Gå til innhold

Kopiere Windows til ny harddisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, Har planer om å kjøpe en ny harddisk.

Noe jeg lurte på var om det er mulig å kopiere Windows fra den gamle hardisken over på den Nye Hardisken, er det noen som vet noe om dette?

5741916[/snapback]

Det du tenker på er en komplisert affære å gjøre "manuelt" ... :hmm:

Jeg har flyttet programmer fra en datamaskin til en annet og fått dette til å fungere, så teoretisk er dette mulig, men det er utvilsomt enklere og tidsbesparende å innstallere Windows på ordinær måte på den nye disken.

Problemet, slik jeg ser det, er Registret! Du kan selvsagt kopiere dette til den nye disken i sin helhet, men da blir du nødt til å flytte alt av programvare du har innstalert på den gamle disken over til den nye. Til samme plassering som det lå på i den gamle disken. Ellers så kan manglende programvare føre til at registret kjører krøll på seg under oppstarten.

Skal du kunne utføre denne operasjonen på en måte som sansynligvis fungerer blir du nødt til å kjøpe programvare som kan klone den gamle disken og overføre speilbildet til den nye disken. Dette er greit hvis du synes det gamle oppsettet fungerer fint. Men hvis du har noe grums på den gamle disken blir dette selvsagt overført til den nye disken ;)

Google på Clone/Klone software/programvare så finner du sikkert noe :)

Lykke til! (det trenger du sikkert!! :tease: )

Lenke til kommentar

Programvare for kloning av harddisker er klart å anbefale. (Uten det vil man ikke få bootsektoren riktig og dermed ikke startet windows)

Forslag til programvare:

Norton Ghost

Powerquest Drive Image

Powerquest partition magic

Alle disse koster penger. Jeg husker ikke hva gratisalternativene heter i farta.

Lenke til kommentar
Programvare for kloning av harddisker er klart å anbefale. (Uten det vil man ikke få bootsektoren riktig og dermed ikke startet windows)

Forslag til programvare:

Norton Ghost

Powerquest Drive Image

Powerquest partition magic

Alle disse koster penger. Jeg husker ikke hva gratisalternativene heter i farta.

5742030[/snapback]

Her er ett gratisalternativ :)Link

Lenke til kommentar

Hva Simen1 sa, pluss Acronis Trueimage som regnes som et av de beste (det er mulig du kan klone med prøveversjonen på denne ?)

Problemet, slik jeg ser det, er Registret!

Registeret består ikke av en fil, den består av mange filer. Teknisk mulig ja, men å kopiere en windows-installasjon må det nesten kloning til, og det jobbes fra (DOS) prompt.

Lenke til kommentar
Hva Simen1 sa, pluss Acronis Trueimage som regnes som et av de beste (det er mulig du kan klone med prøveversjonen på denne ?)

Problemet, slik jeg ser det, er Registret!

Registeret består ikke av en fil, den består av mange filer. Teknisk mulig ja, men å kopiere en windows-installasjon må det nesten kloning til, og det jobbes fra (DOS) prompt.

5744752[/snapback]

Jeg er fullstendig klar over hva et register er :p Det var vel derfor jeg sa at det var det som var tricky å flytte. Nå er det mulig å ta en full backup/eksportere over registerverdiene til en disk med ett klikk. For de som ikke vet dette gjør man dette i filbehandlingen til Registerredigering som kan får tilgang til ved å kjøre "regedit" i Kjør.

"Problemet" med dette er hvis man bare har tenkt å flytte Windowsinnstallasjonen, og ikke hele programvareoppsettet til den forrige installasjonen. Ved å kopiere hele registret over til den nye disken blir det liggende en masse ugyldige registerverdier som kan gjøre at man får problemer med å starte opp Windows. Selvfølgelig, klarer man å få opp Windows kan man bruke programmer som Regsupreeme til å fjerne de ubrukelige nøklene, men det fordrer jo at man klarer å komme seg inn i Windows ved en oppstart.... ;)

Edit: Typo

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over hva et register er  :p Det var vel derfor jeg sa at det var det som var tricky å flytte.

Måtte bare nevne det :D Konklusjonen er vel at om man ikke vet akkurat hva som er vanskelig å flytte bør man ihvertfall ikke prøve på det, som jeg gjorde en gang :blush:

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hiver meg inn her.

Jeg har tenkt å beholde hele systemdisken som jeg vil klone.

Saken er at OS'et, Vista Ultimate x64, ligger på en magnetisk disk. Og jeg vil ha det over på en SSD. Jeg har ikke noe overflødige programmer på OS-partisjonen. Det har jeg på andre partisjoner. Jeg har brukt forskjellige programmer for å klone, men får ikke bootet fra SSD'en.

Jeg vil bare ha systemet over på SSD, for økt ytelse og kort boot. Hvordan kan jeg få klonet system-partisjonen sånn at SSD'en blir funnet under boot, og at jeg da kan velge å boote fra den. Når jeg får bootet fra SSD, vil jeg slette partisjonen på den magnetiske disken med OS'et.

Lenke til kommentar

Betydningen med SSD er alignment av blokker.

Hehe.. Jeg skjønte det da jeg kom hjem i går. Så innlegget ditt nå. Det løste seg ved at jeg jeg brukte acronis til å lage nytt volum fra unallocated. Da ble blokkene riktig sånn at boot fant disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...