Gå til innhold

DivX til PS2!


Kamikaze1

Anbefalte innlegg

Helt greit. Ser du ror deg litt ut av det kamikaze, men greit, vi konkluderer med at vi stiller litt forskjellig krav til kvalitet, noe som er en selvfølge, siden vi sitter med helt forskjellig utstyr.

 

Og ATW, mp3, ogg osv er dynamikk-komprimert, å dra inn .zip blir ikke sammenlignbart, da dette er et rent data-kompresjons format.

 

Ser heller ikke poenget med å dra ut divx'ene på så mange cd'er, når dvd-skiva er på 1. Når man begynner å få 3-4 cd'er, blir jo den totale datastørrelsen det samme som ligger på dvd'en, og da er vel poenget borte egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Og ATW, mp3, ogg osv er dynamikk-komprimert, å dra inn .zip blir ikke sammenlignbart, da dette er et rent data-kompresjons format.


 

Vet det, poenget mitt er bare at påstanden om at man må miste noe når man komprimerer ikke nødvendigvis holder vann, finnes plenty av loss-less komprimeringsalgoritmer.

 

Quote:


Ser heller ikke poenget med å dra ut divx'ene på så mange cd'er, når dvd-skiva er på 1. Når man begynner å få 3-4 cd'er, blir jo den totale datastørrelsen det samme som ligger på dvd'en, og da er vel poenget borte egentlig.


 

Er iogforseg enig med det, hovedpoenget med divx er jo å få det til å ta mindre plass en dvd (les mye mindre, de fleste dvder er vel på 6.5 gb), med sammmenlignbar kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 20:57, skrev b-duvaland:

Helt greit. Ser du ror deg litt ut av det kamikaze, men greit, vi konkluderer med at vi stiller litt forskjellig krav til kvalitet, noe som er en selvfølge, siden vi sitter med helt forskjellig utstyr.


 

Nåja. Jeg forklarte bare hva jeg har sagt og ikke sagt, men OK. Det kan jo være lett å misforstå litt når man skummer over et forum. Det siste du sier er jeg fullstendig enig i, og med det kan vi vel sette en sluttstrek.

 

-----------sluttstrek------------

 

 

:wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-25 17:34, skrev Ratatosk:

Lurer på en ting. Kan det være teknisk mulig å bruke PS2 som en slags tv-utgang for PC? Altså sende signalene gjennom PS2 som konverterer signalet til TV format. Kunne jo vært noe for dem som ikke har TV utgang på grafikk kortet. Muligens kan det bli bedre signal også?



 

 

Det er jo nettopp det QCast gjør! Bare at den kun har støtte for filmer. Veldig kjekt å slippe å ha en bråkete PC rett ved siden av TV'en også. Hvor stort tap av kvalitet får man forresten (eventuelt) ved å streame over 100mbit? New and improved FAQ.

 

Quote:


4. Why do I have to have a PC?

The PC is the storage and server mechanism for media files. The PS2 accesses those files through a server on the PC and plays them. The PC also connects to the Internet and receives dynamic updates. Most people keep all their digital media on a PC.


Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-28 11:41, skrev Ratatosk:

Ja, filmer er jo vel og bra - men kanskje det hadde latt seg gjøre å kjøre PC spill og sånt på tv-skjermen gjennom PS2'en også.



 

Quote:

QCast Tuner is about getting your movies onto the big screen and your music onto your home stereo and you onto your comfy couch.


 

Litt synd at de ikke har med flere ting. Kanskje det kommer i en senere versjon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


Den 2002-09-23 14:25, skrev b-duvaland:

Quote:


Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men det er vel sånn at progget må brennes på samme cd som divxen for at det skal virke, det blir jo voldsomt tungvindt siden ps2 ikke har harddisk.


Harddisken er rett rundt hjørnet. Henholdsvis 40GB eller 80GB.


 

Joda, men en slik hd blir visstnok dyrere enn det en Xbox koster?! har jeg hørt. Dessuten aner du ingenting om at den kan brukes til divx etc. Den hd'en er beregnet for å spille online. Garantert sperre på den slik at man ikke kan legge inn progs osv. (XBox sin hd tok det jo et halvt å før man cracket den). Det vil da si at programmet må ligge på cden sammen med divxen. Det må jo bli fryktelig irriterende når det kommer nytt divx codec osv, så må man brenne ut det nye osv osv. Det er nemlig mange codecs der ute.

 

Quote:


På xbox er det jo bare å sette i cd'en, eller legge filmen på harddisken, eller streame den via relax eller xbplayer (spille den rett fra pcen over en nettverksledning.


Det skal faktisk snart la seg gjøre på ps2 også. Altså å spille av rett fra pcen over nettverksledning.

Siden SVCD må ta dobbelt så mye plass for å like god kvalitet som divx, ser ikke jeg på det som noen fordel.


Visste du forresten at ps2 linux støtter Ogg Vorbis?


 

Det får vi jo vente med å se, utelukker ingenting. Fordelen med SVCD er at det er på høyde med DVD i bildekvalitet, og har mye mye mye bedre lyd enn Divx. XBplayer spiller det meste faktisk, sikkert Ogg Vorbis også, men det vet jeg ikke. Har uansett ikke noe bruk for Ogg, jeg bruker for det meste mp3 og wma, men alltid kjekt å ha muligheter for alt.

 

Og til tft: Det hadde vært kjekt om du kunne adresert dine egne problemer før du lar de gå utover andre.

 

:razz:

 

 

ok.. du har tydeligvis ikke helt peiling b-duvaland.. for det første - den nyeste DivX 5.0.2 codec'en spiller lett av ALLE tidligere versjoner av divx-encoda filmer - så "en codec er nok". Dessuten får en bedre bildekvalitet med DivX enn med SVCD, seff - det spørs veldig mye på ripperen da, en må helst ha litt peiling ser'u.. og du sier at SVCD har "mye mye mye bedre lyd" enn DivX ???? javel. SVCD er begrensa til og BARE til 224kbps MP2 (forgjengeren til MP3) format i 44100Hz, 16-bits stereo. På DivX kan du godt bruke den originale 448kbps AC3 (Dolby Digital 5.1) filen, og altså få 5.1 lyd. eller en kan transcode AC3 fila til en 192kbps MP3 fil med variabel bitrate (LAME 3.92) og oppnå en mye bedre lydkvalitet enn MP2 v/224kbps CBR.

 

sammenligning:

 

The Lord Of The Rings - Fellowship Of The Ring:

 

DVD "Screener" (DVD-Rip av Preview Presse DVD) - SVCD - 224kbps stereo lyd (ikke no surround i det heletatt) - 4 80min CD'er - bra bilde/lyd-kvalitet.

 

DVD-Rip rett av DVD-plata - DivX 5.0.2 Pro med Global Motion Compensation (GMC) og Bi-Directional Encoding enabla - 384kbps AC3 (Dolby Digital 5.1) lyd (originalt, rippa rett fra plata og ikke re-encoda eller noenting, bare mux'a) - 2 80min CD'er - omtrent lik bildekvalitet, men skarpere og klarere farger (positivt, altså bedre) - originalt AC3 lydspor, ergo ekte Dolby Digital 5.1 Surround lyd - akkurat som den blir spilt av plata i dvd spillern.

 

skal forøvrig også nevnes at DivX har en stor fordel når det gjelder subs (tekster), og en kan rippe disse også, og slå de av/på som en vil med VobSub eller rett i DivX playern, dersom du har rippa og lagt ved tekstene.. dette kan heller ikke SVCD gjøre..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 20:57, skrev b-duvaland:

Helt greit. Ser du ror deg litt ut av det kamikaze, men greit, vi konkluderer med at vi stiller litt forskjellig krav til kvalitet, noe som er en selvfølge, siden vi sitter med helt forskjellig utstyr.


Og ATW, mp3, ogg osv er dynamikk-komprimert, å dra inn .zip blir ikke sammenlignbart, da dette er et rent data-kompresjons format.


Ser heller ikke poenget med å dra ut divx'ene på så mange cd'er, når dvd-skiva er på 1. Når man begynner å få 3-4 cd'er, blir jo den totale datastørrelsen det samme som ligger på dvd'en, og da er vel poenget borte egentlig.


 

 

Må igjen presisere at du tar alvorlig feil.

 

MP3 og OGG er, ja, komprimerte formater.. men, vet du hva kjære herr duvaland, at AC3 (Dolby Digital 5.1) og DTS også er komprimerte formater? AC3 komprimeres somregel på 384kbps eller 448kbps, mens DTS ligger somregel på rundt 700kbps normalt sett. i basis er det samme komprimeringsmetode i AC3 og DTS som det er i MP3 og OGG.

 

la oss ta 4 CD'er à 700mb pr = 2800MB (2.8GB) totalt. de fleste DVD filmene (minst 90%) bruker Dual Layered DVD plater, faktisk - dvs. 9 GB pr. plate det - dvs. ca 13 80min 700MB CD-R plater.

 

Må også legge til at faktisk DVD "filmene" også benytter MPEG-2 kompresjon (altså bildet vi snakker her nå, ikke lyden, siden bilde og lyd er komprimert hver for seg, ikke sammen) som fungerer på lik linje med all annen komprimering. DivX bruker MPEG-4 kompresjon for video - for audio kan en selv velge om en vil bruke PCM WAV, RAW, OGG, MP3, AC3, DTS, eller hva en nå føler for.

Lenke til kommentar

Bidz, dette er en eldgammel diskusjon ;-p

 

Jeg er ganske sikker på at DTS/DD bruker Datakomprimering i stor grad, jeg har iallefall ikkenoe problem i å skille tilsvarende mp3/ogg i samme bitrate, og sistnevnte er dynamikkomprimert. DTS/DD bruker også så vidt jeg vet variabel komp., slik at i de mest dynamiske scenene er det minst mulig komprimert.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 09:44, skrev Guybrush:

Hvis man sjekker denne siden:

(scroll litt ned)


så ser man at SVCD støtter opptil 4 forskjellige tekstinger.

Lyden kan være fra 32 til 384 kbps.

Formatet støtter også 5+1 lyd.


 

"max ~2524 kbit/sec MPEG-2 (if the audio is in 224 kbit/s), audio + video bitrate max bitrate is ~2748 kbit/s."

 

skal en ha høyere enn 224kbps lyd på SVCD, vil det gå utover kvaliteten på bildet. og nei, SVCD støtter _IKKE_ 5.1 lyd, samt at formatet er i MP2.

 

lyden på SVCD er heller ikke variabel, men konstant.

 

SVCD bruker MPEG-2 standarden.. DivX bruker MPEG-4 standarden, som er endel nyere og bedre (MPEG-3 ble skippa pga. at MPEG3-navnet ville lage for mye virrvarr iom. MP3 og likhetene i navnet).

 

Og uansett, dersom kildeformatet er en DVD, så skal jeg garantere deg at uansett hvilken film det gjelder, så skal jeg få til og lage en DivX rip som er ca. 50% mindre i størrelse enn SVCD rippen, som har bedre lydkvalitet (AC3) og bedre bildekvalitet enn SVCD releasen.

 

b-duvaland; å prate om noe en ikke helt har peiling på lønner seg ikke - Dolby Digital (AC3), DTS, AAC, Sony's ATRAC, MP3, MP2, OGG, WMA mf.l. bruker _ALLE_ lossy kompresjon som fungerer likt. og nei, AC3 har ikke variabel bitrate - den har konstant bitrate.

Lenke til kommentar

sjekk gjerne opp saken..

 

DivX har også fordelen med at en kan velge oppløsning.. f.eks. 704x288 @ 25fps (PAL, 16:9 el. 2.35:1), som er tilnærmet identisk oppløsningen på en original DVD etter cropping og litt justering av bildet.

 

en må kunne encode divx før en kan encode bra divx'er også.. og bruke EasyDivX f.eks. er ikke noe særlig bra løsning - da får en crappy kvalitet, men det skyldes _ikke_ DivX codec'en - men altså brukeren.

Lenke til kommentar

Gravde litt,

 

AC3 er perseptuell koding av samme type som MP3 og ATRAC, men i praksis er AC3-algoritmen langt bedre enn MP3-algoritmen, som igjen er bedre enn ATRAC (Minidisc) algoritmen (med samme datarate).

 

DTS har en bitrate på max 1.536kbps også fordelt på 6 kanaler. I teorien mye bedre, men DTS-algoritmen er mindre effektiv og det er et hett diskusjonstema hva som i praksis fungerer best.

 

Da har vi det ute av verden :razz:

Lenke til kommentar

Hehe, morsom tråd å lese. :wink:

 

MPEG-4 formatet skal visstnok ha en forbedret komprimerings algoritme enn forgjengeren MPEG-2. Likevel, en kan ikke legge skjul på at for mye kompresjon vil gå ut over bilde kvaliteten, men det gjør ikke MPEG-4 dårligere enn MPEG-2. La oss heller snu på bildet. Du kan også kompremere en film med MPEG-2 sånn at alt blir søle.

 

Ellers så er DivX filmer greie nok de, men så langt har man vært nødt til å ha en PC for avspilling av slike filmer. Vet at Kiss nylig har lansert en DVD spiller som støtter DivX, og bra er det - at utviklingen går framover. :smile:

 

DivX eller ikke, så foretrekker jeg å se filmer upåvirket av støy fra vifter o.l. Greit nok at PS2 og XBOXen kan avspille MPEG-2/4 filmer, men som de enhetene støyer! Nei, jeg foretrekker heller å bruke DVD spilleren min sammen med et ordenlig AC3/DTS anlegg, selv om jeg må vente noen mnd. før filmen(e) kommer hit til Norge.

 

Men til slutt ender alt opp i hva som er smak/behag.

 

Btw. hvordan går det med utviklingen av å øke kapasiteten på en DVD plate? Det er jo like interessant, men det er også litt "off topic". :razz:

Lenke til kommentar

foretrekker selv og se DVD'er selv også, på dvd-spillern og hjemmekino'n :smile: bare så det er sagt, bruker og har heller ikke vurdert og brukt PS2 eller Xbox til og spille av med..

 

ang. DVD-format med mere lagringskapasitet, så er vel dette funnet opp... Blu-Ray - husker ikke helt hvor stor lagringskapasitet det var snakk om, men det var vel oppimot 70-100gb pr. plate var det ikke? lenge siden jeg leste om det.. men uansett, da må en ha dvd-spillere som støtter og lese av Blu-Ray (når det evt. kommer), osv. blir jo fett da, ha en Blu-Ray dvd-brenner og svi ut en plate med 70-100gb med stæsj på :grin: - men det blir sikkert helt sinnsykt dyrt (de første årene iallefall).

 

ta et søk på "Blu-Ray" på google - så finner du sikkert masse fakta/artikler.

 

edit:

 

Blu-Ray har mulighet for 27gb med data på en single-sided single-layer dvd - dvs 27x4=108 GB på en dual-sided dual-layered dvd, eller 27x2=54 GB på en dual-layered dvd (dual-sided er vel omtrent aldri brukt?).

 

ganske rått imho :smile:

les mer her: http://www.matsushita.co.jp/corp/news/official.data/data.dir/en020219-4/en020219-4.html

 

og her: http://www.blu-ray.org

 

 

 

_________________

bidz @ efnet

bidz.org - pgp key

 

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-11-10 07:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-10 08:28, skrev JohndoeMAKT:

Quote:

Dessuten får en bedre bildekvalitet med DivX enn med SVCD


 

Nei.

 

 

Jo. hvis du har litt peiling, prøv gjerne og rippe en dvd selv, så encode den med DivX Pro 5.0.2 (og gjøre dette på en ORDENTLIG måte, croppe riktig, re-size riktig, samt bruke riktig kompresjonsforhold), etter det tar du og encoder de samme vob'ene til SVCD. så ser du hvilke bilde som er skarpest og som har flest detaljer. bruk gjerne 2 cd'er på SVCD'en, og 1 CD på divx'en. evt så kan du jo bruke 2 CD'er på begge to, og prøve og se forskjellen da (for hvis du ikke klarer det, bør du sjekke øya dine).

 

dersom du ikke har peiling på DivX encoding, bør du se på Gordian Knot - gknot.doom9.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...