Gå til innhold

Ny AMD64 GeForce stille og pen spill PC til 20-25K

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder nå på å sjekker opp ulike komponenter for å sette sammen en ny PC.

Dette er hva jeg så langt vurderer å gå for:

* AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte

* Thermaltake Xaser Tsunami Sort Aluminium med Vindu

* XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 XXX, PCI-Express (2 stk i SLi)

* Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN

* Corsair TWINX2048-3500LLPRO DDR 2048MB Kit w/two matched, CL 2-3-2-6-1T, 437Mhz

* Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM (2 stk)

* Thermaltake Power Station 520W, Modulære Kabler, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

* Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940

* Creative SB Audigy 4 PCI, 7.1,EAX4.0,Dolby Digital EX, Bulk

Er det noen som har noen kommentarer/anbefalinger/erfaringer til dette oppsettet eller noen av disse komponentene ?

Kommentarer mottas med takk.. :)

Endret av Belgarath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fy feite! Nå får du en rå PC.. Bare å trykke på "Fullfør" ;)

Har forresten XFX kort selv (ikke SLI) og kan ikke annet enn å si meg fornøyd. Ikke så veldig lydløse kort da, men det er jo bare å bytte kjøleløsning.

Lykke til med ny PC!

EDIT: Har MSI hovedkort selv og er sinnsykt fornøyd med det så jeg hadde gått for MSI K8N Diamond Plus, men det er bare smak og behag

Endret av LezoO
Lenke til kommentar

Takker for kommentarene.

Jeg var veldig usikker på om jeg skulle gå for XFX eller Gainward når det gjelder skjermkortene. Alternativet mitt var: Gainward GeForce 7900GT 256MB GDDR3. Er det noen som har noen erfaringer med de nyeste Gainward kortene ?

Jeg vurderte også MSI K8N Diamond Plus (som kom på en veldig nær 2. plass), men jeg har Asus pr. i dag og er veldig fornøyd med det. Dessuten har Asus kortet fått veldig gode kritikker på forskjellige tester. :)

Når det gjelder minnet jeg har valgt, så antar jeg dette skal gå bra på Asus A8N32-SLI Deluxe hovedkortet da Corsair har spesielt laget dette minnet for det kortet.

Se: http://www.corsairmemory.com/corsair/asus_launch.html

Lenke til kommentar

Hm.. Vurderer faktisk å evt. bytte ut 7900GT kortene med et 7900GTX kort i stedet, og evt. i ettertid kjøpe til et ekstra 7900GTX kort for SLi. Fordelen med dette er at skjermkortet får da 512MB minne og vil bli ganske mye raskere mtp. minne og GPU hastigheten. Ulempen er selvsagt at jeg da sperrer for 2 av de 3 PCI sporene i pc'n.

Det kortet jeg vurderer er: XFX GeForce 7900GTX 512MB GDDR3 eXtreme

Noen som har noen kommentarer til det ?

Lenke til kommentar

He, he.. Jeg tror også at bare et 7900GTX kort vil være "bra nok" en tid fremover, og det er derfor jeg tror jeg velger å gå for dette kortet fremfor 2 7900GT kort. :)

Ellers, 7900GTX kortene (som jeg siktet til) er doble kort, og ikke singe. Så, hvis jeg vil sette 2 slike i SLi, så sperrer de for 2 av 3 PCI spor på Asus A8N32-SLI Deluxe hovedkortet. Men, det overlever jeg sikkert. :D

Lenke til kommentar
Ellers, 7900GTX kortene (som jeg siktet til) er doble kort, og ikke singe. Så, hvis jeg vil sette 2 slike i SLi, så sperrer de for 2 av 3 PCI spor på Asus A8N32-SLI Deluxe hovedkortet. Men, det overlever jeg sikkert.  :D

5750513[/snapback]

Åja.. Skjønner. Trodde du mente at du sperra to av tre PCI sloter med ET skjermkort, ikke TO. Men skjønte hva du mente nå :thumbup:

Lenke til kommentar

For det første: Skal du ha PSU til 1300kr kjøper du ikke ThermalTake. Vurder en Seasonic til samme pris, spar 400kr ved å kjøpe en Hiper (mer watt, mer stille, mer stabil (?)). De 400kr kan du bruke til å oppgradere lydkortet til et X-Fi XtremeMusic kort som en rimelig mye bedre enn det du har satt opp.

3500kr for hver av 7900GT korta er drøyt. Kjøp heller et 7900GTX til 5000 og oppgrader senere med et til.

Ellers ville jeg valgt 3stk Samsung 250GB disker, de skal være mer stille og lage mindre vibrasjoner og 3 sånne vs dine 2 vil vel koste 200-300 kr mer og du får 110GB mer å rutte med.

Lenke til kommentar
For det første: Skal du ha PSU til 1300kr kjøper du ikke ThermalTake. Vurder en Seasonic til samme pris, spar 400kr ved å kjøpe en Hiper (mer watt, mer stille, mer stabil (?)). De 400kr kan du bruke til å oppgradere lydkortet til et X-Fi XtremeMusic kort som en rimelig mye bedre enn det du har satt opp.

3500kr for hver av 7900GT korta er drøyt. Kjøp heller et 7900GTX til 5000 og oppgrader senere med et til.

Ellers ville jeg valgt 3stk Samsung 250GB disker, de skal være mer stille og lage mindre vibrasjoner og 3 sånne vs dine 2 vil vel koste 200-300 kr mer og du får 110GB mer å rutte med.

5771834[/snapback]

Grunnen til at jeg ser på PSU'en fra ThermalTake er at denne er modulær, slik at bare kabler som skal brukes kobles til. Da slipper jeg masse løse ledninger i kabinettet som har vindu på siden. Men, skal se litt mere på andre valg. Har en Seasonic S12 430W i min mediapc som jeg er veldig fornøyd med. :-)

Vurderer veldig sterkt et 7900GTX kort ja, og vil nok gå for det.

Har en Samsung SpinPoint 250GB disk fra før og denne er veldig bra. Fordelen med WD diskene jeg har valgt er at disse er større, har 16MB cache, og tester viser at disse også er veldig stille og gode disker. Er dessuten veldig fornøyd med tidligere WD disker jeg har hatt. :-)

Lenke til kommentar

Hm. De hadde jeg ikke sett. Ser at Hiper Type-R 580W har avtagbare kabler. Har du noen gode Mist PSU modeller å anbefale ??

Grunnen til at jeg så på ThermalTake PSU'en var også at den hadde blå lys, noe som resten av kabinettet og viftene også har. :)

Lenke til kommentar

Som noen delvis har nevnt tidligere, ønsker du en stillegående pc er vel ikke Thermaltake veien å gå hverken for kabinett eller strømforsyning.

For all del, jeg bruker Tsunami selv og deres produkter er av utmerket kvalitet, men når det gjelder støynivå har de vel en tendens til å komme dårligere ut av det. Så det kan nok være en fordel å vende hodet andre veier hvis stille er hva du leter etter.

F.eks Antec Sonata II gir deg kabinett med lekkert design og strømforsyning til under tusenlappen som er meget stillegående og ser dritlekkert ut med pianosvart "finish", men jeg er sikker på at andre her kan gi deg mye bedre anbefalinger enn det, både designmessig, lydmessig og med modulær psu hvis det er hva du ønsker.

Ellers må jeg bare si at det er ett snadder oppsett du har kommet fram til.

Edit: skrivefeil

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Hiper PSUen har også blå lys. En kompis av meg har denne. 580watteren er mye billigere enn den du har valgt og yter bedre så hvorfor du ikke har valgt den er h e l t uforståelig. T.o.m "kassen" til den psuen er blå. Den er nydelig å se på.

Heller gå for AMD 4400+ X2 siden den har 2MB cache totalt. Ganske stor forskjell i ytelse der faktisk.

Lenke til kommentar
Som noen delvis har nevnt tidligere, ønsker du en stillegående pc er vel ikke Thermaltake veien å gå hverken for kabinett eller strømforsyning.

For all del, jeg bruker Tsunami selv og deres produkter er av utmerket kvalitet, men når det gjelder støynivå har de vel en tendens til å komme dårligere ut av det. Så det kan nok være en fordel å vende hodet andre veier hvis stille er hva du leter etter.

F.eks Antec Sonata II gir deg kabinett med lekkert design og strømforsyning til under tusenlappen som er meget stillegående og ser dritlekkert ut med pianosvart "finish", men jeg er sikker på at andre her kan gi deg mye bedre anbefalinger enn det, både designmessig, lydmessig og med modulær psu hvis det er hva du ønsker.

Ellers må jeg bare si at det er ett snadder oppsett du har kommet fram til.

5803497[/snapback]

Jeg synes Thermaltake Tsunami Dream kabinettet så veldig pent ut, og det har også et fint vindu på siden som tar seg bra ut. Jeg har uansett planer om å bytte ut alle 3 viftene i kabinettet med stillere NorthQ Silent Tornado vifter som er pene å se på og har blå lys. Dette tror jeg skal gi en ganske stille PC i tillegg til et hovedkort uten vifter og en Zalman CNPX9500LED CPU vifte. Men, jeg kan to ta feil. :-)

Tror oppsettet begynner å bli bra jeg også nå. Har forresten endret litt på oppsettet nå nettopp mtp. CPU og PSU.

Lenke til kommentar
Hiper PSUen har også blå lys. En kompis av meg har denne. 580watteren er mye billigere enn den du har valgt og yter bedre så hvorfor du ikke har valgt den er h e l t uforståelig. T.o.m "kassen" til den psuen er blå. Den er nydelig å se på.

Heller gå for AMD 4400+ X2 siden den har 2MB cache totalt. Ganske stor forskjell i ytelse der faktisk.

5803519[/snapback]

Er enig. Hvorfor jeg ikke har valgt denne PSUen er meg selv helt uforklarlig. Og, helt enig med deg mtp. på CPUen. Har oppdatert handlelisten til å inkludere dette. Se her.

Takker for rådene. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...