Gå til innhold

Dagens pc'er; kraftige nok?

Anbefalte innlegg

Sitter på en AMD XP2500+, 512MB DDR og Abit NF7-S...

Holder på med mye diverse innen design, wedesign, 3d, foto osv.

Dette ender da opp med at jeg normalt har rundt 100 prosesser kjørende samtidig. Dreamweaver, Photoshop, 3DSMax, ca. 10 sider i IE, 30 sider i Opera, Fireworks, Coldfusion osv.

Pc'en min har store problemer med å takle alt dette, det går tregt å skifte mellom programmene, og det hender ofte at maskinen henger i en stund før den kommer "tilbake" igjen. Har derfor vært inne på tanken med ny maskin.

Budsjettmessig ligger jeg rundt 10.000,- for cpu, hk, hdd, gfx-kort og minne.

Har funnet fram til at jeg får omtrent en AMD X2 4200+, 2GB ram, ATI X1800 256MB gfx-kort og 2x300GB hdd'er for disse pengene.

Men over til mitt egentlige spørsmål, vil en slik pc klare det jeg nevnte ovenfor?

Endret av GeCcO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si om en pc med ditt tenkte oppsett vil klare alt, men en X2 cpu vil dra systemet mye bedre enn din gamle maskin med ekstrem multitasking. 2 GB minne hjeper da mye.

Det billigste du kan gjøre er å kjøpe mer minne.

Gjorde et lite forsøk:

Åpnet 67 prossesser, kjørte winrar (lagde ett arkiv, Antivirus på scan og Ad aware. 100%load og systemet var fortsatt responsivt og ingen hakk i musikken som gikk i bakgrunnen.

X2-3800 og 2 GB.

Har ikke noe peiling på 3D studio, Photoshop og Dreamweaver.

Lenke til kommentar
Sitter på en AMD XP2500+, 512MB DDR og Abit NF7-S...

Holder på med mye diverse innen design, wedesign, 3d, foto osv.

Dette ender da opp med at jeg normalt har rundt 100 prosesser kjørende samtidig. Dreamweaver, Photoshop, 3DSMax, ca. 10 sider i IE, 30 sider i Opera, Fireworks, Coldfusion osv.

Pc'en min har store problemer med å takle alt dette, det går tregt å skifte mellom programmene, og det hender ofte at maskinen henger i en stund før den kommer "tilbake" igjen. Har derfor vært inne på tanken med ny maskin.

Budsjettmessig ligger jeg rundt 10.000,- for cpu, hk, hdd, gfx-kort og minne.

Har funnet fram til at jeg får omtrent en AMD X2 4200+, 2GB ram, ATI X1800 256MB gfx-kort og 2x300GB hdd'er for disse pengene.

Men over til mitt egentlige spørsmål, vil en slik pc klare det jeg nevnte ovenfor?

5742088[/snapback]

Hvorfor har du både Opera og IE oppe samtidig? Trenger du virkelig å ha 40 websider oppe samtidig? Jeg har ikke spesielt kjennskap til de andre programmene du nevner, men jeg har fått det inntrykket at noen av dem er relativt tunge, så jeg er overrasket over at det går i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg tror det eneste problemet ditt er liten mengde med RAM, med så mange programmer oppe samtidig så MÅ man ha mer enn 512mb. Jeg klarer å ha alle de programmene oppe på min dual 2400+ med 1,2gig ram, oppgraderingen du tenker på er jo vesentlig kraftigere enn det.

Lenke til kommentar

Å ha 40 sider oppe i 2-4 forskjellige webbrowsere er vel liten vits og bruker mere minne og cpu enn man må. Ha mindre sider oppe, lukk de du ikke trenger lengre. Dreamweaver bruker ikke spess mye av "kraften" i en pc. Photoshop buker jo bare når den "må" Og da klarer du jo ikke utføre andre applikasjoner for du kan ikke drive med mer enn en ting av gangen osv.

Men 2 cpu'er og mere minne er jo bra. Ett middels gfx kort er jo greit å ha med.

Lykke til

-Thelle-

Lenke til kommentar

Mye av greia med IE og Opera er for å teste om de wesidene jeg holder på med funker, så da har det vært mye lettere å ha programmene og sidene åpne siden det tar kortere tid enn å starte opp programmet hver gang jeg trenger å teste en side.

Annet enn det så er det til tider nødvendig med så mange sider oppe i Opera samtidig, ressurser til nettsider i form av bilder, søker etter noen bilder i den ene siden, noen andre på den neste osv. og andre ting. Alt dette tar mye kortere tid å ha åpne hele tiden enn å bookmarke og legge ned, samt at jeg til slutt da ender opp med hundrevis av sider i bookmarkinga mi som jeg overhode ikke har bruk for.

Men som nevnt ovenfor, så er nok minne det mest vesentlige her ja. Ser i oppgavebehandlinga at det er tildelt 1,5GB med sidevekslingsfil hos meg nå, så det er vel kanskje et lite rop om hjelp.

AMD sin X2 teknologi, funker den på samme måte som Intel sin HT teknologi, bare med to kjerner, at man på en måte simulerer et dual system, slik at man kan kjøre to oppgave samtidig?

Har sett på følgende oppsett:

DFI Hovedkort

AMD X2 4200+

2GB DDR TwinMos

Sapphire X1800XT

2xSeagate 300GB HDD

Thermaltake 550w PSU

Ender på litt under 12.000,- dette oppsettet.

Noen som har kommentarer på dette oppsettet?

Endret av GeCcO
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg ville kanskje forsøkt å kjøpt meg 2 GB ram først. For så kjøpe resten om ikke bare oppgradering av minne var tilstrekkelig. Prosessoren skal igrunn være god nok.

Men likevel må jeg si at det er fristende å gå for ukens tilbud på komplett.

Edit:

Om du ikke er pro-gamer så kan du nok spare en tusenlapp ved å velge et litt svakere grafikkort enn X1800XT.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Gå for X2,Bytta nettopp fra samme system som deg til X2 3800+ og der er stor forskjell..

Tideligere kunne jeg pakke opp en stor rar fil og det gikk treigt bare å surfe i tillegg..

Nå er det ingen lagg..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Hvordan er komponentene? Noen som har noe å si om dem, eller har andre anbefalinger?

Grunnen til at jeg valgte det skjermkortet var doble DVI-utganger og at det gir veldig grei ytelse. Finnes det noen andre rimelig bra skjermkort med doble DVI-utganger å få tak i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...