palalmas Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Kjøpte meg et surround-anlegg i går, men får det ikke til å fungere optimalt. Det som er tingen er at jeg ikke får lyd på alle høytalerne på en gang. Det er tre ledninger; svart (bak), oransje (bass) og grønn (front/center) som skal inn i maskinen, men når de kobles inn i tilsvarende utganger så får jeg kun lyd på front/center høytalerne. Etter litt utprøving viser det seg at alt av lydsignaler går ut gjennom den grønne utgangen; både til front/center, bak og bass. Så nå kommer spørsmålet mitt; hvordan får jeg fordelt signalene til de andre utgangene, slik at bass-signalene kommer ut gjennom oransje utgang, og bak-signalene ut gjennom svart utgang? Mvh palalmas Endret 12. mars 2006 av palalmas Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Har du et surround-lydkort da? Mest sannsynlig har du kun stereolydkort og da vil du ikke få utnyttet settet ditt max. Du kan kjøpe overganger så du får plass til alle i den "grønne" inngangen, men da blir det såklart ikke surroundlyd. Lenke til kommentar
palalmas Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Hvor og hvordan kan jeg sjekke om jeg har surround lydkort? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Hvor og hvordan kan jeg sjekke om jeg har surround lydkort? 5740923[/snapback] Hvis det er innebygd på hovedkortet kan du bare poste merke og modell på hovedkortet så skal jeg sjekke det. Hvis du har et eget lydkort post merke og modell på det. Lenke til kommentar
palalmas Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Kan ikke si at jeg har så mye peiling på data, så finner dessverre ikke ut det. Noen tips til hvor jeg finner det? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Kan ikke si at jeg har så mye peiling på data, så finner dessverre ikke ut det. Noen tips til hvor jeg finner det? 5741063[/snapback] Hmm... sitter lydinngangene ved usb.portene og sånn bak på maskinen? Da er det integrert lydkort hvertfall... Har du kjøpt en pakkepc? Som f.eks. hos Expert? Hva heter den? Noen eksempler: Fujitsu Siemens Scaleo P 293 Packard Bell Gold 6660 HP T601 Lenke til kommentar
palalmas Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Lydutgangene sitter rett under usb portene. Denne er ikke kjøpt i pakke nei; det er en som har bygd den til meg. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Lydutgangene sitter rett under usb portene.Denne er ikke kjøpt i pakke nei; det er en som har bygd den til meg. 5741087[/snapback] Ok, kan du åpne kabinettet? Ta en den ene døra? Der sitter det er stort kort som masse er koplet til og ser slik ut: Der ser du det står "Abit IC7 max" det er noe liknende som det du skal ha tak i. Lenke til kommentar
palalmas Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Fant noen ved å bruke et program som heter everest. Hovedkort: MSI MS-7046 / 7100 / 7125 / 7185 Eller er det dette: Hovedkort: MSI K8N SLI (MS-7185) Endret 12. mars 2006 av palalmas Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Fant noen ved å bruke et program som heter everest.Hovedkort: MSI MS-7046 / 7100 / 7125 / 7185 Eller er det dette: Hovedkort: MSI K8N SLI (MS-7185) 5741118[/snapback] Jo, det ser ut som det hovedkortet skal støtte 7.1 EDIT: Har du innstalert driverne for lydkortet? Evt. sett på innstillingene om de står på stereo eller surround f.eks.? Endret 12. mars 2006 av datating Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Kan vel med sikkerhet si at lydkortet har surround. Kan hende du må stille inn på noen innstillinger, velge at de andre utgangene bak skal brukes til bak/center høyttalere. Det aller beste er jo da hvis du har digital utgang på hovedkortet/anlegget. optisk eller coax. optisk er nok mest sannsynlig. Da får du digital overføring av signalet noe som vil gi deg best lydkvalitet og du slipper unna med bare en ledning. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Gå inn i kontrollpanelet, og finn lyd der. Under der er det mest sannsynlig stilt inn på Stereo. Bytt dette til 5.1 Surround. Edit: Gjør slik: Start -> Kontrolpanel -> - Lyder og Lydenheter -> Avansert -> høytalleroppsett. Står det Stereo der så, bytt dette til det som passer best for ditt anlegg, mest sannsynlig "5.1 Surround -Lydhøytallere" som den kalles. Edit 2: Velkommen til forumet. Som Phax nevner så kan du kanskje bruke digital utgang. Prøvde meg frem selv, og fant ut at de analoge utgangene ga bedre lyd hos meg. Endret 12. mars 2006 av AndersT2 Lenke til kommentar
palalmas Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Sto på 5.1 surround-høytalere inne på de innstillingene der, og synes dermed det er utrolig rart at det ikke funker. Hvordan sjekker jeg om driverne er instalert? EDIT: Kan ikke si jeg skjønte så mye at det med digitalt overføring. Anlegget heter foresten Phillips MMS 460, hvis det hjelper noe. Endret 12. mars 2006 av palalmas Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Inne i kontrolpanelet så velger du System -> Maskinvare -> Enhetsbehandling. Står det noe gult tegn forran noe på toppen, så mangler de drivere, men hvis lydkortet ligger under Lyd, video og spillkontrollere så er nok driverne innstallert. Det høres nesten ut som du har koplet feil, selv om det er veldig vanskelig med fargekoder. Prøv å bytt den grønne rundt bak på lydanlegget for å se om lyden kommer i de andre kontaktene, gjør det ikke det så er det noe feil på anlegget. Kommer det lyd så sett den tilbake, og prøv å bytt den grønne bak på PCen, kommer det lyd da, så er det feil på kabelen, hvis det ikke kommer lyd så er det noe galt inne i PCen. Lenke til kommentar
palalmas Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Har drevet å koblet litt om nå, å alt som har med anlegget fungerer fint... Det som er feilen er at alt av lyd kommer ut gjennom den grønne utgangen, og ikke ut gjennom vær sin! Lenke til kommentar
palalmas Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Ingen som vet om hvilke instillinger som har med hvilke utganger som blir brukt da? Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg vet desverre ikke helt hvor du finner de innstillingene, les i manualen til hovedkortet så finner du sikkert ut noe lurt. Hvis du ikke har den så finner du den på msi sin hjemmeside. Lenke til kommentar
palalmas Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Hvis seg at det lå et program som het MSI DigiCell som lå på en CD som heter Drivers&Utilities som man kunne endre instillingene med. Så nå funker det fjell. Takk for alle råd; Mvh Palalmas Lenke til kommentar
dabear Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Bra du fikk det til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå