Crismann Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hallo. Skal spille inn lyd fra piano i stereo, og trenger eksternt lydkort som har inngang for 2 mic, samt midi i forbindelse med et keyboard. Vil denne være grei?http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=2977, eller er det andre anbefalinger?? Har usb og firewire på PC. Takker for svar!! MVH Christian Lenke til kommentar
radiated Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det finnes en haug alternativer her, med du opplyser ikke om hvor mye penger du har tenkt å bruke... For ca 5500 kr får du Focusrite Sapphire, som er et interface av svært god kvalitet. Ellers får du Edirol FA-66 og Presonus Firebox for rundt 3000kr, begge er testet her på hw.no. For ca 2000kr får du et ok USB-interface, f.eks Edirol UA-25. For tester av en haug med slike opptaksløsninger, kan du ta en tur innom www.soundonsound.com. Lenke til kommentar
Crismann Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Hei. Hadde vel tenkt å bruke ca. 3000,- totalt. For den prisen håper jeg å få: Godt lydkort, med min.1 mikrofoninngang og midi, gjerne M-audio Program til pc slik at jeg kan bruke den som lydmodul for keyboard Lyder til pc, for eksempel god pianolyd, hammond og annet Har noen erfaring med lignende oppsett?? Takk for svar mvh Christian Lenke til kommentar
catosim Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hmmmm......3000 er jo ikke all verden da. Jeg vil råde deg til å legge 3000 i lydkortet, og at du tar et firewire lydkort. FW er den kjappeste og mest egnede overføringsprotokollen for lyd. Et stereopar bruker nok ikke all verdens av ressurser, men FW er BEST M-audio, Roland og ESI har mye bra på markedet i det segmentet. Kanskje finner du tak i noe billigere også. Tror ikke du finner noe med kun en mic-inngang (med preamp), og hvis du gjør det så IKKE kjøp. Du må minimum kunne gjøre et stereo-opptak med kortet. Når det gjelder lydmoduler/softsynther så koster disse også penger. Start med det du trenger mest, gjerne pianolyder og orgellyder (hvis du er keyboardist). Stå på, og ha tålmodighet til å kjøpe over tid Ca2 Lenke til kommentar
Crismann Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Det var nyttig info. Da satser jeg på et bedre lydkort enn jeg først hadde tenkt.... Er Prosonus"firebox" et godt alternativ?? Ser det er kampanje på denne til 2995. Må jeg ha eget program for å kunne spille av midilyder, eller holder det med Cubase LE som følger med? Kom gjerne med flere forslag til utstyr dere er fornøyd med, litt lett å gå seg vill i denne jungelen av utstyr! mvh Christian Lenke til kommentar
radiated Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/firebox.htm Cubase LE kommer muliggens med et par gratis VST-instrumenter, evt. kan du google etter gratis VST-inst. Lenke til kommentar
catosim Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Cubase LE er et bra start program. Cubase og Nuendo bygger på samme plattform. Nuendo retter seg til proffsegmentet som har kvalmende mye penger og ressurser. Cubase er litt rimeligere, men er fortsatt et bra program. Den versjonen som følger med (LE), er en strippet utgave (Light Edition). Jeg kjenner ikke til alle specs der, men det skal ha de funskjonene du trenger: Audio opptak/MIDI, og mulighet for å kjøre VST instrumenter (softsynther). Ca2 Lenke til kommentar
Crismann Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Takk for svarene, nå må jeg oppsumere litt for meg selv... Om jeg ønsker å spille inn lyd "live" trenger jeg vel 2 mic inng. med fantommating (eller hva det het..?) Lydkortet bør ha FW, og midi for å kunne koble til keyboardet. Da må jeg vel kanskje opp i ca 3000. Ser det er Quatafire, M-audio 410 og esi firebox det står mellom da, + nødvendig software. Presonus har software jeg trenger, så jeg trenger ikke kjåpe noe ekstra der. Har ikke funnet noe annen løsning, Har andre? Hvilket lydkort er å foretrekke av disse? Mye mas om de samme tingene nå , men som sagt, jeg må "nullstille" litt, er en ny og ukjent verden dette... Takk for alle svar! mvh Christian Lenke til kommentar
catosim Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Prosonus interfacet ser slettes ikke så ille ut. Du får ihvertfall en bra pakke til den prisen. Det som kan være kritisk med disse lydkortene (billige lydkort altså) er driverkonflikt, og kanskje litt kjipe mic-preamper. Når det er sagt så har jeg selv et billig kort (ESI Quatafire), og synes det låter kjempebra til den prisen, så jeg snakker kun generelt. Ser det er to FW porter, så det betyr at du kan kjøre kortet i chain med annet ekstern FW utstyr. I tillegg er det jack in/output på baksiden istedetfor phonokontakter, og det er bra. Når du har satt opp systemet og kortet, og skal begynne med softsynther, så still inn latencyen på mellom 6-8 milisekund. Da vil du kunne spille uten at du opplever forsinkelse i lyden (de fleste hardware synther ligger på rundt 7 ms i latency). Lykke til Ca2 Lenke til kommentar
Crismann Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Ok. Da anbefaler du Prosonus fremfor de andre, i og med at jeg får med softwaren, kanskje? Aldri lett og bestemme seg når det er flere ting å velge i, men jeg blir vel sikkert fornøyd til slutt uansett.... mvh Christian Lenke til kommentar
catosim Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Jeg har selv et ESI kort, og er fornøyd med det. Det eneste jeg ikke helt liker med det er at det er for lite innstillingsmuligheter i latencysettingene. Intervallene går på 1, 2, 4, 6, 10, 12 ms og mer. Før jeg reinnstallerte systemet, var det antydning til click's n pops når jeg kjørte med 6 ms på litt tyngre prosjekter, mens 10 ms ble litt for mye forsinkelse. Spranget mellom 6-10 ms ble for stort, burde vært mulighet til å stille inn på 8 ms. Det er en enkel regel; jo lavere latency, dess mer belastning på systemressursene (prosessor og RAM). Er derfor litt interessert i innstillings mulighetene på prosonus kortet. Når det gjelder phantom-mating på kortet, så er det for å kunne bruke kondensator mikrofoner uten egen micpreamp (forforsterker; heter "gain" på miksebordet). dette gjør at du kan bruke mikrofoner med stor følsomhet, eller stormembran mic (studio-sangmic). Ca2 Endret 15. mars 2006 av catosim Lenke til kommentar
Crismann Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Takk for alle svar! Har vært å handla idag Jeg endte opp med Esi Quatafire 610, Cubase SE og Steinberg virtual instruments collection. Fikk et greit kjøp hos den lokale musikksjappa. Nå klør det i gulerøttene etter å få testet! Mvh Christian Lenke til kommentar
catosim Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Javel, så du endte opp med ESI. Det er slettes ikke noe dårlig kjøp det. Testet mitt kort, og spilte synth med latency nede i 4 milisekund. Det gikk helt greit, men så hadde jeg heller ikke allverden av andre ressurskrevende plugins aktive. Du vil nok bli fornøyd med kortet, men som sagt; det burde vært et latencyvalg mellom 4 og 8 ms. Micpreampene låter veldig greit, og du kan forandre lydkortinnstillingene uten å måtte restarte applikasjon eller lydkortet. Kos deg Ca2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå