Oddis8 Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Jeg tok feil, jeg har tidligere kjørt med fan control i bios. Jeg justerte opp viften til middels belastning og det hjelper på en del, men bråker som pokker. Ifølge bios ligger tempen mens PC'en er "idle" på omtrent 40 grader uten chassis. Det høres mye ut for meg. Når jeg kjører et belastningsprogram med chassis på, ser det ikke ut til at CPU tempen stiger over 45 grader med økt vifte. Skal testet dette når jeg kjører API programmet i morgen og se hva som skjer (må dessverre vente). På meg virker hele problemet å komme av for dårlig avkjøling, men jeg er jo en amatør. Endret 19. mars 2006 av Oddis8 Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg testet API programmet i dag og da var det stabilt (med full vifte, bråkte som et uvær). Er nok et avkjølingsproblem. På meg virker det utrolig. Den løsningen Shuttle har valgt til avkjøling kan umulig være særlig bra. Kan jo like gjerne bruke en billig laptop som en shuttle. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 En CPU-temp ved belastning på 60C er helt kurant for en P4. Dette skal overhodet ikke gå utover ytelsen. Det som derimot er merkelig, er at du ikke har hørt økt viftestøy når du har kjørt programmet ditt. Det hadde vært normalt at CPU-vifta økte til bortimot max ved 100% belastning. Det får meg til å tro at det er noe galt med temp. overvåkningen på shuttlen din, og at den faktiske CPU-temperaturen var langt høyere før du økte viftehastigheten, slik at CPU ble throttlet. Tipper at avlest CPU-temp er ca 20C lavere enn riktig temp, både ved idle og load. Vet ikke hva slags kjøleløsning du har, mulig du kan bytte til mer en stillegående vifte. Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 En CPU-temp ved belastning på 60C er helt kurant for en P4. Dette skal overhodet ikke gå utover ytelsen. Det som derimot er merkelig, er at du ikke har hørt økt viftestøy når du har kjørt programmet ditt. Det hadde vært normalt at CPU-vifta økte til bortimot max ved 100% belastning. Det får meg til å tro at det er noe galt med temp. overvåkningen på shuttlen din, og at den faktiske CPU-temperaturen var langt høyere før du økte viftehastigheten, slik at CPU ble throttlet. Tipper at avlest CPU-temp er ca 20C lavere enn riktig temp, både ved idle og load. Vet ikke hva slags kjøleløsning du har, mulig du kan bytte til mer en stillegående vifte. 5784391[/snapback] Jeg avleste tempen via sisoft Sandara og i bios, og de samsvarer, men mulig det er samme sensor. Viften står ikke rett over kjølribbene. Det er rør som leder varmen til viften, en patent som synes håpløs på meg. Tenker jeg leverer den til en reparatør som setter inn bedre kjøling. Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Hei, Her er jeg igjen med et spørsmål: Jeg har økt viften, lagt på ny kjølepasta, men maskinen nekter fortsdatt å yte maks. det virker som det er en "brems" i systemet. Når jeg kjører API programmet mitt, klarer ikke CPU mer enn 65%. CPU virker ikke varm heller. I følge BIOS ligger den idle på 38 grader, men er ikke over 50 grader når jeg belaster den. Såfremt det er riktig målt temp, er det jo ikke avkjølingen som er problemet, eller? Hva er sannsynligheten for at det måles feil temp? Hva med strømforsyningen? Kan det være at den ikke klarer å levere nok strøm? Jeg vet ikke hvor kraftkrevenede en prosesor er, men strømforsyningen er oppgitt til 250 watt. Skulle jo tro det var nok. Jeg kjører ingen spesial hardware, bare onboard grafikkort, HD og CD. Jeg har snakket med Multicom som leverte maskinen, men der er det ikke mye svar å få. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hm, hvis du tar av det metalldekselet som ligger rundt vifta og kjøleribba til prosessoren, så kan du jo faktisk med fingrene kjenne om ribba holder rundt 60 grader. Hvis den ikke gjør det, og du får følelsen av at temperaturen er atskillig lavere, så kan det hende at varmeoverføringen mellom prosessoren og flaten som er koblet til heatpipes'ene er dårlig. Prøv da å demonter kjøleren for å fjerne gammel kjølepasta og å påføre ny. Pass også nøye på at du monterer denne riktig igjen etterpå. Videre må jeg bare spørre om du har installert alle chipset drivere etc? I gamle dager hadde slike mye å si på ytelsen til hele systemet, og følgelig kan det være at du vil tjene på å evt installere disse. Hvis du har følelsen av at prosessoren driver og klokker seg opp og ned, så vil jeg anbefale deg å kjøre programmet CPU-Z, som i realtime sjekker hastigheten på prosessoren. Jeg kan f. eks. med det programmet se at prosessoren i laptoppen min hele tiden svinger mellom 800 og 1733mhz ettersom loaden forandres. Til slutt kan jeg jo spørre om du har installert nyeste bios? Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Hm, hvis du tar av det metalldekselet som ligger rundt vifta og kjøleribba til prosessoren, så kan du jo faktisk med fingrene kjenne om ribba holder rundt 60 grader.Hvis den ikke gjør det, og du får følelsen av at temperaturen er atskillig lavere, så kan det hende at varmeoverføringen mellom prosessoren og flaten som er koblet til heatpipes'ene er dårlig. Prøv da å demonter kjøleren for å fjerne gammel kjølepasta og å påføre ny. Pass også nøye på at du monterer denne riktig igjen etterpå. Videre må jeg bare spørre om du har installert alle chipset drivere etc? I gamle dager hadde slike mye å si på ytelsen til hele systemet, og følgelig kan det være at du vil tjene på å evt installere disse. Hvis du har følelsen av at prosessoren driver og klokker seg opp og ned, så vil jeg anbefale deg å kjøre programmet CPU-Z, som i realtime sjekker hastigheten på prosessoren. Jeg kan f. eks. med det programmet se at prosessoren i laptoppen min hele tiden svinger mellom 800 og 1733mhz ettersom loaden forandres. Til slutt kan jeg jo spørre om du har installert nyeste bios? 5822403[/snapback] Hei, takk for svar. Når jeg bruker CPU-Z går ikke "core speed" under 2806 MHz, selv når den er mer eller idle. Det er en P4 3,0 GHz. Når jeg belaster den med et performance program, øker den til 3006,8MHz. FSB står på 200,5 MHZ, mens Bus speed står på 801,8 MHz. Kjøleribben er ikke spesielt varm. Jeg la et termometer på den og den viser cirka 30 grader, men tror den undervurderer. På meg virker den lunken, cirka 37 grader. Jeg la på ny Arctic Silver kjøleribbe i helgen. Jeg har aldri lagt på dette tidligere, men jeg synes det er rart om det er det som er problemet. Mener du at det er selve heatpipesene som er problemet, ikke overflaten mellom prosessoren og kjøleribben? Når det gjelder chipset er jeg blank, jeg vet ingenting om dette, bare at det SiS chipset. Det samme gjelder bios, har den som kom med maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå