Laman Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Hei! Jeg har lyst til å gå til anskaffelse av noen kastestjerner/shurikens, og lurer på hvor jeg kan få tak det. Er det lovlig å eie slike? Noen aldersgrense for å kjøpe/eie? Mvh. Laman Endret 12. mars 2006 av Laman Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hei. jeg bare lurer på om det er ulovelig å være i besittelse av en slåsshanske? En slåsshanske er 4 metallringer som er rundt fingrene og ett håndtak. Svar: En slik type slåsshanske du nevner er ulovlig å eie, inneha og/eller å innføre i Norge. Dette står i Våpenforskriften § 1-1, 1. ledd: 'Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter' Er man i besittelse av Kniver eller lignende skarpe redskaper, vil man kunne rammes av straffelovens § 352 a). Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg mener å huske at kastestjerner er forbudt i Norge. Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Det stemmer. Det er griseulovlig med ekstra grise. Derfor er det mye mer spennende å eie slike ting Edit-Typo Endret 12. mars 2006 av Vt-iversen Lenke til kommentar
Laman Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Bah, møkk. Hva med Kasteøkser og slikt? Kan ikke det ansees som en slags hobby? Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Nesten alle skarpe objekter, og ting som kan ses på som et våpen er ulovlig i norge. Har hørt at de skal innføre forbud mot blyanter siden de kan være spisse. 1 Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Litt OT kanskje, men pappa fikk beskjed om å ta av seg treskoene sine når han skulle inn på et sted for noen år siden. De kunne visst brukes som slagvåpen. :!: Lenke til kommentar
Erren Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Lol.. :!: Er ikke forbudt å eie Sheriff-stjerner du får kjøpt på Edwis! Kjøp et par stykker, sprett av festet, flat dem ut og kast i vei! Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hei. jeg bare lurer på om det er ulovelig å være i besittelse av en slåsshanske? En slåsshanske er 4 metallringer som er rundt fingrene og ett håndtak. Svar: En slik type slåsshanske du nevner er ulovlig å eie, inneha og/eller å innføre i Norge. Dette står i Våpenforskriften § 1-1, 1. ledd: 'Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter' Er man i besittelse av Kniver eller lignende skarpe redskaper, vil man kunne rammes av straffelovens § 352 a). 5741560[/snapback] Det må da mangle noe her i denne paragrafen, som hvor og hvilke situsjon man befinner seg i med det aktuelle "våpen". Folk med de respektive yrkene har jo kniver på seg titt og ofte... Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Bah, møkk. Hva med Kasteøkser og slikt? Kan ikke det ansees som en slags hobby? 5741681[/snapback] Tror de selger kasteøkser og kniver på www.topsecret.no Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det må da mangle noe her i denne paragrafen, som hvor og hvilke situsjon man befinner seg i med det aktuelle "våpen". Folk med de respektive yrkene har jo kniver på seg titt og ofte... 5741790[/snapback] Det stemmer. Er du i uniform/ spesielt arbeidstøy har du lov til å ha på deg tilhørende "våpen" Det er derfor soldater kan valse rundt med ag3 offentlig. Du kan ha på deg kniv som tilbehør til bunaden din, og lignende Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det må da mangle noe her i denne paragrafen, som hvor og hvilke situsjon man befinner seg i med det aktuelle "våpen". Folk med de respektive yrkene har jo kniver på seg titt og ofte... 5741790[/snapback] Det stemmer. Er du i uniform/ spesielt arbeidstøy har du lov til å ha på deg tilhørende "våpen" Det er derfor soldater kan valse rundt med ag3 offentlig. Du kan ha på deg kniv som tilbehør til bunaden din, og lignende 5741857[/snapback] Det kan vel strekkes og misbrukes litt eller? F.eks tilhørende en bankraner eller raner har vel kniv eller våpen som sitt "tilhørende våpen\"bunad"\"arbeidsuniform""? Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 hehe godt poeng, men jeg tviler vel på at bankraner anses som et yrke. Og det gjelder uansett ikke alle yrker. Det er en liste over hvilke yrker som kan ha med seg hva. Men det er vel en gråsone. Det er nok mer opp til humøret til purken som stopper deg som avgjør om det er ulovlig eller ikke. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Heilt seriøst, kva skal du med kastestjerner og kasteøkser? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Heilt seriøst, kva skal du med kastestjerner og kasteøkser? 5741908[/snapback] Kaste sikkert? Det er jo en hobby akkurat som å skyte på blink med pistol eller pil&bue. Jeg synes ihvertfall det ser artig ut. Endret 12. mars 2006 av invictus Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hei. jeg bare lurer på om det er ulovelig å være i besittelse av en slåsshanske? En slåsshanske er 4 metallringer som er rundt fingrene og ett håndtak. Svar: En slik type slåsshanske du nevner er ulovlig å eie, inneha og/eller å innføre i Norge. Dette står i Våpenforskriften § 1-1, 1. ledd: 'Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter' Er man i besittelse av Kniver eller lignende skarpe redskaper, vil man kunne rammes av straffelovens § 352 a). 5741560[/snapback] Det må da mangle noe her i denne paragrafen, som hvor og hvilke situsjon man befinner seg i med det aktuelle "våpen". Folk med de respektive yrkene har jo kniver på seg titt og ofte... 5741790[/snapback] Greit å lese hele da. § 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.Tilføyd ved lov 11 juni 1993 nr. 79, endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53. Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) 'Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter'quote] 5741560[/snapback] Heh... Det eneste jeg ikke har av disse er elektrosjokkvåpen. Har så mye drit liggende rundt at jeg glemmer at noe av det er ulovlig. Endret 12. mars 2006 av Vt-iversen Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Kastepiler står ikke på lista, det er minst like ninja som shuriken. Det er også okay med våpen på offentlig plass hvis de er en del av kostyme eller drakt. Det er også okay med treningsversjoner av ordentlige våpen, i.e. hammer er ikke lov, men min blunte stridsøks er helt greit. Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Desverre! treningsvåpen er også ulovlig. Jeg har en trenings-nunchaku og fant senere ut at disse faktisk er like ulovlige som the real deal. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 En nunchaku er en blunt, du ville neppe få mye stress for en sikumgumminunchaku. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå