Gå til innhold

CuteNews roter med tegnkodingen.

Anbefalte innlegg

Jeg driver og leker litt med CuteNews nå og får det egentlig til. Det er bare ett problem, særnorske tegn blir helt på trynet når jeg skriver dem i en nyhet.

Se her: http://home.no.net/endrebjo/prove/homepage/nyheter.php

Jeg ha lagt inn meta-tag med UTF-8-henvisning, og lagret filene i Bluefish med UTF-8-koding. Alt annet enn det CuteNews spyr ut har riktig tegnkoding, men tegn som har vært innom CuteNews blir helt feil.

I CuteNews-editoren er også tegnene feil selv om de var riktige da jeg postet.

Hva skal jeg gjøre?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å kjør utf8_encode() i filene som henter opp tekstfila som inneheld innholdet.

5742797[/snapback]

At jeg skal forandre på CuteNews-filene altså?

Kanskje jeg kan skrive alle mine filer om til ISO-8859-1 hvis det er en like god løsning.

Edit: Nei, det fungerte ikke. :(

Edit2: Fikk til å poste en velformet nyhet gjennom kontrollpanelet når jeg skrudde tegnkodingen (i Firefox) over til ISO-8859-1 før jeg postet den. Hva betyr det?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Hvis jeg tvinger tegnkodingen i FF til ISO-8859-1 hver gang jeg poster en nyhet eller en kommentar, fungerer det.

I Opera blir det feil tegn uansett hva jeg tvinger/ikke tvinger den til å kjøre.

Det som er litt merkelig er at FF må ha ISO-8859-1 for å poste riktig, mens alle filene i CuteNews-prosjektet er lagret i UTF-8-koding. :hmm:

Noen som har noen løsninger?

Lenke til kommentar

men jeg har også testa litt med cutenews, og har aldri opplevd dette problemet..

(har testa både med Opera, FF og IE - aner ikke hvilken tegnkoding nettleserene er satt til)

Sjekka nettopp filformat til news.txt vha Notepad -> "Save as" og der kom det opp tegnkodingen ANSI

Lenke til kommentar

I Firefox på Windows-boksen nå (pleier å jobbe i Linux pga. PHP/MySQL lokalt på maskinen) er plutselig kontrollpanelsidene til CuteNews kodet i ISO-8859-1, og da fungerer det veldig fint å poste nyheter der (alt er perfekt).

Men skallsiden min er kodet i UTF-8, og da skjærer det seg når jeg skal poste kommentarer derfra.

Så mye tyder på at Linux roter med tegnkodingen siden det ikke fungerte i verken Firefox eller Opera. Har noen peiling på hvorfor det ikke fungerte i Linux?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...