Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen under load/kjøring av tunge progs..

Anbefalte innlegg

Specs:

Prosessor: AMD Athlon 64 3400+

Hovedkort: DFI LanParty UT nF3 250GB

PSU: OCZ Modstream 450W

Ram: OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition (PC3200)

Skjermkort: XTX GeFORCE 7800 GS 256MB AGP

Harddisk: Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM

Kabinett: Thermaltake XaserV WinGo

Problemet:

Det hele startet like før jul da jeg hadde problemer med å i det hele tatt kjøre spill fordi alt hengte seg opp hvert 2 sekund. Jeg prøvde forskjellige mods/tweaks til skjermkortet mitt(AOpen Aeolus GeForce 6800 Ultra) og falt over "Omega" driverne. Disse så ut til å funke optimalt og forhindret at alt sto stille. Derimot, når jeg kom over loads i spill/programmer hadde maskinen en tendens til å restarte av seg selv (skjermen blinket blått før den restarta så jeg tok det som et tegn på at jeg fikk bluescreen). Siden dette ble helt uutholdelig i lengden kjøpte jeg et nytt grafikk kort som jeg trodde skulle funke (XTX GeFORCE 7800 GS). Jeg kjører dette kortet med driverne som fulgte med. Dette kortet gir ikke fra seg noen problemer i det hele tatt. Det er INGEN tegn over hode som tilviser at det er et problem med dette kortet som det i motsetning var med AOpen Aeolus GeForce 6800 Ultra. Det eneste som var igjen nå var problemet med at maskinen hadde random restarts under load/kjøring av tunge programmer.

Etter at jeg byttet skjermkort hadde jeg måtte kjøre på bare 1 minne brikke (OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX) fordi maskinen ikke ville starte med den andre i (maskinen lagde lange pipe lyder i jevn takt). Det var en bestemt brikke som ikke funket, maskinen ville ikke startet om jeg byttet på hvilken brikke som stod i. Så jeg mistenkte at ram'en kunne være kilden til problemet. Til slutt funket ingen av minne brikkene i maskninen og jeg fikk ikke startet. Så jeg leverte inn ram'en der jeg kjøpte den og kjøpte ny(OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition (PC3200)). Jeg får NØYAKTIG det samme problemet med disse brikkene. Det var EN bestemt brikke som ikke ville kjøre med maskinen. Uansett i hvilken av slotene den stod i (eller byttet den som funket med den som ikke funket). Jeg får også random restarts under kjøring/loading av tunge programmer.

Jeg skrudde av automatic restart når man får bluescreen for å se hva slags bluescreen jeg fikk:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Technical information:

*** STOP : 0x000000D1 ( 0x00000001 0x00000002 0x00000008 0x00000001 )

Forsøkte løsninger:

Bytte ram,

Bytte skjermkort,

Bytte PSU,

Bruke forskjellige tweaks/mods til skjermkort,

Oppdatere alle drivere,

Sette opp og ned spenningen til ram'en,

Installere forskjellige anti-virus programmer(bruker norton antivirus 2005 nå),

Formatere opptil flere ganger.

Hva kan være galt? Kan det være hovedkortet?

Endret av Exorcist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo forsøke å gå inn i kontrollpanel\administrative tools\event viewer

Se på system loggen (error meldinger merket med rødt kryss)

Sjekk også Application loggen.

Kanskje du har litt flaks og finner grunnen til Blå skjermen.

Kan kanskje også poste error meldingene som passer med tidspunktene til blåskjerm her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...