IceXCool Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Har en 4-ports ruter som er på ADSL linjen og på den er det koblet til en IP telefon og 2 PC'er med Win XP. Den ene PC'n kommer helt fint inn på ruteren og ut på nettet, men den andre får jeg ikke til, prøver å pinge ruteren, men får ikke noe "svar" (Jeg har deaktivert brannmuren på ruteren siden jeg har en software brannmur.) TP kabelen er ny og sjekket, portene på ruteren slipper den fungerende PC'n inn uansett hvilken port jeg bruker på TP kabelen. PC'n som ikke virker har helt fresh win XP installasjon og ikke noe annet. Såvidt jeg kan se er alt likt på settingsene på de to PC'ene Lenke til kommentar
mar Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Trykk på "Start", velg "Kjør"/"Run", skriv in "CMD", trykk enter. Skriv inn "ipconfig", trykk enter. Kopier resultatet og lim det inn i en post her. Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Får helt feile IP adresser og /release blir tidsavbrutt Skal være IP: 192.168.2.101 på en PC og 192.168.2.102 på neste osv og bare den ene PC'n har rett der. Den som ikke virker har en IP på: 169.254.59.166 Subnet mask er 255.255.0.0 på den som ike virker og 255.255.255.0 på den som fungerer. Gateway og DNS er blanke på den som ikke kommer seg på nett. Har prøvd funksjonene ipconofig hadde å "tilby" med release renew og sånn. Går det ikke ann å kjøre en ping på nettverkskortet for å teste det? Det er sånn innternsak litt rar IP? Lenke til kommentar
Slafs Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Høres ut som det kan være problemer med drivere, kunne jo kanskje prøvd å oppdatere dem.. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Jeg regner med at ruteren i ditt modem har en IP-pool på 192.168.1.100-192.168.1.255 eller noe sånt, og hvis en av dine PCer ikke får en IP-addresse innenfor det området, kan det tyde på at PCen er satt opp feil. Prøv å sette TCP/IP-innstilliner på nettverkskortet til den gjeldende PCen til å motta alle addresser automatisk. Hvis ikke har du nok web-grensesnitt på ruteren din som du vil få opp med addressen 192.168.1.1 eller i IE, FireFox, Opera osv, på en av PCene som får riktig addresse. Evt. kan du prøve å sette opp den PCen som ikke virker til å få fast IP-addresse. Velg deg f.eks addressen 192.168.1.106, nettverksmaske 255.255.255.0 og gateway 192.168.1.1. DNS-server og alternativ DNS finner du under DNS etter å ha kjørt "ipconfig /all" Fast IP-addresse setter du i TCP/IP-innstillingene til nettverkskortet. Åpne kontrollpanel - system - maskinvare - enhetsbehandling for å sjekke at alt er OK der, og ingen spørsmålstegn, utropstegn eller røde kryss. Er lista "ren" der skulle det aller meste være riktig innstallert med tanke på drivere. Endret 13. mars 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Har siste driveren og ingen feil i "Enhetsbehandling" PC'n som virker trengte bare ipconfig /release også /renew så var den på nett fordi ruteren har telenors påloggingsnavn og passord lagret for at IP telefonen skulle funke. Prøvde å sette fast IP, gateway osv, men funket ikke. Alt står på "Auto get" nå Lenke til kommentar
Slafs Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Du kan jo prøve å pinge kortets egen IP-adresse bare for å sjekke at TCP/IP-stacken er i orden. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Får helt feile IP adresser og /release blir tidsavbrutt Skal være IP: 192.168.2.101 på en PC og 192.168.2.102 på neste osv og bare den ene PC'n har rett der. Den som ikke virker har en IP på: 169.254.59.166 Subnet mask er 255.255.0.0 på den som ike virker og 255.255.255.0 på den som fungerer. Gateway og DNS er blanke på den som ikke kommer seg på nett. Har prøvd funksjonene ipconofig hadde å "tilby" med release renew og sånn. Går det ikke ann å kjøre en ping på nettverkskortet for å teste det? Det er sånn innternsak litt rar IP? 5745376[/snapback] Jeg har en 3Com router, og har hatt akkurat samme problemet ved et par anledninger. Får samme type ip-adresse som deg. Har du ganske enkelt prøvd å restarte routeren? Dette var nemlig den enkle og lite vitenskapelige løsningen min på problemene. Ut med strømmen, ventet et par minutter (husker jo aldri hvor lang tid sånt tar) og plugget i strømmen igjen. Og vips så fikk jeg rette ip-adresser til alle maskinene igjen. Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Du kan jo prøve å pinge kortets egen IP-adresse bare for å sjekke at TCP/IP-stacken er i orden. 5745770[/snapback] Gjorde det i går og alt så bra ut, men husker ikke hvordan jeg fant den IP'n nå hehe, var inne på windows sin help og fant noe men finner ikke tilbake Jungel - Måtte restarte ruteren i dag fordi noe hadde hengt seg opp, ip tlf boksen modemet eller ruteren, restartet alle, men ingen respons fra PC'n som skal på nett. Endret 13. mars 2006 av IceXCool Lenke til kommentar
Slafs Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Dersom det fungerer å pinge kortets egen IP og du får pinga routeren fra den andre PCen, men ikke fra denne er det nok mest sannsynlig noe galt med enten kort eller kabling. EDIT: Ikke lett å lese..det jeg fortutsetter er: 1. PCdum kan pinge sin egen IP 2. PCsnill kan pinge router 3. PCdum kan IKKE pinge router Endret 13. mars 2006 av Slafs Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Kastet ut PCDum og hentet meg en ny, (Denne) Som fungerte selv om den aldri har vært inne i huset her før og fått noen konfigurasjon... Ikke no galt med ruter eller kabel ihvertfall. Skal se om noen som driver med sprengningsarbeid borti her om de vil bruke noen gram dynamitt på den Compaq'en :o) (Ja jeg har videokamera hehe ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå