhold til min AMD XP 1600+, yter den bedre montro?

Kjenner du til noen lanseringer av slike HK, iløpet av 2006?

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar

Forslag med Pentium M:

Hovedkort: MSI 915GM Speedster-FA4                     1541,-

Intel Pentium M 740, 533 FSB Dothan                       1660,-

Kingston ValueRAM DDR2-533, 2x512 MB                   750,-

Skjermkort: Asus Extreme N6600 Silencer/TD/128M    688,-

her.

5756686[/snapback]

Fins der Intel baserte hovedkort til denne cpu'en du foreslår?

5758235[/snapback]

Du tenker på kort som Intel produserer selv (el. selger under sitt merkenavn)?

Har ikke sett dette, men det brukes selvfølgelig Intel chipset, gjerne mobilvarianten. Av produsenter har jeg sett Asus, AOpen, DFI og MSI.

Jeg har gode erfaringer med stabiliteten til AOpen i1915-GMM HFS, så lenge jeg ikke bruker deres SW for å regulere CPU hastigheten! MSI-kortet har samme chipset, men ser ut til å ha bedre kjøleløsning.

Lenke til kommentar
Hvis du har litt lengre tidshorisont, så kommer det sikkert kort til Intel Core Duo i handelen.

5756686[/snapback]

Hadde vært et bra utgansgspunkt for en HTPC med Intel Core Duo T2300, til kr 2028,- da den har et maks effektforbruk på 31 watt!! :thumbup: Men dårlig med HK :no: Hvordan er det med ytelsen pr kjerne i forhold til min AMD XP 1600+, yter den bedre montro?

Kjenner du til noen lanseringer av slike HK, iløpet av 2006?

5761986[/snapback]

Det ble vist ett på Cebit, omtalt her på hardware.no. Det var et Abit hovedkort, men det så dessverre ut som om det var uten PCI Express slot, kun integrert grafikk.

Men AOpen har lansert et kort, i følge Tom's Hardware [link].

Lenke til kommentar

Du tenker på kort som Intel produserer selv (el. selger under sitt merkenavn)?

Jeg har gode erfaringer med stabiliteten til AOpen i1915-GMM HFS, så lenge jeg ikke bruker deres SW for å regulere CPU hastigheten! MSI-kortet har samme chipset, men ser ut til å ha bedre kjøleløsning.

5762142[/snapback]

Har lest på forumet til HTPCnews.com og i artikkelen om HTPC her på HW.no, hvor jeg forstår at et intel fabrikert hovedkort sammen med intel cpu er det mest stabile systemet som kan settes opp. Og grunnen til at ikke alle bruker intel HK er da fordi at det ikke går an å overklokke....

Jeg tenker først og fremst stabilitet og dernest varmeutvikling, og da tror jeg at konklusjonen for meg må bli et intelbasert system og på mobil prosessor :yes:

Men da må jeg altså vente på et hk som intel har laget :no:

Hva betyr SW...?

Lenke til kommentar
Det ble vist ett på Cebit, omtalt her på hardware.no. Det var et Abit hovedkort, men det så dessverre ut som om det var uten PCI Express slot, kun integrert grafikk.

Men AOpen har lansert et kort, i følge Tom's Hardware [link].

5762231[/snapback]

Takk for linken Streamline :thumbup:

Fikk bra omtale, men jeg ser at det kun har støtte for 2 PCI kort og jeg har behov for minimum 3. Og mulighet for to skjermkort blir overkill for mitt bruk..., skulle hat et intel produsert HK.

Etter som jeg kan se av artikkelen på Tom*s Hardware, så er det planer om en desktop versjon av Core Duo i socket LGA775 :dribble: Det hadde vært noe :w00t:

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar

Grunnen til at Intel ikke har produsert desktop hovedkort for Pentium M kan være at de ikke ville ha en konkurrent til Pentium 4 på desktopen. Dette kan endre seg nå, med Viiv initiativet. Dessuten er jo neste generasjon (Conroe/Merom) basert på samme mikroarkitektur for henholdsvis desktop og laptop.

Men jeg ville ikke ventet på Intel. Jeg har tillit til stabiliteten til et hovedkort fra en anerkjent produsent, med Intel chipset og ikke overklokket.

Jeg har AOpen i915-GMM HFS med Pentium M 750 nå og er fornøyd med det. Men til multitasking hadde det jo vært knall med dobbeltkjerne, Core Duo, eller Merom på sikt.

Ved lav belastning ("nesten idle") ligger CPU temp. på rundt 48 grader (men varmen som går til omgivelsene er meget lav). Spenning 0,98 V og frekvens 800 MHz idle, ved maks load 1,26 V og 1,86 GHz. Tempen kommer opp i 70 grader etter kort tid med kjøring av Prime 95 torture test, men dette er med AOpens originale, dårlige CPU kjøler. Pentium M skal tåle 90 grader uten problemer.

(skrev SW i stedet for software/programvare)

Lenke til kommentar

Det er vel et sett av krav til en Intel-basert media/underholdnings-PC; tilsvarende Centrino merkenavnet for bærbare. Så en link til en artikkel om Viiv på HTPC News (Viiv link).

5775538[/snapback]

Takker for alle de gode opplysninger rundt min oppgradering Streamline :w00t:

Jeg har bestemt meg for å utsette overgang til ny platform til Intel sin dualcore kommer i salg senere i år, og da i Socket LGA775. Dette fordi jeg ønker et Intel basert HK, sammen med dual core lav effekt cpu...

I mellomtiden oppgraderer jeg mitt socket A sytem med følgende bekreftede hardware til HTPC bruk fra HTPCnews.com:

ASUS A7N8X-XE Hovedkort - ATX - nForce2 Ultra 400 - Socket A - UDMA133, SATA (RAID) - Ethernet - 6 kr 363,-

ASUS N6200/TD/128M Grafikkadapter - GF 6200 - AGP 8x - 128 MB DDR - Digital Visual Interface (DVI) kr 379,-

NorthQ 3315 Medium UFO Aluminium Prosessorkjøler - ( Socket A, Socket 478, Socket 754, Socket 940, kr 167,-

Betillingen er lagt inn hos itButikken, men de er ikke på lager så jeg må drøye det en 14 dagers tid :(

Mitt gunnlag for valg:

ASUS sitt nForce HK er stabilt og skal akseptere det meste av TV kort som er laget. Sammen med et GeoForce skjermkort i 6000 serien, skal dette ta fordel av Nvidias MPEG software decoder. Dette vil utnytte hardware akslerasjon for MPEG decoding igjennom GeoForce kortet, noe som avlaste cpu'en.

Dermed håper jeg at min XP 1600+ cpu vil fungere tilfredstillende :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...