Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 DivX på PS2 Seiler i medvind Av Magnus Eidem, man 23. sep 2002 kl. 00:15 Det mest brukte filmformatet kommer til den mest solgt spillkonsollen. (Ill.: http://www.divx.com) Ved hjelp av et lite program som heter QCast Tuner kan du nå spille DivX-filmer på en hvilken som helst Playstation 2 konsoll. Programmet er utviklet av et selskap som heter BroadQ, og er det første i sitt slag. QCast Tuner støtter alle DivX formater med oppløsninger fra 720x320 og nedover. I tillegg støtter programmet avspilling av MP3- lydfiler, MPEG-1 og MPEG-2 filmer. Den nåværende versjonen er en preview versjon, men den fullverdige versjonen vil komme på markedet straks. Utvikling DivX Networks som står bak DivX-teknologien er inne i en forrykende utviklingsfase. Det er ikke lenge siden vi kunne melde at DivX er på vei inn i tradisjonelle DVD-spillere. Samtidig som DivX lanserer nyheten om avspillingsmuligheter i forskjellige typer avspillingsmedier, lanserer de også et nytt sertifiseringsprogram for produsenter. Texas Instruments, Philips, Equator og Ingenient Technologies er de fire første produsentene som har hoppet på og utvikler DivX sertifiserte produkter. Dette kan være første steg i prosessen med å få ristet av seg stemplet som et «pirat-format» til å bli et stuerent format også blant utviklere. Du kan lese mer hos DivX og BroadQ. http://www.itavisen.no/art/1299546.html Det måtte jo komme før eller senere. :smile: Kanskje dette vil stoppe kjeften på enkelte "xbox zealots". :wink: Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 So, velkommen etter PS2 :smile: Man må jo også chippe ps2'en for å ha muligheten, som btw er et ***** å chippe. Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men det er vel sånn at progget må brennes på samme cd som divxen for at det skal virke, det blir jo voldsomt tungvindt siden ps2 ikke har harddisk. På xbox er det jo bare å sette i cd'en, eller legge filmen på harddisken, eller streame den via relax eller xbplayer (spille den rett fra pcen over en nettverksledning. Men DivX er jo gammelt da :smile: Lenke til kommentar
tft Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Er DivX gammelt? Hva er så voldsomt mye nyere da? BTW så skulle du vært skutt som støtter den største svindleren i data-bransjen. Jeg har ALDRI og vil helle ALDRI kjøpe NOE Microsoft produkt. Og dermed BASTA!!! Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 13:04, skrev b-duvaland:So, velkommen etter PS2 :smile:Man må jo også chippe ps2'en for å ha muligheten, som btw er et ***** å chippe. Det overlater man til fagfolk. :razz: Uansett står det jo i itavisen at det kan brukes på en hvilken som helst ps2 maskin. Quote: Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men det er vel sånn at progget må brennes på samme cd som divxen for at det skal virke, det blir jo voldsomt tungvindt siden ps2 ikke har harddisk. Harddisken er rett rundt hjørnet. Henholdsvis 40GB eller 80GB. Quote: På xbox er det jo bare å sette i cd'en, eller legge filmen på harddisken, eller streame den via relax eller xbplayer (spille den rett fra pcen over en nettverksledning. Det skal faktisk snart la seg gjøre på ps2 også. Altså å spille av rett fra pcen over nettverksledning. Les mer her. :smile: Quote: Men DivX er jo gammelt da :smile: Siden SVCD må ta dobbelt så mye plass for å like god kvalitet som divx, ser ikke jeg på det som noen fordel. Visste du forresten at ps2 linux støtter Ogg Vorbis? Les mer her. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 jeg liker divx bedre enn svcd, det er pga jeg ikke vet hvordan jeg lager svcd og synes det er enklere og bruke siden jeg har tv-ut på pcen. men kommer det divx på ps2 må jeg nesten ha meg hd og det programmet, er jo veldig praktisk å kunne ta med seg divx-spiller på hytta f.eks. heller en divxspiller enn en lusen dvd spiller :smile: Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men det er vel sånn at progget må brennes på samme cd som divxen for at det skal virke, det blir jo voldsomt tungvindt siden ps2 ikke har harddisk.Harddisken er rett rundt hjørnet. Henholdsvis 40GB eller 80GB. Joda, men en slik hd blir visstnok dyrere enn det en Xbox koster?! har jeg hørt. Dessuten aner du ingenting om at den kan brukes til divx etc. Den hd'en er beregnet for å spille online. Garantert sperre på den slik at man ikke kan legge inn progs osv. (XBox sin hd tok det jo et halvt å før man cracket den). Det vil da si at programmet må ligge på cden sammen med divxen. Det må jo bli fryktelig irriterende når det kommer nytt divx codec osv, så må man brenne ut det nye osv osv. Det er nemlig mange codecs der ute. Quote: På xbox er det jo bare å sette i cd'en, eller legge filmen på harddisken, eller streame den via relax eller xbplayer (spille den rett fra pcen over en nettverksledning.Det skal faktisk snart la seg gjøre på ps2 også. Altså å spille av rett fra pcen over nettverksledning. Siden SVCD må ta dobbelt så mye plass for å like god kvalitet som divx, ser ikke jeg på det som noen fordel. Visste du forresten at ps2 linux støtter Ogg Vorbis? Det får vi jo vente med å se, utelukker ingenting. Fordelen med SVCD er at det er på høyde med DVD i bildekvalitet, og har mye mye mye bedre lyd enn Divx. XBplayer spiller det meste faktisk, sikkert Ogg Vorbis også, men det vet jeg ikke. Har uansett ikke noe bruk for Ogg, jeg bruker for det meste mp3 og wma, men alltid kjekt å ha muligheter for alt. Og til tft: Det hadde vært kjekt om du kunne adresert dine egne problemer før du lar de gå utover andre. :razz: Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 14:25, skrev b-duvaland:Det vil da si at programmet må ligge på cden sammen med divxen. Det må jo bli fryktelig irriterende når det kommer nytt divx codec osv, så må man brenne ut det nye osv osv. Det er nemlig mange codecs der ute. du brenner en cd med en divx fil på sammen med codec og det virker på ps2, hvem gidder da brenne ut samme filen med oppdatert codec på ny cd hvis den allerede virker? Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 14:25, skrev b-duvaland:Joda, men en slik hd blir visstnok dyrere enn det en Xbox koster?! har jeg hørt. En internetpakke med 40GB harddisk koster 1395. Men prisen synker sikkert som alle konsoller/konsollting. Quote: Dessuten aner du ingenting om at den kan brukes til divx etc. Den hd'en er beregnet for å spille online. Garantert sperre på den slik at man ikke kan legge inn progs osv. (XBox sin hd tok det jo et halvt å før man cracket den). Det vil da si at programmet må ligge på cden sammen med divxen. Det må jo bli fryktelig irriterende når det kommer nytt divx codec osv, så må man brenne ut det nye osv osv. Det er nemlig mange codecs der ute. Det kan jo hende at de ikke har samme policy som microsoft, som med sitt palladiumprosjekt står i en viss særstilling der.. Og siden linux for ps2 er støttet av sony, så ville jo det være litt rart om folk ikke kunne legge inn programmer på harddisken. Quote: Det får vi jo vente med å se, utelukker ingenting. Fordelen med SVCD er at det er på høyde med DVD i bildekvalitet, og har mye mye mye bedre lyd enn Divx. XBplayer spiller det meste faktisk, sikkert Ogg Vorbis også, men det vet jeg ikke. Har uansett ikke noe bruk for Ogg, jeg bruker for det meste mp3 og wma, men alltid kjekt å ha muligheter for alt. Så divx er ikke på høyde med DVD? Hvor har du det fra? Og når det gjelder lydkvalitet, så bruker divx ogg vorbis som er det beste lydformatet. Jeg vil gjerne se noen seriøse tester som underbygger påstandene dine (og da ikke tester som sammenligner en 2 CDs SVCD-film med en 1 CDs divx film..). Lenke til kommentar
sibte-haider Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 I følge hjemmesiden til produsenten, er det ikke nødvendig å chippe sin maskin. Produktet skal kunne kjøre på alle ps2 maskiner. Så det er ikke et behov for slike drastiske tiltak som ble hevdet tidligere av b-duvaland.. Lenke til kommentar
zaico Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 seff er ikke divx like bra som dvd.. i så fall må den divx fila være på minst 3gb.. divx er jo trossalt komprimert.. Og hvist du ikke klarer å se at divx er dårligere enn dvd... så kan jo du like godt holde deg till en beta max spiller =) Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 16:27, skrev zaico:seff er ikke divx like bra som dvd.. Er vel ingen som har påstått det.. Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Lyden i DivX er så dårlig at jeg får kramper av å høre på den, bildet er derimot greit nok, enten på en pc eller rimelig tv. SVCD er bedre på begge deler, det bruker mindre komprimering, burde vel ikke være noe tvil her. Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 17:14, skrev b-duvaland:Lyden i DivX er så dårlig at jeg får kramper av å høre på den. Da må du ha vært borti dårlige encodete filmer.. Det er en kjent sak at kvaliteten kan variere MYE men som regel er den veldig bra. Å bruke Ogg er for eksempel noe nytt. Det jeg har sett i tools som ikke har vært Ogg har vært mp3 med bitrate 192, som burde holde. Quote: bildet er derimot greit nok, enten på en pc eller rimelig tv. SVCD er bedre på begge deler, det bruker mindre komprimering, burde vel ikke være noe tvil her. Du kan selvsagt få mindre komprimering med divx, men fordi divx er så avansert gir det nesten like god kvalitet på en CD. Quote: Fra "]http://www.divx-digest.com:Apart from being a trademark of Project Mayo, DivX is the name given to a video codec (a piece of software encoding and decoding video) and is based on the MPEG-4 compression format. MPEG-4 is a new standard of video compression that is both high quality and low bitrate. They are usually only a fraction (around 15%) of the size of a standard DVD, even at 640x480 resolutions, making them the best home video format thus far. They only take half the time to encode, and yet at the same time is smaller in size than MPEG-1 - due to their incredible compression technology - some have even called MPEG-4 the "MP3 of the video world". Quality ranges from net-streaming quality to DVD and better !! Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Vi er nok i de 2 forskjellige endene av skalaen, kamikaze :razz: Som jeg sa, på pc-høyttalere og en rimelig tv duger divx, men ikke til noe mer. Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 18:12, skrev b-duvaland:Vi er nok i de 2 forskjellige endene av skalaen, kamikaze :razz:Som jeg sa, på pc-høyttalere og en rimelig tv duger divx, men ikke til noe mer. Hvilket er testet, bevist og dokumentert hvor?? Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Dette hører du vel selv. Det er jo som å kjenne forskjellen på kvalitetfølelsen i en Kia og en Mercedes. Jeg sammenligner riktignok med DVD-formatet nå, og ikke SVCD, kanskje det du mente, beklager at jeg ikke presiserte bedre. SVCD er heller ikke noe å ha, har man litt kvalitet på utstyret som brukes, men SVCD er marginalt bedre enn DivX, etter min mening, det er jo derfor også det tar mer og mer over på nettet nå, på dvd-releases på isonews er jo SVCD i klart overtall nå. sibte-haider: jeg visste ikke at ps2 kunne kjøre "uautorisert" programvare uten modchip. Hvis det kan det, rart ikke crackerne hadde utnyttet det til spill da. Sikker på dette ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 18:58, skrev b-duvaland:Dette hører du vel selv. Det er jo som å kjenne forskjellen på kvalitetfølelsen i en Kia og en Mercedes. Jeg sammenligner riktignok med DVD-formatet nå, og ikke SVCD, kanskje det du mente, beklager at jeg ikke presiserte bedre. Dette er isåfall de som lager filmen sin skyld ikke formatet, man kan jo velge hva slags lydkvalitet man vil ha, kan jo kjøre ukomprimert hvis man absolutt vil det. Mp3 med en bitrate rundt 192 eller litt over funker glimrende til tokanalers lyd IMHO. AtW Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 18:58, skrev b-duvaland:Dette hører du vel selv. Det er jo som å kjenne forskjellen på kvalitetfølelsen i en Kia og en Mercedes. Jeg sammenligner riktignok med DVD-formatet nå, og ikke SVCD, kanskje det du mente, beklager at jeg ikke presiserte bedre. "Det fungerer ikke hos meg, ergo fungerer det ikke for andre." --> Vanligste formen for ulogiske og som regel ukorrekte slutninger på hw.no.. "Det er liten feilprosent på WD harddisker for jeg har to stykker som virker helt fint!".. "Jeg så en gang en hjort uten gevir, så at det finnes hjort MED gevir er uhørt og helt feil!".. Go figure.. and RTFM. Lenke til kommentar
sibte-haider Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 b-duvaland: http://forum.broadq.com/6/ubb.x?a=tpc&s=25...53&m=1106004021 sitert fra siden, spørsmål nr. 9: Q:Do I need a mod chip? A:No, you do not need a mod chip. Our disks are made to boot on a normal retail US PlayStation 2. Legg merke til at produktet ikke støtter "PAL" ennå, men det skal ifølge nettsiden forandres. Altså skal produktet også lanseres i alle regionene, derav "PAL" (Europa). (spm nr 1 på faq siden/lenken) håper det var fyldig nok :smile: _________________ Sibte-Haider Syed Gamer.no [ Denne Melding var redigert av: sibte-haider på 2002-09-23 20:17 ] Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 19:38, skrev Kamikaze1: Quote: Den 2002-09-23 18:58, skrev b-duvaland: Dette hører du vel selv. Det er jo som å kjenne forskjellen på kvalitetfølelsen i en Kia og en Mercedes. Jeg sammenligner riktignok med DVD-formatet nå, og ikke SVCD, kanskje det du mente, beklager at jeg ikke presiserte bedre. "Det fungerer ikke hos meg, ergo fungerer det ikke for andre." --> Vanligste formen for ulogiske og som regel ukorrekte slutninger på hw.no.. "Det er liten feilprosent på WD harddisker for jeg har to stykker som virker helt fint!".. "Jeg så en gang en hjort uten gevir, så at det finnes hjort MED gevir er uhørt og helt feil!".. Go figure.. and RTFM. Good one. Må trekke litt på smilebåndene. Mener du virkelig at det ikke er stor forskjell på DivX og DVD ? Da bør du efnt. anskaffe deg briller og høreapparat ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå