lucky666 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Er litt i villrede om hva jeg kan kreve her.Saken er at jeg har kjøpt Seasonic S12 600w strømforsyning hos Komplett.Satte den inn sammen med et DFI LP nforce4 sli-d hovedkort.Pc boota ikke,og jeg satte inn en gammel PSU,og pc går som en drøm. Begynte å tråle nettet for å se om andre har dette problemet.Og,ganske riktig,det kryr av forum rundt omkring som omtaler mitt problem.Altså PSU er ikke kompatibel med DFI LP nForce4 hovedkort. Jeg sender mail angående retur til Komplett,og får en ny PSU av samme slaget.Setter den inn i pc,og det samme problemet,pc booter ikke,bare vifter som går. Så lenge Komplett selger både det hovedkortet og PSU som blir omtalt her,bør ikke Komplett bemerke at de ikke er kompatible med hverandre,på salgsiden? Seasonic er også den eneste PSU som ikke er kompatibel med DFI.Da kan jeg vel påstå at feilen ligger hos Seasonic? Jeg sendte forresten med link på returmailen til Komplett,til DFI forumet som går over 25 sider,og som gjelder dette problemet.Så har folk på Komplett giddet å sjekke den,hadde de vært meget klar over saken. Noen med innsikt i slike saker som kan si meg hvilke rettigheter jeg har her,og hva jeg bør foreta meg? Endret 12. mars 2006 av lucky666 Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 På komplett så kan du returnere som "ikke kompitabelt med mitt system" så det skal ikke være noe problem da det er saken. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Ja,jeg gjorde det,men fikk en ny Seasonic tilsendt.Med samme problem. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Du må nesten bare forklare at det er seasonic som er problemet og at du må ha annet merke, slike returer pleier ikke å være noe problem hos komplett. Anbefaler deg å ringe og forklare saken (du kan også få RMA nr over tlf). Lenke til kommentar
haakie Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Noen som hvet hvorfor diise ikke fungerer med dfi? ganske merkelig! Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Noen som hvet hvorfor diise ikke fungerer med dfi? ganske merkelig! 5742175[/snapback] Det er det bare Seasonic som gjør,hvis de vet det da Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Du må nesten bare forklare at det er seasonic som er problemet og at du må ha annet merke, slike returer pleier ikke å være noe problem hos komplett.Anbefaler deg å ringe og forklare saken (du kan også få RMA nr over tlf). 5742153[/snapback] Jeg vil ha en Nvidia SLI godkjent psu,da jeg etterhvert skal fylle på med et 7800GT kort til.Den eneste PSU som tiltaler meg hos Komplett,er Fortron Source Epsilon 600w eller 700w.Men har hørt at de støyer noe voldsomt.Da er de ute av verden for meg. Det enkleste hadde vært å få refundert beløpet. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Du må nesten bare forklare at det er seasonic som er problemet og at du må ha annet merke, slike returer pleier ikke å være noe problem hos komplett.Anbefaler deg å ringe og forklare saken (du kan også få RMA nr over tlf). 5742153[/snapback] He he,har snakket med returavd. på Komplett nå. Saken er helt låst.De kunne ikke drive å "låne" ut varer i tide og utide sa han.Jeg har forsåvidt forståelse for det,men synes denne saken er litt spesiell,da det er psu det er noe feil med.Han nevnte også at jeg kunne ha sjekket på salgssida hva som er kompatibelt med psu,og det eneste som er oppført er støydempende matter og støyreduserende deksel til strømforsyning :!: Hadde jeg bestilt varer i "øst og vest" og ingenting hadde passet i sammen,hadde det vært greit. Seasonic har også sagt at de skal erstatte psu som ikke går sammen med DFI.Bare å sende de til Seasonic.Problemet mitt er at det gjelder kunder innen USA.Utenfor statene må hver enkelt ta kontakt med sin forhandler.Men Komplett var ikke intressert i å ta kontakt med Seasonic for meg.Fikk beskjed om å ta kontakt selv.Da kaller jeg saken låst Endret 13. mars 2006 av lucky666 Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Ikke bra av komplett, dette. Here is a copy of e-mail from Seasonic, Quote: Here is our first analysis. The main problem should be caused from the +5Vsb. The peak voltage of +5Vsb at the monent of power on is out of the spec of PSU. The original design of the +5Vsb is 2A which comply with the Intel spec. The loading of +5Vsb of your system might over the spec. So the PSU senses the alarm and activates the over voltage protection to shut down. That might be why you could not turn the power on. http://www.dfi-street.com/forum/showthread...16&page=1&pp=15 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 hvis jeg forstår deg riktig, så sendte komplett deg en ny psu etter at du forklarte dem at den du kjøpte ikke funket med kortet ditt. da er det også komplett sin skyld at de ikke har sendt deg en kompatibel psu i når du først skulle få en som var kompatibel. og jeg vil anta at siden det ikke var opplyst på forhånd at psuen ikke var kompatibel med kortet du kjøpte, så har du også krav på å få en som er kompatibel mot at de får tilbake psuen som ikke er kompatibel. denne saken er langt fra låst, da komplett ikke opplyste at varene ikke er kompatible. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) hvis jeg forstår deg riktig, så sendte komplett deg en ny psu etter at du forklarte dem at den du kjøpte ikke funket med kortet ditt. da er det også komplett sin skyld at de ikke har sendt deg en kompatibel psu i når du først skulle få en som var kompatibel.og jeg vil anta at siden det ikke var opplyst på forhånd at psuen ikke var kompatibel med kortet du kjøpte, så har du også krav på å få en som er kompatibel mot at de får tilbake psuen som ikke er kompatibel. denne saken er langt fra låst, da komplett ikke opplyste at varene ikke er kompatible. 5746049[/snapback] Ja,du har forstått meg riktig.Jeg sa også til dem over tlf. i dag at de burde opplyse om at psu og DFI ikke går overens,så ikke andre går i denne fella. Må si at i tlf. samtalen jeg hadde med Komplett retur i dag at jeg holdt en meget hyggelig tone,har forsåvidt bare gode erfaringer med det.Men da jeg nevnte at det kunne da ikke være store problemet for Komplett å ta min splitter nye Seasonic i retur,og legge den ut for vanlig salg,fikk jeg bare beskjed om å kontakte forbrukerrådet! Er det ny policy der om å gå til krig mot sine kunder nå Jeg foreslo også å betale et mellomlegg på en Fortron Source Epsilon 700w for å få saken ut av verden,men neida. Må si at jeg blir skremt av slik kundebehandling,da jeg har handlet for,etter min målestokk,anselige summer hos dem opp gjennom tida,og dette er første gang jeg ber om bytte av produkt. Er ingen surve,mener bare at jeg har rett her,og vil høre hva andre mener om dette Endret 13. mars 2006 av lucky666 Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Svakt av komplett! Blir rett og slett litt kvalm av slikt! Ring de igjen og spør hva de vil foreslå. Let litt i forbrukerloven og se hvilke paragrafer du kan støtte deg på! Chris Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Virker som svært mange klager på supporten til komplett i det siste. Har en mistanke om at de har hatt en opprenskning der og prøver å unngå "unødvendige" returer... :\ Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Har nå motatt mail fra Komplett,og de godtar retur enda en gang Det skal de ha.Får se hva enden på visa blir denne gangen da.Håper de godtar mitt forslag om et mellomlegg i pris på Fortron Source Epsilon 700w. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg sitter med en F/S Epsilon 700W. Den er på ingen måte like stillegående som min gamle F/S 400W, men det er til å leve med likevel. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg sitter med en F/S Epsilon 700W. Den er på ingen måte like stillegående som min gamle F/S 400W, men det er til å leve med likevel. 5747240[/snapback] Bråker den generelt eller bare under load? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Er det slik at Komplett "nekter" å la trådstarter få refundert beløp for ett produkt som ikke er kompatibelt.. til tross for at de (Komplett) er blitt opplyst om fakta? Eller er et slik at Komplett tror at det er noe galt med PSU.. og at trådstarter derfor vil ha ny vare? Det klarer ikke jeg helt å oppfatte.. Dersom Komplett *virkelig* mener at det er kjøpers problem dersom han/hun har kjøpt ett produkt som ikke er kompatibelt (og man ikke kan påberope seg angrefrist) virker jo det som usedvanlig slett kundebehandling.. Komplett: Har dere ett tilsvar/annen vinkling av denne konkrete saken? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg sitter med en F/S Epsilon 700W. Den er på ingen måte like stillegående som min gamle F/S 400W, men det er til å leve med likevel. 5747240[/snapback] Bråker den generelt eller bare under load? 5747369[/snapback] Den bråker litt mer enn en *stille* PSU idle, og under load merker jeg at den girer opp. Under load har jeg annen lyd i tillegg (film, spill), så for meg er det ikke et problem. Det hjelper også at det er en 120mm, og ikke et par hissige 80mm vifter som snurrer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Komplett er ikke juridisk forpliktet til å bytte et produkt bare fordi de ikke har oppgitt på siden at det ikke er kompatibelt med sånn og sånn, da ville vi nok fått side opp og ned med "inkompatibilitetslister". Du kunne jo fint ha benyttet deg av angrerett? Likevel trenger de vel ikke være så vanskelige, i hvert fall ikke hvis PSU er strøken og i originalemballasje... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Jeg kan sitere fra forbrukerkjøpsloven, som har en meget passende paragraf til dette: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Altså, det var ikke spesifisert hos komplett at varen ikke passet med nforce4. Da nforce4 er et meget vanlig hovedkort, har forbrukeren ved kjøp GRUNN TIL Å FORVENTE at varen skal fungere med hovedkortet hans. Forbrukerkjøpsloven sider videre: § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 Altså har denne PSU en klar mangel ifølge forbrukerkjøpsloven, som forresten er ufravikelig. Det betyr at trådstarter har rett til å få reparert PSUen, eller omlevert til en PSU som fungerer med hans system. Evt heving av kjøpet dersom komplett ikke får til dette. Om komplett nekter bryter de dermed loven . Tror du rett og slett snakket med feil servicemedarbeider jeg. EDIT: Bare for å spesifisere - dette ressonnement gjelder kun dersom det faktisk er sant det at nevnte PSU ikke fungerer med store deler av nforce4-hovedkortene. Endret 13. mars 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå