applemania Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Vi har et historieprosjekt om andre verdenskrig, og min oppgave er: "Hvordan kan det forklares at Hitler kom til makten på (relativt) lovlig vis?" Er det noen som har hatt om dette før eller vet om noen bøker som omhandler dette? Finner bare noen få bisetninger om det i historieboken. All hjelp mottas med stor takk Lenke til kommentar
eught Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Nazipartiet hadde i begynnelsen en ganske så lav oppslutning. Hitler or hans SA (Stürmabteilung, hans private "hær") ble i stor grad sett på som noen uromakere. Hitler hadde imidlertid en del synspunkter som gav ham stor oppslutning etter hvert, blant annet at han gikk ut mot andre politikere og sa at de hadde dolket det tyske militæret i ryggen under første verdenskrig ved å overgi seg (dolkestøtsteorien). Dette gjorde at han fikk støtte fra de militære lederne, og i tillegg hadde han etter hvert en opprydning i SA. Nazipartiets nasjonalisme var nok det som gjorde at partiet fikk en betydende innflytelse blant de folkevalgte representantene. Hitler ble etter hvert statsminister, og også president. Han fremmet et lovforslag om at han kunne lage og utøve nye lover uten at de folkevalgte måtte godkjenne det, og det ble vedtatt under avstemning (og utfallet ble i stor grad påvirket av at SA hindret alle de kommunistiske representantene i å møte opp). Dermed var han effektivt blitt eneveldende diktator over Tyskland. Det ble litt grovt forklart, og det er også en liten stund siden vi hadde om det i historietimene. Men det var vel omtrent slik det foregikk. Edit: Du kan jo også lese om det i wikipedia. Endret 12. mars 2006 av eught Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det finnes flere forklaringer på dette. De vanligste er nok at tyskerne ble ydmyket etter første verdenskrig, at det var store økonomiske og sosiale problemer i landet, samt at man letet etter en måte å stoppe kommunismens fremmarsj. Et perspektiv som jeg personlig synes er interessant, er det Leonard Peikoff har i sin bok Ominous Parallels. Han hevder at årsaken til nasjonalsosialismens fremvekst i Tyskland har sin bakgrunn i grunnleggende verdier i det tyske samfunn, og at dette er en utvikling som har skjedd over flere hundre år. Immanuel Kant, Martin Heidegger, Georg Hegel, Karl Marx, Arthur Schopenhauer og andre tyske ideologer og filosofer, sto alle for filosofier som i essens var anti-fornuft, og disse hadde spesielt stor innflytelse i Tyskland. Dermed kom Hitler til dekket bord. Peikoff drøfter også i boken hvorvidt andre forklaringer på nasjonalsosialismens fremvekst er adekvate. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Et annet svært viktig moment var arbeidsledigheten i Tyskland var svært høy, og det var dårlig økonomi i landet etter første verdenskrig. Hitler lovet folket arbeid - noe han faktisk gjennomførte. Hitlers sysselsetting av folket har resultert i bl.a Autobahn som også var en strategisk konstruksjon i opprustning til krig, samt modernisering av infrastrukturen i landet. Men tysklæreren min fortalte at i årene før Hitler i praksis ble diktator, var det mange politiske drap o.l. i tyskland. Læreren min sa at politikk på den tiden faktisk var døds spennende Endret 13. mars 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Battone Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 2 ting du bør lese på er; Historien om NSDAP og Weimar-republikken Der står alt... Et tips er å lese minst 2 historiebøker/kilder... Det er litt forskjell hva forfatterne vektlegger... Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Det mange glemmer - og ønsker å glemme - er at Hitler faktisk var en av historiens dyktigste politiker. Han kom fra middelklassen og klarte å karre seg opp til å bli diktator, det er slettes ikke dårlig gjort. Men det viktigste, som skag1 nevner, er at kan klarte å samle det tyske folk - og gi dem et voldsomt økonomisk løft. Husk at Tyskland hadde tapt 1. verdenskrig, og at folk var fattige og desillusjonerte. Med dette som utgangspunkt klarte Hitler å skape "det tredje rike" med velstand og arbeid for alle. De første årene av andre verdenskrig så viste han seg også som en svært dyktig strateg, oppbyggingen og utvidelsen av riket gikk nærmest på skinner. Dessverre var mye av politikken bygget på hat, og det var nettopp hatet som også ble hans fall. Spørsmålet er jo om han kunne klart å bygge opp Tyskland uten diskriminering, raseteori etc... Lenke til kommentar
applemania Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Tusen takk for fine svar, har funnet mange interessante bøker om emnet også. Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 En idè er å se filmen "Hitler-the rise of evil".Skildrer hitler, hvordan han kom til makten, og hvorfor han fikk så stor oppslutning. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Der står alt... Et tips er å lese minst 2 historiebøker/kilder... Det er litt forskjell hva forfatterne vektlegger... 5744963[/snapback] Det er godt det er noen som har skjønt det Lenke til kommentar
applemania Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Nå er jeg så og si ferdig med oppgaven, den skal fremføres muntlig og vare i ti minutter. Hun som jeg jobber med skal før meg presentere de viktigste milepælene i Hitlers vei til makten, og min oppgave er en underoppgave av hennes. Hvis noen gidder å skumlese gjennom min tekst, hadde jeg satt stor pris på dette. Har brukt historiebøker, leksikon og internett. Noe mer som bør være med, eventuelt noe som bør utelates? Dette skal senere kortes litt ned på, da jeg tror det vil vare lengre enn ti minutter og jeg kan ikke gå over tiden jeg har blitt gitt. På forhånd takk EDIT: Værsåsnill. Endret 14. mars 2006 av AnAnAs Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Du kan jo legge inn et sitat i fremføringen. "Hitler er en rar personlighet som på sin høyde kan bli sjef for postverket." sa Hindenburg Ellers bør du nevne dolkestøtlegenden Endret 14. mars 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
Battone Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Får ikke lastet ned dokumentet... hmm Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Årsaken til hyperinflasjonen er riktignok indirekte krigsskadeerstatningene, men mer direkte kom den etter den tyske regjeringen fant ut den skulle finansiere en generalstreik i Ruhr med å trykke opp penger. Streiken kom som en reaksjon på fransk okkupasjon som igjen var et resultat av manglende tyske krigsskadebetalinger. Angående Versailles: Machiavelli skrev at om din fiende står med vannet til knærne gjør du lurt i å hjelpe ham opp, står han med vannet til skuldrene dytter du ham under. Versailles did neither. I forbindelse med Versailles kan en også nevne at selve demokratiet i Tyskland og Weimar-republikken var påtvunget utenfra: helt fra starten av var demokrati forbundet med nederlag og ydmykelse. Det er en faktor som gjør det lettere å se hvorfor demokratiet også feilet, spesielt om en ser det i lys av den wilhelminske arven og den prøyssiske autoritets- og maktrespekten. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Dypt takknemlig Lenke til kommentar
applemania Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Fikk 5/6 på oppgaven. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hva ligger du på til vanlig i historie? Uansett viser det vel at litt jobbing og litt hjelp aldri kan skade.. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Hva ligger du på til vanlig i historie? Uansett viser det vel at litt jobbing og litt hjelp aldri kan skade.. 5773848[/snapback] 5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå