b-duvaland Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 sibte-haider, ok kult. Hørtes underlig ut, men hvis det er sant er det jo et stort pluss. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 18:58, skrev b-duvaland:Dette hører du vel selv. Det er jo som å kjenne forskjellen på kvalitetfølelsen i en Kia og en Mercedes. Jeg sammenligner riktignok med DVD-formatet nå, og ikke SVCD, kanskje det du mente, beklager at jeg ikke presiserte bedre.SVCD er heller ikke noe å ha, har man litt kvalitet på utstyret som brukes, men SVCD er marginalt bedre enn DivX, etter min mening, det er jo derfor også det tar mer og mer over på nettet nå, på dvd-releases på isonews er jo SVCD i klart overtall nå.sibte-haider: jeg visste ikke at ps2 kunne kjøre "uautorisert" programvare uten modchip. Hvis det kan det, rart ikke crackerne hadde utnyttet det til spill da. Sikker på dette ? er helt enig, om en forsker i usa sier det er bedre lyd på dvd enn divx eller omvendt så gjør det meg ingenting, jeg liker best det jeg liker best. er du sikker på divx spilleren er uautorisert da? Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 20:55, skrev b-duvaland:Good one. Må trekke litt på smilebåndene. Mener du virkelig at det ikke er stor forskjell på DivX og DVD ? Da bør du efnt. anskaffe deg briller og høreapparat ! Jeg tror heller du bør skaffe deg en bedre kodet film enn den du så objektivt bruker til å sammenlikne.. min divx versjon av "shrek" på 701MB med "SUPER-HIGH-QUALITY" i filnavnet (sikkert noen som vet hvilken jeg snakker om) har så god kvalitet at det ville vært overkill å lage den dobbelt så stor. Du vet tydeligvis nada om hva du snakker om. Og grunnen til at det er så mange SVCD releaser er at det fremdeles er veldig mange DVD-spillere som støtter xVCD og ikke divx. [ Denne Melding var redigert av: Kamikaze1 på 2002-09-23 21:29 ] Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Du, er du morsom eller! :razz: Prøv og fyr opp den samme filmen på en tv til 10.000 kr da, se om du ser forskjell. Hovedforskjellen ligger likevel i lyden. DVD'er har enten DTS eller Dolby Digital lyd lagret i 5 fullfrekvens-kanaler eller fler, datakomprimert, istedet for mp3 osv som bruker dynamikk-komprimering som er et harselas mot folk som liker musikk, samt audiofile. Dette blir mitt siste innlegg i denne debatten, som ikke holder seg til topic i det hele tatt, hvis du virkelig syntes divx lyd og bildemessig er på høyde med dvd på noe annet enn din pc-skjerm med tilsvarende høyttalere så får du bare mene det, men jeg tviler sterkt på at du har hørt noe annet også. -EOF- Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 For å se Divx på TV er det meningen at man skal streame divx'ene fra PC over til PS2 via nettverkskortene. Dermed unngår man kopisperrene i PS2'en. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: istedet for mp3 osv som bruker dynamikk-komprimering som er et harselas mot folk som liker musikk, samt audiofile... Har sagt det før og sier det igjen, godt encodet mp3 i høye bitrates tror jeg du ikke ville klart å identifisere i en blindtest. Forøvrig vil jeg støtte deg i billedkvalitetsdelen, har tilgode å se en en eller to cd divx som er like bra som dvd, men mange kommer relativt nærme. Og fungerer bra om du ikke sal se på prosjektorer eller svære tver. AtW Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Jeg får vel ikke noe svar, men jeg føler meg likevel tvunget til å kommentere dette. Quote: Den 2002-09-23 21:38, skrev b-duvaland:Du, er du morsom eller! :razz: For andre enn deg? Nei. Quote: Prøv og fyr opp den samme filmen på en tv til 10.000 kr da, se om du ser forskjell. Jeg har ikke testet det selv, men lest flere ganger her i forumet at en bedre TV vil gi bedre kvalitet. Blant annet her og her. Quote: Hovedforskjellen ligger likevel i lyden. DVD'er har enten DTS eller Dolby Digital lyd lagret i 5 fullfrekvens-kanaler eller fler, datakomprimert, istedet for mp3 osv som bruker dynamikk-komprimering som er et harselas mot folk som liker musikk, samt audiofile. Jeg har opptil flere divx filmer med surround. Så det er fullt mulig. Kanskje du bare har prøvd med "sucky video CD". :razz: Ogg bruker variable bitrate som gir bedre lyd enn mp3. Quote: Dette blir mitt siste innlegg i denne debatten, som ikke holder seg til topic i det hele tatt, hvis du virkelig syntes divx lyd og bildemessig er på høyde med dvd på noe annet enn din pc-skjerm med tilsvarende høyttalere så får du bare mene det, men jeg tviler sterkt på at du har hørt noe annet også. Siden tråden handler om divx på ps2 synes jeg det er ganske så relevant å snakke om kvaliteten på formatet.. Jeg har ikke et skjermkort som er kjent for å være bra på TV-ut (har asus geforce 2 pro/gts), men kan likevel med fordel bruke TV-ut (pc-skjermen er 17", TV'en 25"), riktignok med TVTool, og med godt resultat. Høyttalerene er det lite å si på; 4 høyttalere og en god sub duger for min del (må nok oppgradere til 5.1 snart, dog). Jeg vet ikke om jeg har hørt at dette ikke funker fra andre enn deg, men siden det funker så holder det for meg. :smile: Til slutt: Jeg vet ikke om det interesserer deg, men hollywood har begynt å bruke divx i utgivelser.. noe som sier litt. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 divX knuser jo mpeg2 då, ingen som har sett high res versjonen av warcraft3 traileren på prosjektor? uslåeleg biletekvalitet....lyden og kan lett fikses..men da blir filmen ofte på 2 eller 3 cd'er Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 22:34, skrev siDDIs:divX knuser jo mpeg2 då,ingen som har sett high res versjonen av warcraft3 traileren på prosjektor?uslåeleg biletekvalitet....lyden og kan lett fikses..men da blir filmen ofte på 2 eller 3 cd'er Endelig en som har skjønt det. :smile: Jeg trodde nesten et øyeblikk at jordens rotasjon hadde begynt å reversere. :razz: Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Det man kan gjøre er å gjøre om PC'en til en slags streaming-boks. Her en noen fordeler: (Klippe og lime) " ... and there's a unified interface for doing it via remote... ... and you get higher-quality output than the vast majority of TV out/audio out from a PC... ... and it's much easier to use... ... and it's faster (media load times, etc.) ... and the cost per terminal is much lower (even if you don't own a PS2)... ... and if you own a PS2, the cost of getting these services into your livingroom is even lower. ... and it streams video over 802.11b w/o problems... " Er det bare jeg som holder meg til topic'en her :smile: Lenke til kommentar
cky Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 b-duvaland har helt rett. Man får heller ikke lagret lyden i dts/dolby d. på cd, siden det ikke er plass. Og DVD-spilleren i PS2 er av horribel kvalitet, sammenligner man med en ren spiller, til noen få lapper. Den er også softwarebasert, noe som blir feil i utganspunktet skal man ha et bra resultat. Xbox dvd-spilleren er hardwarebasert, men denne er heller ingenting sammenligner med en ren spiller, oppover i prisklassen, men riktignok er den vesentlig bedre enn PS2 spilleren. Divx vil aldri kunne bli en verdig erstatning til DVD verken på lyd- eller bildesiden. Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Man kan jo begynne å lure på om du er mennesklig kamikaze, eller bare er en apektatt med et tastatur. (Sarkasme). Påstandene dine har blitt avist for lenge siden, men fortsatt sitter du og kvervulerer. Hvor tror du DivX-filmene dine er rippet fra ? jo DVD. I en slik overføring/ripping med kompresjon innblandet, vil den totale kvaliteten alltid gå ned. Akkurat som en energioverføring i naturen - helt naturlig. Hvis du også skal streame DivXene dine over en nettverkskabel til en ps2, vil du allerede i et mid-end anlegg høre/se svakhetene, blandt annet av alle jitter-feilene som vil oppstå i et slikt scenario. Hvis du vil be om unnskyldning nå, og fortsatt ha det snev av troverdighet, bør du gjøre det nå, ellers vil jeg ha det svært vanskelig i å ta deg seriøst. Og hollywood DivX?, det var jo en trailer, til pc. Har ingenting med saken å gjøre det. Og når jeg ser på utstyret ditt, en 25" tv og du bruker tv-ut, med ja "4 høyttalere". Det er det jeg sier, på denne typen utstyr er jo divx-greit nok, men når du sier det duger til noe mer enn det, uten å selvfølgelig ha kjennskap til det, irriterer du og tråkker du på mange - inkl meg selv, som er interrisert i musikk/film på et litt høyere nivå enn den gjennomsnitlige Ola Dunk. Du lurer vel også på hvorfor man får kjøpt dvd-spillere fra 5->50.000 kr, når man kan kjøpe en PS2 til 2 lapper med DivX-funksjon. (Har du virkelig på bildesiden tatt parametre som støy - spesielt i skyggepartier, fargemetning, korrekthet, fargekontrast, lysstyrke, flimmer, bevegelsesartefakter, detaljer generelt og i skyggepartier, i betraktning ?). Eller vet du ikke hva det er?). Eller hva med på lydsiden. Hvordan er dynamikken, sammenhengen, oppløsningen, den musikalske troverdigheten, bassen, mellomtonen, disktantens klangkarakter og naturtrohet?). Har du virkelig sammenlignet og lyttet så grundig til DVD skivene, sammenlignet med DivX'ene dine at du kan trekke konklusjonen at det ikke er noe forskjell på noe bedre utstyr enn det du selv har ?! (Var det en 25" tv med 4 høyttalere og et Geforce2 kort med tv-ut-chip? ) Det du sa i innlegg 18 slår kraftig tilbake på deg, og når jeg nå leste innlegg 11, kan jeg jo spørre deg hva du egentlig lurer på. -eod- (skrev feil sist ) Lenke til kommentar
Ratatosk Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Herremalla da! Kamikaze ba jo om bråk når han måtte sende et sleivspark til Xbox folka på slutten av den første posten, men at duvaland følger opp til de grader er jo ganske morsomt. Kan ikke se at det er noe annet enn PS2 hat og Xbox patriotisme som gjør at han skriver noe i denne tråden i det hele tatt, for når DivX kom til Xbox'en så var det jo bare udelt positiv respons fra duvaland. Når DivX er gjort mulig på PS2 får pipa en HELT annen tone. Tråder som denne blir fullstendig ødelagt av at folk skal drive å krangle om platformer. HVORFOR!?!?!? Har dere kjøpt aksjer eller hva f... Dritkjedelig å lese poster fra folk som ikke klarer å holde seg fra å bli fullstendig kranglete og usakelige. Så, det har kommet muligheter for å spille DivX på PS2. Bra. La oss diskutere hvordan man kan ha det gøy med det istedenfor å dra alt inn i barnehagen med en gang. Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Hei rastatosk, jeg har aldri syntes noe særlig om divx, enten det er til pc, eller en konsoll, kan du finne dette så er du god :razz: Det er utav min interresse for hifi jeg skriver. Kan heller ikke se at det har vært noe krangling om plattformer her, og aldeles ikke usaklige, kanskje bortsett fra tft sitt innlegg helt i starten. Regner også at det var han du siktet til. Heller ikke jeg som dro dette inn i en dvd-svcd-divx-debatt. Det var selvmordspiloten, og når noen kommer med slike vanvittige påstander er man jo nødt til å klare opp i saken :razz: Lenke til kommentar
Ratatosk Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Mener nå fremdeles at du kverulerer og baserer dine meninger mer ut i fra din oppfatning av PS2 enn at du skriver i tråden pga. din interesse for DivX på PS2. Er litt kjedelig å se nok en tråd gå i oppløsning bare pga. trolling. Du har jo gjort det samme før: http://forum.gamer.no/viewtopic.php?topic=...=43141&forum=77 Overfornevnte tråd er også en tråd som gikk i dass fordi duvaland følte seg skråsikker nok til å avvise at DivX var gjennomførbart på PS2 allerede i post nummer 2, uten at han hadde noe som helst slags belegg for påstanden sin. Deretter ble det en lang dialog mellom duvaland og LarsC om DivX på Xbox. Håper folk skjønner hva jeg mener, skal prøve å skrive så få poster som mulig av denne typen i framtida - men det måtte sies... Lenke til kommentar
askt Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 22:34, skrev siDDIs:divX knuser jo mpeg2 då,ingen som har sett high res versjonen av warcraft3 traileren på prosjektor? LOL Her klarte jeg rett og slett ikke å holde meg lenger. Let's review, shall we? "DivX knuser MPEG2" Hm, og det faktum at DVD er komprimert med MPEG2, det bryr deg ikke? MPEG2 er totalt overlegent DivX, det er tross alt en grunn til at formatet ble valgt som DVD-standard. Selv er jeg en stor fan av SVCD, av ymse grunner (noen er nevnt tidligere). DivX ser unektlig bedre ut på PC-skjerm, det kan jeg innrømme selv på en tirsdag, men dette har en meget god grunn. SOFTENING brukes utstrakt ved komprimering/konvertering til DivX. Dette for å oppnå høy kompresjon (som så absolutt DivX er). SVCD derimot (som også er MPEG2, men med lavere oppløsning enn DVD) beholder det meste av skarpheten fra DVD'en (hvis konvertert riktig) og vil følgelig som oftest se meget mye dårligere ut på PC-skjerm. Så til poenget: TV-bruk. SVCD/DVD (MPEG2) ser bedre ut enn DivX, nettopp på grunn av utelatelesen av softening-filter. Artefaktene som kan sees på SVCD på PC-skjerm kamufleres fullstendig av TV-skjermen, og skarpheten er definitivt tilstede. Litt info til slutt: SVCD = 480x480/576 (NTSC/PAL) DivX = hvasomhelst, som oftest 512x384 - 640x480 DVD/SVCD = MPEG2 (Moving Picture Experts Group) legg merke til "Experts" :razz: DivX = Basert på MPEG4 Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Rastatosk. Lite å finne på ? Den meldingen ble skrevet i A P R I L måned. DivX til PS2 kom jo for ca 16 dager siden. Snakk om å ødelegge tråder selv. ! Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 bra askt, skal nok se om de tar til fornuft nå snart. Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 24. september 2002 Forfatter Del Skrevet 24. september 2002 Quote: Den 2002-09-24 08:13, skrev cky:b-duvaland har helt rett. Man får heller ikke lagret lyden i dts/dolby d. på cd, siden det ikke er plass. Litt rart at jeg har mange divx filmer med dolby digital surround som ikke er det spor større enn en tilsvarende uten surround, og uten at det har gått ut over kvaliteten? Quote: Den 2002-09-23 14:25, skrev b-duvaland:Fordelen med SVCD er at det er på høyde med DVD i bildekvalitet Quote: Den 2002-09-23 15:25, skrev Kamikaze1:Så divx er ikke på høyde med DVD? Hvor har du det fra? Jeg har aldri skrevet at divx er like bra som DVD. Det sier jo seg selv at dette ikke er tilfelle. At du mener at SVCD er like bra som DVD er vel kanskje mulig, men jeg mente at divx er sammenlignbart med DVD. At du et eller annet sted i det du kaller en hjerne (sarkasme) konkluderer med at jeg ikke vet forskjellen på DVD og divx sier mer om deg enn om meg. Quote: Den 2002-09-24 10:45, skrev b-duvaland:Og hollywood DivX?, det var jo en trailer, til pc. Har ingenting med saken å gjøre det. Det var et litt dårlig eksempel, men jeg leste et sted (husker ikke hvor) at de skulle begynne med divx fordi de da kunne få atskillig mer inn på en DVD uten for stort tap i kvalitet. Kanskje de ikke tar hensyn til de største "teknofreaks", men de er det strengt tatt ikke så mange av. Quote: Det er det jeg sier, på denne typen utstyr er jo divx-greit nok, men når du sier det duger til noe mer enn det, uten å selvfølgelig ha kjennskap til det, irriterer du og tråkker du på mange - inkl meg selv Når divx ikke går gjennom et TV-ut kort, men går til TV'en direkte fra en DVD spiller på samme måte som med SVCD, vil divx helt klart se bedre ut enn SVCD. Det er det som lenge har vært den store forskjellen, men heldigvis kommer nå DVD-spillere med divx støtte også. Og når det gjelder lyd, så kan umulig det hauggamle formatet SVCD gir like god lyd som Ogg Vorbis eller mp3 med høy bitrate. Da ville man vel lastet ned sanger i SVCD format? At du "holder deg for god for" å undersøke om dette stemmer ved å ta total avstand fra divx o.l hjelper ikke så mye på diskusjonen. Quote: Har du virkelig sammenlignet og lyttet så grundig til DVD skivene, sammenlignet med DivX'ene dine at du kan trekke konklusjonen at det ikke er noe forskjell på noe bedre utstyr enn det du selv har ?! Som sagt, du legger ord i munnen på meg. Quote: Det du sa i innlegg 18 slår kraftig tilbake på deg, og når jeg nå leste innlegg 11, kan jeg jo spørre deg hva du egentlig lurer på. Ta å les hele tråden om igjen uten å pålegge meg meninger jeg ikke har. [ Denne Melding var redigert av: kamikaze1 på 2002-09-24 20:01 ] Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Quote: Hvor tror du DivX-filmene dine er rippet fra ? jo DVD. I en slik overføring/ripping med kompresjon innblandet, vil den totale kvaliteten alltid gå ned. Akkurat som en energioverføring i naturen - helt naturlig. Har du prøvd zip? Quote: Eller hva med på lydsiden. Hvordan er dynamikken, sammenhengen, oppløsningen, den musikalske troverdigheten, bassen, mellomtonen, disktantens klangkarakter og naturtrohet?). Igjen vil jeg poengtere at man kan ha lyd i den kvaliteten man vil på divx, kan jo ha 100 kanalers wav-lyd om du absolutt ønsker det. Min personlige mening, divx er et glimmrende format for litt "mindre" filstørrelser, og hvis de er ordentlig lagd så er kvaliteten i nærheten av dvd, ihvertfall mye nærmere dvd en vhs. Lydkvaliteten er såpass sprikende at jeg ikke vil uttale meg om den på generell basis, men om man vil kan man jo alltids spandere på en ekstra cd for å få nøyaktig samme lyd som på dvden (er det ikke ca 800-900 megs lyden på en dvd vanligvis tar?) AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå