Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'n fryser og blinker svart

Anbefalte innlegg

Har prøvd å få hjelp før https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=541527&hl=

Det som generelt skjer er at pc'n blinker svart og er svart i en par sekunder så er den normal igjen, dette kan gjenta seg i mange timer. Noen ganger blir pc'n helt svart og fryser. Noen ganger fryser pc'n med det vanlige skjermbildet. Noen ganger restarter den seg selv.

Det er ikke skjermen som er problemet.

Jeg har satt inn 500 RAM for en par måneder siden, kan det være problemet?

Det jeg har tenkt å gjøre er å bytte ut bare strømforsyningen, er det mulig?

Hvis det ikke går skifter jeg ut hele hovedkortet, er det mulig?

Er det en bra plan eller bør jeg gjøre noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja prøv memtest86

det kan være mange grunner til at pceen fryser kan liste opp noen her

minne

strømforsyning(for lite strøm)(restarter seg)(vet ikke om det gjelder frysing)

skjermkort(fryser seg)

harddisk(tror den restarter seg, eventuelt hakking, frysing)

men du burde ihvertfall si hva du har i maskinvaren og merke på strømforsyninge og watt

edit: gå inn på kontrollpanel, system, avansert, under oppstart og gjennoppretting står det innstillinger, og ta vekk start på nytt automatisk da skal bluescreenen komme fram

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar

prosessor: CPU typeIntel Celeron D 340, 2933 MHz

ram: Kingston K 512 Mb PC3200 DDR SDRAM

Hyundai HYMD232 646B8J-D43 256 Mb PC3200 DDR SDRAM

skjermkort: interigert

dvdbrenner: LITE-ON DVDRW SOHW-832S

hardisker: 1 wd harddisk

vis det er som her at det er intrigert skjermkort, og den strømforsyningen er av bra kvalitet skulle det gå fint med det skjermkortet, men noe jeg ser på er at det er 2 forskjellige merker ram og vis de jobber i dual channel kan det være problemet, prøv med den ene rambrikka, og se om det virker da

Lenke til kommentar

Jeg prøvde med begge ram brikkene hver for seg, men samme problemet.

Men er ganske sikker på at det er kabelen på strømforsyninga som er problemet, for når jeg tar på den restarter pc'n. Hvordan vet jeg at den strømforsyninga jeg kjøper passer til pc'n min?

Lenke til kommentar

Det er sikkert litt for svak PS du har der.

Jeg får samme symptomene ved OC av CPU, maskinen fryser med bilde, maskinen fryser uten bilde og restarter seg.

I mitt tilfelle er det 250W Aopen PSU som leverer litt svak Volt (4,9V - 11,95V osv.). Ved lite overklokk fungerer maskinen helt fint, også ved load, men når jeg overklokker mer og skal teste stabilitet fryser maskinen.

I og med at du nettopp har satt inn 512MB mer RAM og at problemene startet ETTER dette, vil jeg tro din PSU er for svak til å kjøre maskinen lengre.

Har du lagt merke til om ting går galt ved load og tyngre oppgaver?

Hvilken PSU har du?

Lenke til kommentar

han har en På strømforsninga står det:

Lite-on electronics

Model NO. PS-5251-08HP

Dc output: 250W

sikkert ikke noe bra men han prøvde bare med en rambrikke og så har han bare interigert skjermkort så den trekker ikke så mye strøm heller

Lenke til kommentar

Har ikke merket noe spesielt når jeg kjører tyngre ting. En gang når pc'n hadde vært avslått i 30 timer skrudde jeg den på og så frøys den ved xp bildet i oppstarten.

Da teller jeg bare om det er 20 eller 24 pinns da?

Hva er PS, OC av CPU og PSU ?

Lenke til kommentar

cpu= prosessor

psu= strømforsyning

ps= han mener sikkert psu vis det er denne setningen du mener:

Det er sikkert litt for svak PS du har der.

akkurat denne setningen skjønte jeg ikke:

Jeg får samme symptomene ved OC av CPU, maskinen fryser med bilde, maskinen fryser uten bilde og restarter seg.

kan du over forklare det?

Lenke til kommentar

PS skulle være PSU, altså strømforsyning, beklager den lille feilen.

"OC av CPU" betyr overklokking av prosessor. F.eks. har jeg en 1,6GHz som er overklokket til 1,72GHz.

Klokker jeg noe serlig mer begyner PCen å fryse midt i tester som Prime95 og 3DMark05 og i spill. Noen ganger med skjermbilde, noen ganger uten; kommer litt ann på i hvilken sammenheng det skjer.

Opplever ikke restart serlig ofte, det har kun skjedd når CPU har blir kjørt veldig hardt, tror jeg. (èn eller to ganger)

_ Men frysing av maskinen kan også skje ved overklokking av andre komponenter som skjermkort og RAM.

Og selvfølgelig fordi det er for mange komponenter som krever strøm.

Så "regelen" blir at når resten av maskinen trenger mer strøm enn strømforsyningen klarer å levere skjer det.

Det jeg synes du bør gjøre er å laste ned PC Wizard 2006 åpne programmet og lese av spenningen på de forskjellige Volt-linjene. eks: "+12V", "+5V" og "+3,3V"

Når du åpner programmet starter du i undermenyen "Hardware". Litt oppe på venstre siden finner du 12 symboler, klikk på det som er nederst til høyre. (Voltage, Temperature and Fans)

Der står temperaturen på de forskjellige komponentene som har temperaturmåler+ spenningen på de forskjellige linjene.

Det optimale er at spenningen ikke har mer enn ca +- 0,1V fravik. Eks. på +12V bør V ligge på mellom 11,9 og 12,1V, helst så nerme som mulig 12V uten å komme under.

En PSU som leverer MER enn 12V vil sannsynligvis gi et mer overklokkingsvenlig (tør jeg si stabilt?) system med tanke på at høyere ytelse krever mer strøm på samme spenningen. Når mengden strøm øker vil spenningen synke litt (i et visst forhold), noe som vil kunne resultere i et ustabilt system som ofte fryser og restarter dersom spenningen blir FOR lav.

La oss si spenningen synker med 0,1V per 10W ekstra som hentes. Da vil det ved bruk av 50W ekstra føre til at spenningen synker med 0,5V på den linjen, eventuellt fordelt på de andre linjene hvis PSU har en "delt" spenning.

Bare så det er klart, jeg vet IKKE hvodan forholdet er og det som stod over er kun et eksempel! :)

Det JEG tror har skjedd er at når du satt i den nye RAM-brikken har komponentene krevd mer spenning enn PSU klarer å levere. Komponentene får ikke nok strøm og slutter å jobbe, med andre ord fryser\restarter maskinen.

Grunnen til at maskinen mange ganger klarer oppgaven litt før den stopper, er at strømforsyningen klarer å levere akkurat nok strøm, men at den ikke klarer det over lengre perioder.

Til slutt vil jeg bare si at du bør sjekke alle mulige ting, bare for å være sikker.

Når det gjelder 20/24pin strømkontakt fra PSU holder det å se at det ikke står noen ledige "mann"-pins (tynne metalstenger som man trer ledningen fra PSU på) igjen på hovedkortet der kontakten er festet; du trenger strengt tatt IKKE å begyne å telle :p

EDIT: retta en liten storfeil

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

faktisk har jeg hatt noe av det samme problemet, det ene gjeldte rambrikkene datan restarta seg i spill å sånn(spesielt et spill), men så kom det nye problemer etter hvert og da fant vi aldri ut den ordentlige feilen, men tror at det var/er noe galt med hardisken min får crc feil/lesefeil.

men den funker nesten nå.

du hører ikke klikkelyder eller lignede da?

Lenke til kommentar

I den andre posten din skriver du at det det klikka en gang og så funka det igjen da du dulta borti en strømkabel.

Har en IBM som ikke alltid vil starte, da må jeg dytte litt i ledningen til harddisken.

I den andre posten står det også at du har satt inn et skjermkort og oppdaterte driveren. Noen dager seinere begynte det å gå galt.

Det gjorde en kompis av meg også, og det endte med formatering av harddisk. Han hadde en AGP-kort av merket ATI han også.

Har du prød det? Formatering av harddisk...

Lenke til kommentar
I den andre posten din skriver du at det det klikka en gang og så funka det igjen da du dulta borti en strømkabel.

Har en IBM som ikke alltid vil starte, da må jeg dytte litt i ledningen til harddisken.

I den andre posten står det også at du har satt inn et skjermkort og oppdaterte driveren. Noen dager seinere begynte  det å gå galt.

Det gjorde en kompis av meg også, og det endte med formatering av harddisk. Han hadde en AGP-kort av merket ATI han også.

Har du prød det? Formatering av harddisk...

5758794[/snapback]

Ja har prøvd formatering av harddisk, samme problemet.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre så jeg kjøper et nytt hovedkort og ny stromforsyning og setter inn alle de gamle delene inn i det. God ide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...