Gå til innhold

Lovlig eller ulovlig? Hvordan finne dette ut?


John-B

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på - Hva sier norges lover om Operatør/SIM-låser på mobiler?

 

Er det lov å åpne disse? Hvorfor skulle egentlig telenor/netcom ha rett til å låse telefonen?

 

Og når jeg først er i gang:

Er det lov å endre IMEI? vet at det høyst sannsynlig ikke er lov, men jeg kunne tenkt å sett det sort på hvitt!

 

Noen som har peiling på Norges lover, eller vet hvor jeg burde henvendt meg for å få svar på disse spørsmålene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-23 01:34, skrev _named_:


Er det lov å åpne disse? Hvorfor skulle egentlig telenor/netcom ha rett til å låse telefonen?


Og når jeg først er i gang:

Er det lov å endre IMEI? vet at det høyst sannsynlig ikke er lov, men jeg kunne tenkt å sett det sort på hvitt!



 

telefonene er operatørlåst fordi du kan få telefonen billigere. Det er ikke lov å låse opp telefonen i den aktuelle bindingstiden. Det vil være brudd mot den avatalen du har gått med på, og dermed må du betale erstating til operatør.

 

Det er ikke lov å forandre IMEI koden. Dette er det samme som understells nummeret på en bil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 04:30, skrev SirHartge:


telefonene er operatørlåst fordi du kan få telefonen billigere. Det er ikke lov å låse opp telefonen i den aktuelle bindingstiden. Det vil være brudd mot den avatalen du har gått med på, og dermed må du betale erstating til operatør.



 

Det der stemmer ikke helt. Jeg har ikke gått med på noen avtale. Jeg kjøpte f.eks den siste mobilen min på rimi, og der signerte jeg ikke engang noe som helst - som å kjøpe en flaske tran.

 

Jeg leste nøye gjennom all tekst som fulgte med telefonen, og det står heller ingenting om at jeg forplikter meg til noe som helst.

Det eneste som står er - "Denne telefonen er låst til Netcom som operatør i 12 måneder".

 

I danmark er det lovlig å fjerne operatør låser.

 

Dessuten - hva hvis jeg tipper riktig sikkerhetskode/operatørlås-kode ? har jeg brutt loven da også?

Lenke til kommentar

Er ikke en avtale noe man signerer? Du har ikke signert på at dette er noe man godtar. Dette er heller ikke noe man får beskjed om før man har kjøpt produktet.

 

Det står heller ingenting om at det IKKE er lov å åpne operatørlåsen.

 

Så Sirhartge, en liten setning som ble banket inn i hodet mitt gjennom hele utdannnelsen min, "Du skal ikke tro, du skal vite. Tro kan du gjøre i kirka!".

:wink:

Lenke til kommentar

La oss si at du kjøper en boks med makrell i tomat. På boksen står det: denne boksen inneholder makrell.

 

Hvis du da fjerner makrellen, og spiser bare tomaten som er igjen - er du kriminell da? (det var et dårlig eksempel, men du skjønner)

 

"Denne telefonen er låst til NetCom som operatør i 12 måneder" høres for meg mer ut som informasjon, enn en avtale.

 

Et lite klistremerke, skal altså være avtalen? De kan jo ikke en gang forvente at jeg ser det en gang! Jeg har ikke gått med på den avtalen.

Lenke til kommentar

Forresten, kom på bedre eksempel tror jeg. Hvis du kjøper en AMD XP 1800+ CPU, og låser den opp og overklokker den til 2000+ - da er du kriminell? (Dessuten stod jo på pakken at CPU'en var 1800+?)

 

Overbeviser meg selv mer og mer om at det er lov å låse opp sim-låser på mobiler...

Lenke til kommentar

Strengt tatt er vel det å legge en slik lapp i pakken ikke noe du kan noe for. Satt fryktelig på spissen: Kjøper du et produkt av meg og jeg legger en lapp inni der det står at du forplikter deg til å betale meg 50% av all din fremtidge inntekt, så er det vel ingen som anklager deg for avtalebrudd om du lar være? Satt på spissen og rent prinsipielt, altså... :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 21:14, skrev Dan Hansen:

Kjempelett egentlig - du bare starter en tråd hvor du stiller spørsmål om hvordan du gjør det - og hvis du får svar er det vel lovlig - men blir tråden stengt og du bannet er det vel ikke lovlig ...


 

Eller er det det....? Reglene på forumet er langt strengere enn Norges lover...

Lenke til kommentar

På Telenor operatørlåste telefoner er det slik at du må bryte en forsegling (klistremerke) hva det står forklart om operatørlås for å åpne esken, så da har du nok iallfall inngått en avtale. Regner også med NetCom har jurister som vet hva som trengs for at det skal være en gyldig avtale.

Uansett, de fleste med litt sunt folkevett skjønner jo at NetCom har rett til å låse en telefon hvis de sponser den med x antall hundre kroner (Akkurat som de binder deg til et abonnement hvis du får en telefon billigere ved videreføring/nytegning av abonnement).

Hvis du ikke liker det, kan du vel kjøpe telefonen 1000,- dyrere og få den åpen.

Ikke det? Tenkte meg det ja.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 23:50, skrev president:

På Telenor operatørlåste telefoner er det slik at du må bryte en forsegling (klistremerke) hva det står forklart om operatørlås for å åpne esken, så da har du nok iallfall inngått en avtale. Regner også med NetCom har jurister som vet hva som trengs for at det skal være en gyldig avtale.

Uansett, de fleste med litt sunt folkevett skjønner jo at NetCom har rett til å låse en telefon hvis de sponser den med x antall hundre kroner (Akkurat som de binder deg til et abonnement hvis du får en telefon billigere ved videreføring/nytegning av abonnement).

Hvis du ikke liker det, kan du vel kjøpe telefonen 1000,- dyrere og få den åpen.

Ikke det? Tenkte meg det ja.


 

yep

Lenke til kommentar

Det står ingenting om at jeg binder meg til noe som helst om jeg bryter forseglingen.

 

Hvis det er det de mener det burde stått der. Det står bare at den er låst.

 

Det er svært misvisende synes jeg.

 

For å si det sånn, jeg skjønnte ikke at det der var en avtale. Noe jeg fremdeles har litt vanskelig for å forstå. Jeg har jo egentlig ikke gått med på den avtalen.

 

 

----

 

Jammen fant jeg ikke en gammel 3310 eske med Zalto kontant! der står det midt på esken NOKIA 3310*

 

Nederst står den stjernen igjen:

"*NB! blabla sim låst... ... Brytes forseglingen har du akseptert disse betingelsene"

 

Det mener jeg er en avtale.

Ikke den "informasjonssetningen" som stod på den nye mobilen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 21:04, skrev _named_:

Forresten, kom på bedre eksempel tror jeg. Hvis du kjøper en AMD XP 1800+ CPU, og låser den opp og overklokker den til 2000+ - da er du kriminell? (Dessuten stod jo på pakken at CPU'en var 1800+?)


M bare få sagt det, litt off-topic, men men

 

Fritt saxet fra forumet et sted..

Erik Jørgensen

Gamer.no

Skrev : De er ikke ønsket av utviklerne.

 

Det betyr at opplåsning er ulovelig fordi AMD vilheller selge deg en 2000+ isteden for en 1800+, det er dessuten satt en fysisk hindring for dette.

 

Hw.no er rimelig selv bestemmende for hva de ulike produsentene ønsker..... mod-cips for konsoller er ikke lovelig, men å booste opp cpuer er greit... det sammer er å lage divx, men mp3 er forbud...

Lenke til kommentar

Det pleier som regel å følge med en liten blokk der avtalen står. 10-15 punkter som står hva du har inngått avtale med NetCom om...

 

Du har jo bla. gått med på å betale f.eks. 2.99 pr minutt. Du kan ikke komme etter en måned og så si at du ikke visste hva det kostet og kreve pengene tilbake fordi du ikke har inngått noen avtale med NetCom.

 

For det har du nemlig gjort iogmed du kjøpte telefonen!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 01:10, skrev _named_:

Det står ingenting om at jeg binder meg til noe som helst om jeg bryter forseglingen.


Det står at det er 12mnd bindingstid?

 

Quote:


Hvis det er det de mener det burde stått der. Det står bare at den er låst.


Ja den er låst til f.eks netcom i 12mnd.

 

Quote:


Det er svært misvisende synes jeg.


 

nei

Quote:


For å si det sånn, jeg skjønnte ikke at det der var en avtale. Noe jeg fremdeles har litt vanskelig for å forstå. Jeg har jo egentlig ikke gått med på den avtalen.


 

Da har du litt problemer med å forstå ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...