Newt32 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hallo Jeg lurer på hvordan lim o.l. stoffer egentlig funker. Hva er det som gjør at ting kan bli festet sammen på den måten - hva skjer med atomene? Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 jeg liker signaturen din. Hvorfor liker du den? Hvordan tolket du den? Lenke til kommentar
SCV Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hallo + Jeg lurer på hvordan lim o.l. stoffer egentlig funker. Hva er det som gjør at ting kan bli festet sammen på den måten - hva skjer med atomene? 5744088[/snapback] = Jeg er kreativ LIM håper den hjelper litt. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 LIM håper den hjelper litt. Synes ikke de sa så mye om hvordan stoffer som blir brukt. Noe jeg synes virker interessant... Lenke til kommentar
SCV Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Må huske at Google sikkert vet mer om lim en de fleste nerder her inne. Men for all del, jeg skal aldri si aldri, prøver bare og vere en hjelpende sjel i natten. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Wikipedia.org/Glue Takk takk. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 For å være litt mere spesifik, kan jeg peke deg hit dersom det er superlim du tenkte på, eller hit for Epoxy-lim. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Jeg er ikke ekspert, og det er en stund siden jeg leste dette, så mangt kan ha skjedd siden da. Det jeg leste var først og fremst at en ikke vet med sikkerhet hvordan lim fungerer, men det finnes mange teorier som alle har sine mekanismer som en kan finne eksempler som underbygger disse. Det er også mulig at mekanismen varierer med lim og overflater. En mekanisme er at flatene løses opp, blandes i hverandre, og når limet (eller her løsemiddelet) fordamper, så størkner det i en masse. Plastlim er et godt eksempel. En annen er at det dannes kjemiske bindinger mellom flatene og limet. Lim du smører tynt på hver flate, lar tørke i noen minutter før du presser hardt sammen, er et eksempel her. En tredje er at limet trenger inn i porer i hver flate, og når det størkner så holdes flatene sammen som om det var med millioner av bittesmå finger. Lim som krever grove/pussede overflater er et eksempel her. I tillegg finnes det mange flere typer, men jeg kommer ikke på fler i farten. Var det dette du ville vite? Endret 13. mars 2006 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå