Gå til innhold

Hvilken linse til Nikon D50

Anbefalte innlegg

Hei,

etter å ha lest en del om Nikon D50 har jeg fått veldig lyst til å kjøpe meg ett. Det er bare en ting, kit-linsa blir ikke anbefalt på varmeste.

Derfor tenker jeg på kanskje å bare kjøpe huset og så kjøpe en annen linse til.

Har dere noe forslag til hvilken linse jeg kan bytte ut kit-linsa med? Jeg vil ha en "all-around" linse. Kommer til å ta bilder av litt av hvert tipper jeg.

Prisen bør ikke overstige 8000 mye... (dvs. MED huset :D)

Endret av JV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bør du lett få tak i et D50 med Nikon 18-70 som er en god del bedre og mye mer solid enn Nikon 18-55. Men igjen... da er det bare 500 kroner eller noe sånt opp til D70s kit med 18-70, som du får til rett under 8500 om dagen. Vil på det sterkeste anbefale å gå opp til D70s for bare 500 kroner mer :)

Når det er sagt, er Nikon 18-55 (og også Canon sin 18-55 forøvrig) bedre enn sitt rykte. De fleste vil være fornøyd med denne, men for å utnytte kamera fullt ut vil et bedre objektiv være en grei investering. Kan være greit å prøve først, for D50 kit med 18-55 koster bare 500 kroner mer enn D50 hus. Og hvis 18-55 er bra nok for deg, så har du "spart" de tusenlappene et bedre objektiv ville ført med seg av ekstrakostnader. Er det ikke bra nok, har du kun "tapt" 500 kroner, og objektivet kan være greit som reserveobjektiv.

Men ellers er min anbefaling D70s med 18-70. Det ER en mye bedre pakke enn D50 med 18-55.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hva der hovedgrunnene til at du ville ha gått for D70s istede? Jeg har lest om noen fordeler med D50 (mindre støy, bedre fokus) så jeg har bare ikke helt sett vitsen med å gå opp ett hakk...

men kanskje du kan forklare en nybegynner? :D

Lenke til kommentar

Det er mye mer solid og kjennes mer stødig i hånden. Jeg får et mye bedre grep om dette kameraet.

Ellers er det mange småting som gjør at D70s er et bedre kamera. Blant annet:

-Nedblendingsknapp (for å sjekke dybdeskarphet)

-Raskere serieopptak

-Større buffer

-Raskere lukkertid

-Bedre batterikapasitet

-Trådløs blitsstyring innebygget

-Beskyttelsesdeksen for LCD skjermen som lett kan byttes ut om det skades (fås ikke til D50)

-Flere custominnstillinger

-Raskere blitssynkronisering

Ellers har jeg ikke sett noen tester som konkluderer med at D50 har mindre støy og bedre fokus. Det må i såfall være minimalt og noe som ikke har noe å si når kameraene i utgangspunktet er såpass bra.

Lenke til kommentar

Hmmm... høres jo bedre ut. Men det spørs om jeg som den amatøren jeg er kommer til å merke (savne) det...

Finner den bare til 9000,-, og det blir egentlig litt i overkant syns jeg.

Hmm.. må vel tenke litt mer på det... må uansett vente å se om jeg får baksmell på skatten eller ikke.. om jeg ikke får det så blir det nok kamera ja :)

Lenke til kommentar

18 days to go :thumbup: (før du får vite om du får baksmell eller ikke. De begynner vel å sende ut 1.april?).

D70s selges til 8500 både på Japan Photo og enkelte andre butikker (får ikke lov til å si hvor da jeg jobber på en av de selv), og innen du får vite om baksmell eller ikke, så kan det jo hende at det har gått enda mer ned. Men neida, som amatør er det ikke sikkert du kommer til å savne en D70s. Men da har du mest sannsynlig ikke bruk for mer enn Nikon 18-55 heller. Og da slipper du unna med under 6000 kroner pluss minnekort, veske og annet nødvendig småtteri. Men om du insisterer på en Nikon 18-70, så er det vel dumt å ikke legge i 500 kroner ekstra for en D70s?

Lenke til kommentar

Joda.. du har da så rett så rett... 500 kr ekstra er egentlig ingen ting når jeg uansett bruker 8000...

så tiden vil vise hva jeg kjøper... baksmell eller ikke :) *krysse fingrene*

Lenke til kommentar
Det er mye mer solid og kjennes mer stødig i hånden. Jeg får et mye bedre grep om dette kameraet.

Ellers er det mange småting som gjør at D70s er et bedre kamera. Blant annet:

-Nedblendingsknapp (for å sjekke dybdeskarphet)

-Raskere serieopptak

-Større buffer

-Raskere lukkertid

-Bedre batterikapasitet

-Trådløs blitsstyring innebygget

-Beskyttelsesdeksen for LCD skjermen som lett kan byttes ut om det skades (fås ikke til D50)

-Flere custominnstillinger

-Raskere blitssynkronisering

Ellers har jeg ikke sett noen tester som konkluderer med at D50 har mindre støy og bedre fokus. Det må i såfall være minimalt og noe som ikke har noe å si når kameraene i utgangspunktet er såpass bra.

5741727[/snapback]

Jeg er en amatoer, og jeg vet at jeg ville savnet nedblendingstid. Definitivt. Batterikapasitet er selvfoelgelig ogsaa kjekt.

Ellers lurer jeg paa hvor kjapp lukkertid det er paa d50. 1/2000?

Lenke til kommentar

1/4000 er det vel... og 1/8000 på d70s... det er vel ikke noe spes grunn til å velge d70s... hvor ofte har en behov for noe over 1/4000?

Edit: Hva er nedblendingstid?

Endret av JV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...