Peterman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Oppretter denne tråden på oppfordring fra moderator, da denne tråden gikk veldig off topic. Tråden handler i korte trekk om en kar som har kjøpt nye høyttalere og lurer på diverse saker angående innspilling av høyttalere. Enkelte mener innspilling av høyttalere er humbug, mens andre mener det har noe for seg. Jeg spør derfor: Har innspilling av høyttalere noe for seg, eller er det bare humbug? Hvordan skal en høyttaler spilles inn? Bør man ta det rolig i starten, eller er det bare å gnu på fra første stund? Jeg mener: Man spiller inn en ny høyttaler fordi opphenget til membranet og senterfjæren (spideren) er stive når høyttaleren er ny. Videre er det ingen fare for å ødelegge høyttaleren ved å spille høyt i innspillingsfasen. Det eneste man oppnår er raskere innspilling av høyttaleren, da opphenget mykes raskere opp ved store/lange utslag. Resultatet blir at elementene, typisk bass og mellomtone spiller optimalt i forhold til kabinettet de står i. Det er dog viktig å ikke spille mer enn høyttaleren tåler, men det bør man heller aldri gjøre med en innspillt høyttaler. Videre synes jeg den beste måten å spille inn en høyttaler på, er å bruke den normalt. Sette den i stua, koble på forsterker og spille musikk. Kjør debatt! Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg har hatt en del høyttalere, å jeg har "spilt inn" hver eneste av dem....på samme måte som du gjør, spiller kan man si, litt lavere enn "normalt", da det også er vanskelig å si hva normalt volum er Jeg tror innspilling av høyttalere er noe som må til, det høres jo egentlig ganske naturlig ut, at du spiller dem myke rolig over lengre tid, enn å gjøre et hastverkarbeid å smelle opp volumet, ja di blir myke men på en mere helsefarlig måte.... Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Jeg tror innspilling av høyttalere er noe som må til, det høres jo egentlig ganske naturlig ut, at du spiller dem myke rolig over lengre tid, enn å gjøre et hastverkarbeid å smelle opp volumet, ja di blir myke men på en mere helsefarlig måte.... 5742980[/snapback] Litt uenig der. Så lenge man ikke spiller høyere enn det elementet faktisk tåler, skal ikke høyttaleren ta skade av det. Du oppnår bare at elementet spiller optimalt raskere. Endret 12. mars 2006 av Peterman Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 @Perterman Bra oppstilling av emnet Mener bare, at nu må der fakta på bordet. Ikke mere synsing her! Folks hørelse er jo forskjellig som natt og dag. PS. sikkert en masse folk der er i gang med å lete opp noget fakta. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 @PertermanBra oppstilling av emnet Mener bare, at nu må der fakta på bordet. Ikke mere synsing her! Folks hørelse er jo forskjellig som natt og dag. PS. sikkert en masse folk der er i gang med å lete opp noget fakta. Mvh Kimmer 5743083[/snapback] Takk for det Som jeg nevnte i den forrige tråden er det egentlig ikke noe uenighet om innspilling av høyttalere har noe for seg, blandt oss som har drevet med hifi en stund. Det er gjerne innspillingsmetodene det er uenighet/diskusjon rundt. Ble derfor litt forundret da jeg leset at såpass mange mener dette er humbug og skittne triks fra hifi-næringen. (Hva enn de skulle tjene på det?) Når du sier fakta, mener du f.eks utredninger/formler på at et gummioppheng blir mer elastisk etterhvert som det utsettes for stress/belastning? Du kan jo legge litt press med fingrene på elementet på din høyttaler når den spiller. Blir ikke lyden anerledes/døllere/kjipere. Jeg, for min del har kjøpt syv par nye høyttalere i løpet av de siste ti årene. Samtlige par har spillt bedre etter at de har vært i bruk en stund. Jeg er villig til å ta en blindtest på dette, hvis noen har resurser til å sette den opp Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Jeg er villig til å ta en blindtest på dette, hvis noen har resurser til å sette den opp 5743148[/snapback] En blindtest må absolutt være et minimumskrav til godkjent fakta - men jeg (og sikkert andre) så da også gerne en mere teknisk forklaring fra neutrale 'resourcer'. Emnet minner mig om debatten ang. å høre forskjell på ulike bitrater i mp3-låter (som var her på hw.no for nogen år siden). Kom frem svert overraskende resultater/fakta fra en blindtest der ;-) Mvh Kimmer Endret 12. mars 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg mener: Man spiller inn en ny høyttaler fordi opphenget til membranet og senterfjæren (spideren) er stive når høyttaleren er ny. Videre er det ingen fare for å ødelegge høyttaleren ved å spille høyt i innspillingsfasen. Det eneste man oppnår er raskere innspilling av høyttaleren, da opphenget mykes raskere opp ved store/lange utslag. Resultatet blir at elementene, typisk bass og mellomtone spiller optimalt i forhold til kabinettet de står i. Det er dog viktig å ikke spille mer enn høyttaleren tåler, men det bør man heller aldri gjøre med en innspillt høyttaler. Videre synes jeg den beste måten å spille inn en høyttaler på, er å bruke den normalt. Sette den i stua, koble på forsterker og spille musikk. 5742932[/snapback] Er helt enig.. Det med å spille forsiktig er bare oppskrytt, så lenge man ikke går over hva høyttaler elementene tåler da.. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg er villig til å ta en blindtest på dette, hvis noen har resurser til å sette den opp 5743148[/snapback] En blindtest må absolutt være et minimumskrav til godkjent fakta - men jeg (og sikkert andre) så da også gerne en mere teknisk forklaring fra neutrale 'resourcer'. Emnet minner mig om debatten ang. å høre forskjell på ulike bitrater i mp3-låter (som var her på hw.no for nogen år siden). Kom frem svert overraskende resultater/fakta fra en blindtest der ;-) Mvh Kimmer 5743239[/snapback] Må bare avklare en ting. Er du enig med meg i at opphenget til elementet og spideren er relativt stivte når høyttaleren er ny fra fabrikk og disse delene mykes opp ved at høyttaleren brukes? Blir nok bare synsing for min del. Den store forskjellen jeg opplever i lyden de første 5-10-20 timene, alt etter hva slags høyttaler det er snakk om er "fakta" nok for min del. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hei, Er egentligt ikke uenig med dig, da du helt sikkert har mere peiling på Hi-Hi utstyr end jeg har. Jeg vil bare frem til, at folks oppfattelse av lyd er så forskellig, at individuelle uttalelser om dette emne - ikke er noget der kan brukes som fakta. Mao - folk har en tendens til kun at høre det de vil/ønsker å høre. PS. Denne 'myte' eksisterede ikke (i DK) for 30 år siden, da jeg kjøpte mitt første sett Hi-Fi høytalere (for min første rigtige løn som nyudlært rørlegger). Mvh Kimmer Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Blant annet JBL skrøt tidligere av at basselementene deres til bil var ferdig spilt inn på fabrikk.. Har selv merket spesielt basselementer som er ganske stive i begynnelsen og myker seg opp etter litt innspilling. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Har googlet litt etter fakta om emnet. Kom over en tråd på forumet til Stereophile (velrenomert hifimagasin) som svarer på mange spørsmål. Les svaret fra Mark på side nr 2 i denne tråden. Jeg er selvsagt klar over at et forum på internett er en god kilde, men regner med at Mark er den han faktisk utgir seg for å være. PS. Denne 'myte' eksisterede ikke (i DK) for 30 år siden, da jeg kjøpte mitt første sett Hi-Fi høytalere (for min første rigtige løn som nyudlært rørlegger). I manualen til mine danskproduserte høyttalere står det at innspillingstid må påregnes Lenke til kommentar
epifant Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Innspilling av høyttalere er i og for seg ingen myte, men det er ofte gale meninger rundt HVORFOR og HVORDAN. Jeg siterer fra Audiotechnology.dk, et firma stiftet av Ejvind Skaaning, mannen som grunnla både Scan-Speak og Dynaudio: The suspensions change a lot over time. When we measure a driver, it has been run in - not necessarily the drivers supplied to the customer, but at least the test driver made prior to the supplied drivers. When we run in the drivers, it is done with a relatively high wobble sinus tone around the expected resonance frequency (fs) and for approximately 24 hours. We know that there are companies that only run in their drivers for 1 hour, before measuring Thiele/Small data (T/S data). Our experience says, that the drivers change for weeks - even months, when playing, but the change after running for 24 hours, does not have any technical influence on the performance. An example: After 24 hours of running a driver has reached an fs that is lower, a Vas that is higher and a Qts that is also lower than the original "cold" driver. A simulation is made on the "run in" data and a nice frequency response curve is found. After ½ a year, the driver is taken out of the box that vas build according to the simulation program, and the T/S data are measured once again. We then find that fs and Qts has dropped further and the Vas is yet higher. But - the simulated frequency response curve, in the same box, does not change. We hereby conclude that: When a driver has been run in for 24 hours, the changes of the T/S data, do not have influence on the performance of the bass output of the driver in cabinet. You could also say: After 24 hours of running in a driver, there is a certain balance in the T/S parameters that stabilizes the bass performance of the driver in cabinet. Another thing is that the sound and performance of the drivers change for a long period of time. This is caused by softening of the moving parts and from small fractures in the glue joints, etc.... EDIT: dette gjelder hovedsaklig basselementer. Diskant- og mellomtoneelementer har langt mindre membranvandring, og vil sannsynligvis trenge noe lengre tid (noe som også går igjen i mange testrapporter osv. Opp mot 3-400 timer for metalldomer er f.eks. rapportert, selv om man alltid bør ta høyde for en viss "tilvenningsfaktor". Det er utrolig hva man kan venne ørene til over tid. Endret 12. mars 2006 av epifant Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Innspilling av høyttalere har absolutt noe for seg. Jeg har vel eid 10-15 par høyttalere de siste 10 årene og min erfaring med innspilling er noe varierende fra høyttaler til høyttaler. På enkelte høyttalere har lyden forandret seg dramtisk etter innspilling,mens på andre igjen synes jeg ikke det har vært noen spesiell forandring på lyden. For meg ser det ut til at de fleste er enige i at innspilling er viktig,mens tvilen ligger i måten dette bør gjøres på. Jeg gjør det akkurat som Peterman har skevet i sitt første innlegg og mener at det er den rette måten. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Det jeg finner høyst merkverdig med oppmykingsargumentet er at man i praksis påstår at etter noen timer/dager så blir materiale i en høyttaler såpass mye slitt/degradert at man faktisk hører forskjell i lyden. Det snodige da med denne teorien er at den tilsynelatende innebærer at disse materialene deretter oppnår helt unike kvaliteter som skiller seg fra alle andre kjente materialers egenskaper, dvs. de sluttes faktisk å slites ved mekanisk belasting! (Selv under moderat til hard belastning). Dermed har man da en mengde med overbeviste som av en eller annen mystisk grunn hører lydforskjell etter kun få timer/dager mens derimot denne lydforskjellen magisk forsvinner etter denne tiden. Om man spiller i måneder etterpå så er lydkvaliteten tilsynelatende konstant.... Hvor er logikken, og ikke minst en vitenskapelig forklaring på dette? (Og nei, høyttalere er ikke levende vesener som har evne til å fornye seg ) Endret 14. mars 2006 av Vice Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det jeg finner høyst merkverdig med oppmykingsargumentet er at man i praksis påstår at etter noen timer/dager så blir materiale i en høyttaler såpass mye slitt/degradert at man faktisk hører forskjell i lyden.5750781[/snapback] Det man må huske på er at en høyttaler består av mange komponenter, og ikke alle er direkte involvert i å lage lyd. Noen har rent strukturelle funksjoner, som for eksempel den "ringen" rundt bassmembranen som holder denne festet til frontplaten (eller hva man nå kaller det - jeg er ikke fagmann.) Ideelt sett skulle man ikke hatt denne ringen der, men noe må jo være der for å holde membranen på plass. Poenget må da være at denne ringen påvirker lyden så lite som mulig, samtidig som den holder membranen på plass. På en splitter ny høyttaler vil denne ringen være stivere enn på en som har vært brukt en stund, og dette vil være hørbart. Etter en stund vil ringen bli oppmyket, og den påvirker lydbildet mye mindre, men den klarer fortsatt å holde membranen på plass. Så hvis vi sier det slik at det er ringens påvirkning på lydbildet som "degraderes", så er dette en ønsket virkning. Det er først når ringen løsner at den har feilet sin egentlig funksjon; det å holde membranen på plass. Selve membranen er designet slik at dens egenskaper varierer minst mulig over tid. PS. Dette med at ringen er stivere i begynnelsen enn etter noen timers innspilling, forteller meg at høyttaleren bør kjøres inn med moderat volum, da man ellers risikerer at membranen blir røsket løs fra ringen. Man kan også få en meteoritt i hodet hvis man går ute. Jeg vet ikke hva som er mest sannsynlig, men jeg satte på P3 på "passe" volum og gikk på jobb da jeg spilte inn mine høyttalere. Det var liksom ingen høy pris å betale. Og nå er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 ville bare sim min mening jeg. har ikke lest mer en første post. min mening er at man må ta det litt rolig de første minuttene sånn at elementet får litt varme. så er det bare å dra på så mye man vil. bare ikke mer en elementet tåler. har egentlig aldri brydd meg om innspillinga annet en å "varme opp" så har ikke så mye å samenligne med . men uansett en høyttaler blir jo bare bedre til mer man bruker den(til et viss punkt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå