Feh Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Har nå lagt inn min søknad for skole til høsten. Satt da opp Informatikk og psykologi årsenhet ved UiO (har ikke bra nok for psykologi, bare satt det opp for moro skyld). Jeg håper og tror jeg kommer inn på Informatikk, det vil tiden vise, er bra nok kvalifisert håper jeg. Er det noen som enten har gått eller går på Informatikk ved UiO, eventuelt ved andre høyskoler/universiteter? Er spesielt informatikk linjen ved UiO jeg er interessert i å vite mer om. Åssen er tiden på skolen lagt opp, er det bare forelesninger eller hender det at man sitter å jobber med medelever og lærer til stedet? Sitter man med pc og jobber, eller er det bare forelesninger der man sitter å hører på en lærer og gjør notater liksom? Jeg er også litt grønn når det gjelder de forskjellige fagene. Hva er det egentlig man lærer av de forskjellige fagene? Lærer man å bruke programmer, eller lærer man å lage programmer? Jeg har også hørt at det er forskjell på hvor mye matte delen er vektlagt ved de forskjellige skolene som tilbyr Informatikk-studiet. Ved UiO er det 4-forelesningstimer nå har jeg lest, mot 4-forelesningstimer pluss 4 (eller var det 2) arbeidstimer før. Sett ut ifra 1 og 2 MX på videregående, hvor vanskelig er det i forhold? Hadde 4 i 1 MX og 2 i 2 MX. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Jeg går den linjen nå.. Kan vel egentlig bare gi et tips, uansett hva som skjer alltid få med deg gruppetimene, det er de som du faktisk lærer noe av. Andre generelle "ting" du kan tenke på litt på forhånd er om du vil fortsette med vanskelig eller lett matte i første omgang (da om du fikk god eller dårlig karakter i 3MX, eller om du bare har 2MX). Kjenner flere som bare hadde 2MX og som tok MAT1000 faget, og de har nå klart seg helt fint. Av forelesninger i matte er det egentlig 2x2timer i uka + 2x2timer gruppeøvinger (husker ikke helt). Ellers er det veldig greit, man kan sy planen sin stort sett som man vil på UiO selv om det blir visse "restriksjoner", dvs på hvor du må levere obligatoriske oppgaver o.l. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Takk for litt info. Er MAT1000 den "lette" matten da eller? Har ikke 3MX. Sånn ca. hvor mye tid bruker du på skolen/på lekser i uka? Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Hehe, ikke spør Jeg strøk i alt, og brukte altfor lite tid på lekser, det burde vel holde. Poenget mitt isted var hvertfall at Går du på gruppetimene lærer du utrolig mye mer enn å "hjemmestudere" vekk fra de. Forøvrig er nok MAT1000 den "lette" ja, men i ditt tilfellet også eneste valgmulighet om jeg ikke tar feil ettersom MAT1100 er 3MX minimum elns..? Du burde forresten også få med deg forkurset i matte i slutten av sommeren, var utrolig givende, fordi du lærer ting du må kunne som du (mest sannsynlig) ikke lærte på vgs.. Ellers så må du ikke misforstå, jeg gjorde det jeg skulle jeg, samt lekser og resten av pakka, men det var for lite.. Jobb mye og møt opp i gruppetimene så går det nok bra ser du.. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Dvs. at du går linja nå, men strøk i alt? Dette forkurset... det er ikke tresemesterordning du snakker om? Eller er det sånt "intensivkurs" som er før skolen begynner liksom? Åssen melder jeg meg på det? Linjen krever jo bare 2MX av fag, så da burde vel man kunne velge den matten man vil... Men matte er absolutt ikke ett av mine sterkeste fag, så jeg tar nok den lette uansett Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Dvs. at du går linja nå, men strøk i alt? Dette forkurset... det er ikke tresemesterordning du snakker om? Eller er det sånt "intensivkurs" som er før skolen begynner liksom? Åssen melder jeg meg på det? Linjen krever jo bare 2MX av fag, så da burde vel man kunne velge den matten man vil... Men matte er absolutt ikke ett av mine sterkeste fag, så jeg tar nok den lette uansett 5751893[/snapback] Hmm det gjør du nok rett i.. Tok som sagt den vanskelige, og den var veldig vanskelig også. Tar vel opp MAT1000 til høsten om jeg fortsetter her :-\ Forøvrig var det ikke tremesterordning jeg pratet om, men et slikt "hurtigkurs". Er faktisk ikke helt sikker på om det er vært eneste år, men om det er så ser du det nok ganske så fort.. Det r vel sikkert 2MX som er kravet da, men 3MX som er anbefalt. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 går der nå, og vil ha sagt en ting, greit at gruppe timene er viktige, men du kan være uheldig å få en dårlig gruppelærer (dette gjelder vel andre skoler/universiteter også da) går bare 2. semester. Men hittil lærer vi grunnlegende java/html/xhtml/sql. Kan være lurt å lære seg litt html og sql hvis du ikke kan dette fra før. angående matten kan den bli rimelig hard. Men er mye mer fornuftig enn den var på videregående, får liksom en mer nyttig vinkling. synes jeg da. Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Med 2 i 2mx må du nok regne med å jobbe endel med matte kurset. Informatikk linja er generellt ganske arbeidskrevende. Ingen av fagene jeg har tatt handler om å lære seg programvare, det kan ofte være nødvendig, men er sjeldent hovedmålet i faget. Innføringskurset lærer deg feks grunnleggende java. Du kan undersøke fagene nøyere her(fagene som starter med INF er rene informatikk fag): Emnebeskrivelser for alle bachelor- og masteremner ved Institutt for informatikk Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Går Infomatikk nå jeg også. Sålenge du er motivert for å jobbe endel med fagene burde det gå greit, bare få med seg forelesninger, gruppetimer og plenumsregning i matte. Hadde selv MAT1100 + Lineær Algebra første halvåret, tror du absolutt burde ta MAT1000 og følge svært godt med om du ikke fikk med deg så mye av 2MX, ulidelig høy strykprosent på det faget. MAT1030 andre semestere er relativt grei matematikk, bare gjøre endel oppgaver etc. så burde det gå fint. De andre fagene er helt greie, Java tar du lett sålenge du skriver endel kode og kommer inn i programmeringsprosessen. De andre fagene er vel mer eller mindre rene puggefag, om du synes ting om data generelt er interessant burde du ta de greit. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Går Infomatikk nå jeg også.Sålenge du er motivert for å jobbe endel med fagene burde det gå greit, bare få med seg forelesninger, gruppetimer og plenumsregning i matte. Hadde selv MAT1100 + Lineær Algebra første halvåret, tror du absolutt burde ta MAT1000 og følge svært godt med om du ikke fikk med deg så mye av 2MX, ulidelig høy strykprosent på det faget. MAT1030 andre semestere er relativt grei matematikk, bare gjøre endel oppgaver etc. så burde det gå fint. De andre fagene er helt greie, Java tar du lett sålenge du skriver endel kode og kommer inn i programmeringsprosessen. De andre fagene er vel mer eller mindre rene puggefag, om du synes ting om data generelt er interessant burde du ta de greit. 5858214[/snapback] Jepp. Jeg regner med at ting skal gå litt mer greit nå enn det gjorde på VGS. Deler av grunnen til at jeg hadde 2 i 2mx på vgs var fordi jeg hadde 1/3 av hele 2. klasse som fravær... dog ikke pga. sykdom eller noe slikt Så jeg hadde ikke så mye tid som faget krevde. Nå har jeg ikke det problemet lenger. Det at matten også faktisk har noe med det andre stoffet man lærer hjelper vel også. Det jeg lærte i 2MX følte jeg aldri var "matnyttig" for å bruke det ordet Jeg finner alle fagene/emnene interessante (kanskje litt med unntak av matte? ) og er veldig godt motivert, men det kunne vel lønne seg som Freud sier og lære meg littegrann på forhånd. Eneste jeg har vært borti såvidt av slikt før er programmering i C (har bare skrivd om kode, ikke laget den ), men det er egentlig så lenge siden at jeg har glemt det. Lenke til kommentar
FredrikG Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Strykprosenten i MAT1000 var 30% da jeg tok det H04 (119 strøk i følge stud.web)... De videre mattekursene er faktisk enklere og mye mer informatikkrelatert! Vil forøvrig si at Informatikk ved UiO er undervurdert; men gjør deg selv en tjeneste og sats på Profesjonsstudiet med en gang (hvis karakterene holder) Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Som nevnt er det ofte gruppeundervisning i kursene ved ifi, hvor det sitter ca 20 studenter og jobber med oppgaver, mens det er en gruppelærer (stortsett en student som har fått god karakter i kurset) som hjelper til. Det er ofte obligatoriske oppgaver (kalt obliger) man må levere med gjevne mellomrom. Antallet obliger varierer sterkt med kurset, men de første kursene har ofte en god del små obliger. Bare husk at UiO er et universitet, ikke en høyskole. Forskjellen ligger hovedsaklig at UiO har en akademisk tankemåte og du blir stortsett overlatt til deg selv i hvordan du legger opp studiehverdagen din. Det er få kurs som krever at du er på forelesninger og gruppeundervisning, men jeg vil sterkt abefale og få med de 8-15 timene i uka det er. Resten av tida må du organisere selv, ofte kan det være lurt og finne andre studenter som tar de samme kursene og sette seg ned i kolokviegrupper. Hvis du vil ha de beste mulighetene velger du profesjonsstudiet, mens du velger bachelor informatikk for størst valgfrihet i studiet. Etter bacheloren i informatikk kan du søke om å få ta en mastergrad hvis du har gode nok karakterer. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Vil bare legge til at en av de dummeste tingene man gjør er å tenke "psj, dette er jo enkelt - jeg gidder ikke gå på forelesning/kollokvie idag, og tar det heller igjen en annen dag..." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå