Oddis8 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hei, Jeg kjøpte meg em Shuttle barebone for noen måneder siden, men opplever den som usedvanlig treg. For ordens skyld kan jeg opplyse om jeg ikke er særlig datakyndig. Problemet er min P4 3,0 GHz som "nekter" å bruke mer enn 50% CPU, selv rett etter at jeg har startet opp PC'en. Såvidt meg bekjent kan dette skyldes to ting: avkjøling og strømforsyning. På meg virker "patenten" til Shuttle ikke særlig god når det gjelder avkjøling: det er ribber over prosessoren som igjen leder varmen via fire "rør" til viften (cirka 10 cm unna selve prosessoren). På meg virker ikke dette særlig bra. Eller kan dette ha noe med strømforsyning å gjøre? Det er en billig modell jeg har med 200 eller 240 watt, jeg er noe usikker, men tror det er 200. Når jeg kjører en CPU test, Mltithrd Application, kjører ikke CPU mer enn cirka 50%. Jeg har fire andre PC'er, deriblant en billig laptop, og de kjører alle på 100%. Laptopen også etter at viften slår seg på. Jeg kjører et Matrox dualhead på PC'en, men jeg har ikke merket noe særlig forskjell ved å fjerne dette. Er det noen som har ideer til hva dette kan skyldes? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Har du sjekket at du har satt riktig FSB (Front Side Bus) i bios? For meg høres det nemlig ut som at det er problemet:) Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Kan ha noe med at den har HT, og dermed må du kjøre 2 belastende programmer samtidig for å få bruk opp på 100%. Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 13. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2006 Kan ha noe med at den har HT, og dermed må du kjøre 2 belastende programmer samtidig for å få bruk opp på 100%. 5743489[/snapback] Hei, Takk for svar! Jeg er ikke så datakyndig, men hva er HT? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Hypertrading, gjør at prosessoren kan behandle 2 tråder (2 prosesser) samtidig. Lenke til kommentar
danandre Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 HT betyr HyperThreading http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthreading Her vil prosessoren bli delt opp i to logiske prosessorer slik at den kan lettere jobbe med forskjellige oppgaver om gangen. Så hvis den ikke jobber på 100% så er det muligens pga HT ja. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Sånn mer utfyllende. Hyperthreading lar operativsystemet se prosessoren og bruke prosessoren som to prosessorer. Dette gjør at operativsystemet kan gi prosessoren to operasjoner å jobbe med samtidig. Programmer som ikke er optimalisert for dette, dvs. ikke støtter flere CPUer, vil alltid bare bruke den ene av de to logiske CPUene. Totalt sett vil dette bli som 50% CPU-aktivitet ettersom den andre logiske CPUen står idle. I virkeligheten kan ikke CPUen gjøre noe mer med HT enn uten, så den jobber likevel for fullt. Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Sånn mer utfyllende. Hyperthreading lar operativsystemet se prosessoren og bruke prosessoren som to prosessorer. Dette gjør at operativsystemet kan gi prosessoren to operasjoner å jobbe med samtidig. Programmer som ikke er optimalisert for dette, dvs. ikke støtter flere CPUer, vil alltid bare bruke den ene av de to logiske CPUene. Totalt sett vil dette bli som 50% CPU-aktivitet ettersom den andre logiske CPUen står idle. I virkeligheten kan ikke CPUen gjøre noe mer med HT enn uten, så den jobber likevel for fullt. 5745893[/snapback] Takk for svar. Jeg tror jeg leverer fra meg PC'en til en tekniker som kan se på dette. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det er nok ikke noe galt med PCn din, det er bare det at når du har en CPU med HT så må du ha et program som støtter DC, eller to programmer, for å få task manager til å vise 100%. Siden dette ikke er en ekte DC tror jeg den faktiske bruken vil ligge på 100% likevel. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Selv om man tilsynelatende bare belaster den ene logiske CPUen med 100%, og den andre 0%, vil det totale ligge på 50%, men prosessoren jobber for fullt. Det holder at den ene kjører 100% for at prosessoren skal jobbe 100%. Nå er det også slik at man gjerne ikke klarer å belaste begge med 100% samtidig ettersom det faktisk bare er èn CPU. Dersom du prosesser konkurrerer ender det ofte opp, i Windows, med at tilsynelatende tar de 50% på hver sin CPU (totalt 50% tilsynelatende, ettersom begge de logiske CPUene har 50% ledig). På HT kan man derfor regne 50% som 100%, 25% som 50%, osv. Endret 14. mars 2006 av jonepet Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Sånn mer utfyllende. Hyperthreading lar operativsystemet se prosessoren og bruke prosessoren som to prosessorer. Dette gjør at operativsystemet kan gi prosessoren to operasjoner å jobbe med samtidig. Programmer som ikke er optimalisert for dette, dvs. ikke støtter flere CPUer, vil alltid bare bruke den ene av de to logiske CPUene. Totalt sett vil dette bli som 50% CPU-aktivitet ettersom den andre logiske CPUen står idle. I virkeligheten kan ikke CPUen gjøre noe mer med HT enn uten, så den jobber likevel for fullt. 5745893[/snapback] Takk for svar. Jeg tror jeg leverer fra meg PC'en til en tekniker som kan se på dette. 5750688[/snapback] Det er ikke nødvendig. Det du kan gjøre er å gå i BIOS å deaktivere hyperthreading. Da skal det nok gå opp til 100 % Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Slutt å tulle folkens! Det er riktig at HyperThreading lar operativsystemet jobber med to logiske prosessorer, og at Windows rapporterer hver av disse logiske prosessorene som 50% belastet når prosessoren er fullt belastet. Men det betyr ikke at programmer må støtte HT eller dobbelkjerne/-prosessorer for å yte maks. Det er helt feil! I ytelsesmålingen mener jeg det går an å få opp én graf pr. logiske prosessor. Hvis du får frem den, vil du set at begge grafene kjører på 50%, og da tilsier enkel matte at prosessoren kjører på 100%. Hele "feilen" er altså en rapporteringsfeil eller ufullstendig rapportering/data fra Windows sin side. Du kan være helt trygg på at prosessoren din kjører på 100%. Kan du ikke ta screenshot av belastningsmålingen? Se også på litt forskjellige innstillinger i 'Vis'-menyen. Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Det ble nevt Front side bus. Blir ikke den automatisk satt opp i BIOS ved at den "oppdager" prosessoren? Uansett HT eller ei: min Shuttle med P4 3,0 er ikke noe raskere enn min laptop med Celeron 2,4. Dette er ikke noe problem (stort sett), bortsett fra at jeg er avhengig av å kjøre et API program i Excel som er meget krevende. For meg er det uforståelig at denne Shuttle ikke skal gjøre den oppgaven raskere enn min laptop. Jeg har en annen stasjonær PC med P4 2,4 og den er lynrask når det samme API programmet kjøres. Her er det noe som jeg ikke forstår, det er sikkert. Derfor trodde jeg dette var et avkjølingsproblem. Er det noen som vet hvor jeg kan finne en utility som måler prosessoren (hvor varm den er)? Ellers vil jeg takke for at dere svarer! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg tror ikke det er CPUen som gjør den treg. Det kan være alt fra minne til grafikk-kort som gjør den treg. Det er umulig å kunne finne ut hva som er feil uten mer informasjon. Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg tror ikke det er CPUen som gjør den treg. Det kan være alt fra minne til grafikk-kort som gjør den treg. Det er umulig å kunne finne ut hva som er feil uten mer informasjon. 5756423[/snapback] Jeg har prøvd å fjerne Matrox dualhead, men den er like treg med "onboard" skjermkort. Jeg har vanskelig for å tro at det er dette som er tilfellet. Ellers kjører jeg samme OS og samme Excel. API programmet jeg kjører går i en "loop". Det sender små ordrer over internett. På min raske PC går CPU på 100% uten avbrytelser. På min Barebone går den ikke på 100% og sender ordrene tregere og i en "uryddig" måte: plutselig stopper den opp i to sekunder, så starter den opp igjen etc. På min raske PC går det i et jevnt og rytmisk tempo og mye raskere totalt sett. I og med at barebone går uryddig trodde jeg dette hadde noe med at prosessor går varm og "roer seg ned", eller at det er noe galt med strømforsyningen. Jeg vet ikke. Alle jeg har snakket med har forskjellig svar...... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Bruk et program som måler temperaturen da, f.eks PC Wizard 2006. Der kan du også se FSB (skal være 200 MHz) og mye annet. Det kan også være at det er en dårlig nettverksløsning. Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Hei igjen, Takk for svar. Jeg hadde en "ekspert" til å se på den, men han kunne ikke se noe galt med PC'en. Han kjørte SiSoftware Sandra. Når jeg kjører "belastningsprogrammer" ligger ifølge dette programmet temperaturen i CPU rundt 60 grader. Hvor mye regnes som kristisk temperatur før den klokker seg ned? Den stiger ikke over 60 grader, virker det som. Normalt er det (såvidt meg bekjent) en vifte på strømforsyningen også. Det er det ikke i min shuttle barebone. Kan det være et problem? FSB står på 4x200 MHz. Ifølge Intel skal FSB være 800 MHz. er 4x200 det samme som 800 i denne settingen? Bare for å gjenta problemet: det er et API program i Excel som jeg ikke får til å funke slik det skal. Jeg har en stasjonær PC med P4 2,4 (512 cache) og den går som en klokke når jeg kjører programmet. CPU står konstant på 100% og prgrammet går smertefritt. Når jeg kjører dette på Shuttle barebone med P 3,0 og 2mb cache, går den mye tregere og i et uryddig tempo. CPU ligger aldri på 100%, men pendler mellom 40-80% cpu. Er som en ketchupflaske. Noen ganger er den idle før den plutselig kjører programmet, for igjen å "klokke seg ned". På meg virker det som den ikke klarer å yte maks. Endret 19. mars 2006 av Oddis8 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 60°C kan være litt mye. Hva legger temperaturen seg på hvis du kjører uten dekselet på? En artikkel om throttling og link til Throttle-watch (linken i artikkelen er død). Lenke til kommentar
Oddis8 Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) 60°C kan være litt mye.Hva legger temperaturen seg på hvis du kjører uten dekselet på? En artikkel om throttling og link til Throttle-watch (linken i artikkelen er død). 5777885[/snapback] Takk for svar. Når jeg kjører uten deksel faller CPU tempen til cirka 55 grader(dette er ved stor belastning over 10 mins). Board temp er på 44 grader og power temp er på 59 grader. Synes dette OK? Jeg kjører uten auto fan speed control i bios. Noe å justere der? Endret 19. mars 2006 av Oddis8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå