Gå til innhold

Å drive fotobutikk i en digital verden


Anbefalte innlegg

Kan vi være enige i at jeg ikke skrev denne artikkelen fordi FotoVideo er eller har vært en stor annonsør? I så fall har vi kommet et langt stykke på vei til en mer saklig debatt. :-)

 

Jeg vil så stille noen spørsmål:

1) Kan jeg trekke fram enkeltaktører i bransjen, og fortelle om riktige/gale ting de har gjort, uten at det skaper debatt om min integritet, eller bør jeg avstå fra å trekke fram enkelteksempler over hodet.

 

2) Blir akam et bedre nettsted dersom vi til enhver tid holder oss innenfor alles grenser, så ingen noen gang blir provosert, eller har vi en misjon i å utfordre det dere lesere ser på som riktig?

 

Jeg skrev denne artikkelen vel vitende om at det ville bli reaksjoner. Noen mener jeg bør trekke artikkelen tilbake. Er det slik vi ønsker akam? Skal vi ikke kunne skrive fritt om det vi mener er aktuelt for leserne? Dette er ting jeg gjerne vil ha konstruktive tilbakemeldinger på.

 

Vennlig hilsen

Erik

5746740[/snapback]

 

Bra du er aktiv i debatten! :-)

 

Til ditt første avsnitt i quoten over: JA, helt klart. Jeg tror (håper) ingen av de som er aktive i debatten har noen som helst tvil om at Akam.no er fullstendig uavhengig.

 

Spørsmål 1: Enkelteksempler er for mitt vedkommende hjertelig velkomment. Men jeg ser også farene ved å trekke frem en og en. Det jeg synes var "feil" med artikkelen er ikke at den fokuserer på en aktør, men at ingressen og innholdet gir inntrykk av å presentere noe videre. Som det er nevnt av andre i debatten så kunne det være greit med navngivning av andre som har gått dukken/bestått, uten at det trenger å ta bort fokus fra hovedinnholdet, som er "et intervju" med en enkelt aktør. Jeg har stor respekt for gründere som klarer å gjøre det bra i dagens marked, og vil gjerne høre mer om de.

 

Spørsmål 2: Provokasjon er det som får folk til å engasjere seg, gjøre seg en mening om artikkelen/testen etc. Spørsmålet er vel heller på hvilken måte man skal provosere. (Feks man står ikke på sikkerhetskontrollen på flyplassen og tuller med at man har et våpen i veska..) For å sette ord på noe jeg synes er veldig bra i det siste: Akam har gått ut og sagt sine egne meninger om at produsentene nå ikke tenker MP, men kvalitet. Å sette fingeren på hva som selger kontra hva som egentlig er viktig, det vil kunne skape både debatt og provokasjon.

 

Dere må absolutt stå fritt til å skrive det dere mener interesserer brukerne, men dere må også regne med at noe skaper debatt. Stå på videre, dere har god status som formidler av fotorelaterte nyheter etc.

 

Og for all del, la artikkelen stå, den har interesse for mange brukere. Det var ikke artikkelen i seg selv, men innpakningen som det har blitt reagert på.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Kan jeg trekke fram enkeltaktører i bransjen, og fortelle om riktige/gale ting de har gjort, uten at det skaper debatt om min integritet, eller bør jeg avstå fra å trekke fram enkelteksempler over hodet.

 

Ser ingen problemer med å gjøre det, og ser heller ikke hvorfor denne artikkelen vekker så sterke reaksjoner. Såklart, når man nevner en enkelt aktør på denne måten er det lett å oppfatte det som favorisering eller reklame, men jeg syns ikke du har gått over streken her. For meg er dette ren opplysning.

Det blir litt dumt om dere f.eks. hadde fått omvisning på Nikon-fabrikken og skrev en artikkel om det, og folk begynte å klage på at dere ikke tok Canon, Ricoh og alle de andre i samme slengen.

 

2) Blir akam et bedre nettsted dersom vi til enhver tid holder oss innenfor alles grenser, så ingen noen gang blir provosert, eller har vi en misjon i å utfordre det dere lesere ser på som riktig?

 

Hvis ingen noensinne blir provosert er det vel litt kjedelig? Jeg hadde ikke hatt det så kult som redaktør om alle tilbakemeldingene var "ok artikkel", "kult" osv... Man får på en måte følelsen av å tale til døve ører da. Artikler som engasjerer og provoserer er en fin bil, så lenge de ikke provoserer for mye.

 

Jeg skrev denne artikkelen vel vitende om at det ville bli reaksjoner. Noen mener jeg bør trekke artikkelen tilbake. Er det slik vi ønsker akam? Skal vi ikke kunne skrive fritt om det vi mener er aktuelt for leserne? Dette er ting jeg gjerne vil ha konstruktive tilbakemeldinger på.

5746740[/snapback]

 

Selvfølgelig skal dere skrive om det som er aktuelt. Reaksjoner er en del av hverdagen, og selv negative reaksjoner har sin misjon, de skaper debatt (så lenge det er saklige negative reaksjoner, selvsagt.) Det nytter ikke å gjøre alle fornøyd til enhver tid, og det hadde vært temmelig kjedelig også. Syns dere skal fortsette på den linjen dere har lagt dere på, jevnt over holder artiklene god standard.

 

Blir dette oppfattet som reklame for Akam nå, tro? :p

Lenke til kommentar
Ser bare at Afseth i rollen sin som brukermoderator gitt sin egen bedrift indirekte meget bra reklame i de siste årene.
Jeg har ikke én eneste gang nevnt butikken jeg jobber i ved navn. Hvordan det kan regnes som reklame for butikken jeg jobber i når jeg sier at Prisguiden ikke alltid er riktig, forstår jeg ikke. Det er MANGE (!) butikker som ikke er med i prisguiden (Prisguiden koster penger) og mange av disse butikkene er billigere enn de billigste i prisguiden på flere punkter.

 

Du kan gjerne ta tilbake din lite gjennomtenkte uttalelse om du har lyst, for det du skriver her er ren løgn.

Lenke til kommentar
Ser bare at Afseth i rollen sin som brukermoderator gitt sin egen bedrift indirekte meget bra reklame i de siste årene.
Jeg har ikke én eneste gang nevnt butikken jeg jobber i ved navn. Hvordan det kan regnes som reklame for butikken jeg jobber i når jeg sier at Prisguiden ikke alltid er riktig, forstår jeg ikke. Det er MANGE (!) butikker som ikke er med i prisguiden (Prisguiden koster penger) og mange av disse butikkene er billigere enn de billigste i prisguiden på flere punkter.

 

Du kan gjerne ta tilbake din lite gjennomtenkte uttalelse om du har lyst, for det du skriver her er ren løgn.

5747436[/snapback]

 

Jepp ! har nå sett Afseth sine innlegg i årevis her i "huset" og vet at han jobber i en fotobutikk men hvilken har jeg aldri sett eller hørt om.

Lenke til kommentar
1) Kan jeg trekke fram enkeltaktører i bransjen, og fortelle om riktige/gale ting de har gjort, uten at det skaper debatt om min integritet, eller bør jeg avstå fra å trekke fram enkelteksempler over hodet.

 

2) Blir akam et bedre nettsted dersom vi til enhver tid holder oss innenfor alles grenser, så ingen noen gang blir provosert, eller har vi en misjon i å utfordre det dere lesere ser på som riktig?

 

Først og fremst. Jeg tviler ikke på at Akam har skrevet denne artikkelen uten påvirkning fra Foto Video på den ene eller andre måten. Jeg kjenner for godt til både Erik og Akam generelt til at jeg kan tro dette. Det jeg reagerer på, er at Akams rykte ved slike artikler kan ødelegges, noe flere brukere tydeligvis er enige med meg i. Man skal være meget forsiktig i slike artikler, så det ikke vinkles for positivt for én aktør.

 

1: Å trekke frem enkeltaktører er fint og greit, men å lage en artikkel om en generell ting som gjelder hele bransjen, og da trekke frem en enkelt aktør og fortelle hva som er bra med de, er feil. I slike tilfeller skal du trekke frem flere aktører, eller nevne den aktuelle butikken uten at det virker som reklame. Det nevnes at butikken har godt vareutvalg, gode priser og så videre.

 

2: Klart man ikke hele tiden skal holde seg innenfor alles grenser. Men man skal holde seg innenfor grensene til hva som kan regnes som reklame, ellers kan brukernes oppfatning av seriøsitet svekkes. Dette er noe dere i redaksjonen i Akam må tenke på, for deres egen del.

Lenke til kommentar
Ser bare at Afseth i rollen sin som brukermoderator gitt sin egen bedrift indirekte meget bra reklame i de siste årene.
Jeg har ikke én eneste gang nevnt butikken jeg jobber i ved navn. Hvordan det kan regnes som reklame for butikken jeg jobber i når jeg sier at Prisguiden ikke alltid er riktig, forstår jeg ikke. Det er MANGE (!) butikker som ikke er med i prisguiden (Prisguiden koster penger) og mange av disse butikkene er billigere enn de billigste i prisguiden på flere punkter.

 

Du kan gjerne ta tilbake din lite gjennomtenkte uttalelse om du har lyst, for det du skriver her er ren løgn.

5747436[/snapback]

Vil vel ikke kalle det ren løgn. Det stemmer sikkert at du aldri har nevnt butikken med navn, men det har vel heller aldri vært noen hemmelighet hvor du jobber. Så kan du regne sammen antall tråder hvor Nettbutikker/pris diskuteres, og du tilfeldig nevner hvor god pris dere har på kamera X...

Jeg sier ikke at du bevisst gir butikken reklame, men jeg tror ikke det er noen tvil om at du har gitt den reklame. :fun:

Lenke til kommentar
Vil vel ikke kalle det ren løgn. Det stemmer sikkert at du aldri har nevnt butikken med navn, men det har vel heller aldri vært noen hemmelighet hvor du jobber. Så kan du regne sammen antall tråder hvor Nettbutikker/pris diskuteres, og du tilfeldig nevner hvor god pris dere har på kamera X...

Jeg sier ikke at du bevisst gir butikken reklame, men jeg tror ikke det er noen tvil om at du har gitt den reklame. :fun:

5748029[/snapback]

Hvordan i all verden kan det "ikke være tvil" om at jeg har reklamert for en butikk jeg ikke én eneste gang har navngitt? Jeg har uansett reklamert for rene fotobutikker generelt, da jeg har informert om den gale oppfatningen om at internett og større kjeder som El-kjøp og lignende alltid er billigst. Dette gjør jeg rett og slett som en motvekt til alle de som fortsatt tror det, og som villeder sin omgangskrets (og alle på forumet) til å tro det samme.

 

Hvis du gidder å lese noen av innleggene i denne tråden, så ser du at mange av de aktive posterne her på forumet, som har lest mange av mine innlegg, ikke har den fjerneste anelse om hvor jeg jobber. Hvis jeg har ment å reklamere for butikken jeg jobber i, så bør jeg aldri søke på en jobb som markedsføringsansvarlig ihvertfall. At noen har klart å finne ut hvor jeg jobber, kan ikke jeg lastes for. Jeg har prøvd å holde dette hemmelig... kaller du det "reklame" en gang til, så kaller jeg det løgn med god samvittighet.

 

Og hvorfor i all verden skulle jeg liksom være så interessert i å reklamere når jeg ikke har noen som helst økonomisk interesse i å gjøre det? Jeg får min faste lønn jeg, samme hvor mye eller lite jeg selger.

 

Jeg tillater meg derfor å kalle både din og Slimboy sin oppfattelse av virkeligheten som feil.

 

Men når i all verden ble dette en diskusjon om meg og butikken jeg jobber i? Mener å huske at utgangspunktet var et annet. Har dere noe spesielt mot meg og min fremtreden på forumet, så ta det gjerne i PM. Off-topic som dette ødelegger den opprinnelige diskusjonen.

Lenke til kommentar
Hvordan i all verden kan det "ikke være tvil" om at jeg har reklamert for en butikk jeg ikke én eneste gang har navngitt?

5748416[/snapback]

Som sagt er det ikke noen hemmelighet hvor du jobber. Hvem som helst som har lest forumet en stund har en viss peiling på hvor butikken ligger, og vi har vel og fått med oss størrelsen på den. De observante har og fått med seg navnet, så hvor vanskelig er det å finne den tror du?

(Hva vet jeg? Jeg er 60 mil unna.. :D )

 

Jeg gjentar gjerne at jeg ikke tror du bevisst reklamerer for butikken, men det blir jo litt reklame likevel da, om det var meningen eller ikke..

 

.. kaller du det "reklame" en gang til, så kaller jeg det løgn med god samvittighet.
Problemet ligger kanskje i definisjonen av reklame? Jeg kaller det god reklame for en butikk hvis en lykkelig kunde forteller om den gode servicen han fikk, selv om han ikke forteller det for økt profitt for han selv eller butikken..

 

Men når i all verden ble dette en diskusjon om meg og butikken jeg jobber i? Mener å huske at utgangspunktet var et annet. Har dere noe spesielt mot meg og min fremtreden på forumet, så ta det gjerne i PM. Off-topic som dette ødelegger den opprinnelige diskusjonen.
Ble bare sånn smått provosert av at du gikk ut så sterkt med beskyldninger om løgner. Slimboy sa indirekte reklame, noe jeg tar som at han heller ikke mener du bevisst reklamerer på forumet.

 

Uansett, jeg har ikke problemer med deg, jeg setter faktisk pris på deltakelsen din i forumet.. :thumbup: (..også de gangene du får fram at også små butikker kan ha gode priser... :p )

Lenke til kommentar

For å være litt sarkastisk nå...

Alle har startet ett sted, i det små, selv elkjedene som elkjøp. Foto video er "kamerabransjen" sitt "elkjøp" og er dermed kanskje i ferd å vokse seg til litt "elkjøp" tilstander?

 

Slike artikler og generellt sett allt som har med ett produkt, ett merke eller en butikk kan tolkes dit henn at den er kjøpt og betalt. At denne er det sier jeg ikke, om det var feil å skrive det vil jeg heller ikke påstå, men man balanserer på en tynn line når man omtaler ett produkt, ett merke eller en butikk. Kommer ann på øyet som ser, å ha kritiske lesere er uansett bra.

 

Hva angår afseth sin deltakelse og diskusjoner om pris på nettet/butikker så er det "indirekte" reklame for fotobutikker generellt sett, så ja han reklamerer på en måte for sin bransje. Bor i oslo og vet godt hva som finnes av seriøse butikker og har enda ikke fått med meg hvor han jobber, heller aldri lest det her. Ser det bare som positivt at det er rekalme for de seriøse butikkene som har god service, deriblant Foto video, Oslo kameraservice osv. Jobber ingen av stedene om noen lurte på det.

 

 

Litt oftopic, men så er ikke pris allt heller, for min del så kjøpte jeg semiproff video kamera hos Videoutstyr a/s fordi det er god service, hyggelig, de kan det de driver med for å si det pent og de er raske noe jeg som bruker utstyret i hobbyvirksomhet som grenser til jobb trenger. Da får det være at de er en del dyrere enn utlandet. At man fort blir stående å ha litt syklybb prat om kameraer og bruk når man er innom er jo og hyggelig.

Lenke til kommentar

Syns det blir mye destruktiv heksejakt her.

 

Er trist om personer som kommer med tips ang. butikker, produkter etc skal bli møtt med pekefinger og sinte anklagelser om snikreklame.

De store kommersielle aktørene klarer fint å få frem at de finnes, og dersom det tipses om lokale butikker med god service, godt utvalg eller gode tilbud så må da dette være noe vi alle tjener på?

 

Personlig setter jeg stor pris på at personer med en viss tilknytning til fotobransjen deltar på forum etc. Skal en drive klappjakt på alle som har litt kompetanse så heves ikke akkurat standarden på siden for å si det slik.

Lenke til kommentar
Hva skjer med at en tråd som gjennomgår så mye hets på forumet plutselig dukker opp på forsiden som artikkel? Slo litt sprekker i akams påstand om at de ikke selger seg for redaksjonelt innhold.

5753435[/snapback]

 

HÆ?

 

Nå var det vel artikkelen som var grunnlaget for denne diskusjonen, ikke omvendt.. Kanskje greit å lese første innlegg som er link fra artikkelen før man poster en påstand..

Lenke til kommentar

Bare til opplysning:

 

Jeg har lest mange innlegg fra afseth i flere år, og aldri oppfattet noen av hans innlegg som reklame for en spesiell foto-forretning. (Ikke vet jeg hvor han jobber heller) Setter stor pris på hans informative innlegg, og er veldig imponert over at han har klart å operere så ryddig i all hans tid her på forumet. (Sagt ifra at han jobber med foto slik at vi er i stand til å bedømme hans innlegg deretter, og ALDRI sagt (eller hintet om) hvor han jobber.)

 

Hvordan noen kan finne på å påstå at han snik-reklamerer (indirekte eller direkte) er hinsides min forstand.

 

Når det gjelder den artikkelen som skapte det opprinnelige oppstyret, så er jeg veldig enig med alle som er negative. Den har i mine øyne ingenting å gjøre på et sted som akam.no. (På samme måte som komplett-artikkelen ikke hadde noe å gjøre på hw.no)

 

hw.no ble såpass skadelidende, iallefall i mine øyne, at jeg i etterkant ikke har tatt en hw.no-test seriøst. Nå ser jeg det samme skje med akam.no. Etter at hw-nettverket ble kjøpt syns jeg personlig kvaliteten har falt, og den seriøsiteten jeg tidligere forbandt med hw-nettverket har helt forsvunnet. Nå er det, i mine øyne, kun forumet som fortsatt er brukbart.

Lenke til kommentar

Siden Afseth sier han forstår hva jeg mener er det kanskje lite vits å skrive et innlegg til, men altså...

 

Ingen har beskyldt Afseth for drive med snikreklame. Slimboy sa at Afseth har ".. gitt sin egen bedrift indirekte meget bra reklame..", og sånn jeg forstod uttalelsen forsvarte jeg den.

De fleste er vel enige om at Afseth virker som en ålreit type, som vet hva han driver med. Han skriver informative innlegg, som du sier, og så videre.. (han blir vel høy på pæra hvis jeg skriver for mye.. :p )

Er ikke dette god reklame for butikken i seg selv? Er du ikke enig, så er du ikke enig, men en selger som vet hva han snakker om virker bra for meg. Spesielt når man er vant til Elkjøp og andre uhumskheter...

Angående arbeidssted, så er det tydeligvis noen om ikke følger så godt med i forumet, eller så er jeg særs intelligent som puslet sammen de små sporene.. :D

Lenke til kommentar

Personlig skjønner jeg ikke helt oppstyret om denne artikkelen; jeg oppfatter den ihvertfall ikke som reklame for fotovideo.

 

Det er en interessant suksesshistorie som også peker på kanskje en av hovedgrunnene til at de har klart seg bra; de kom inn på akkurat perfekt tidspunkt og hadde dermed ikke noen bagasje når det gjaldt å være vant til å tjene penger på fremkalling/tradisjonell film.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...