Xecuter Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hey har du fjernet pdf-ene? Jeg kommer ikke inn på de. Skulle jo begynne å se på ditt mesterverk. 6401994[/snapback] Det ser ut til at home.no serveren har litt problemer eller noe. https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=83519 6402589[/snapback] Takker Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 utrolig bra bok ja slik bok vi dødelige bør lese når man skal begynne helt fra begynnelsen sto veldig mye og veldig godt forklart der nå har ikke jeg lest hele men skumleste igjenom den, kansje jeg ser nermere på den en dag jeg har drevet en del med assambly programmering innen AVR å jeg kjente igjen mye av kodene og instruksjonene jeg må også få lært hvordan jeg kan få laga meg noen enkle progammer til til å kommunisere mellom PCen og AVR chippen, så du skal ikke se bort i fra at jeg leser den en dag keep up the good work Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Har lest en del av boke: STRÅLENDE! Forsto alt på første lesing til og med. Men har et spørsmål. Siden man ikke kan bruke Assembly om hverandre på Linux og M$ så er det jo ikke helt maskinkode er det? Fordi en maskin forandrer seg ikke fra OS-et, det er kernelen som gjør det. Så da lurer jeg på om assembly egentlig skriver til kernelen? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Selve assembly-språket er maskinkode jo. Men man benytter jo en rekke systemkall (noe som er forklar i boka), og det er disse som varierer fra system til system! Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 OK, har ikke lest hele. Kanskje jeg forstår mer senere. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 jeg har lest sånn ca hele den første boka nå, men når jeg kompilerer de kodesnuttene i boka får jeg bare at det ikke er en win32 applikasjon, access denied osv vet du hva det kan komme av? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 jeg har lest sånn ca hele den første boka nå, men når jeg kompilerer de kodesnuttene i boka får jeg bare at det ikke er en win32 applikasjon, access denied osvvet du hva det kan komme av? 6459397[/snapback] Hmm... Det har jeg aldri vært borti! Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 http://www.home.no/firesky666/annet/assembly.jpg her er et klipp av screenshot av meldingene jeg får... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Hvilke instruksjoner inneholder programmet da? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 det er et av de første som er i den første boka org 100h mov ah, 0 mov al, 03; ikke bry deg om dette – det fjerner alt på int 10h; skjermen. mov ax, 0B800h; AX = segmentet til grafikkminnet mov ds, ax; DS = AX (B800h) mov al, ”J”; flytt ASCII-koden til bokstaven J inn i AL mov [0], al; flytt AL inn i første byte mov al, 0Eh; flytt 0Eh (svart, gul) inn i AL mov [1], al; flytt AL inn i andre byte mov ah, 4Ch; ikke bry deg om dette – det avslutter int 21h; programmet. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 ja jeg bruker nasm, men når du spør så kom jeg til å tenke på at det var forsjellige nasm'er en for 32bit og en for 16bit osv, hvis ikke jeg tar feil den jeg bruker heter "nasm-0.98.39-djgpp" og er for 32bit tror jeg Lenke til kommentar
salah Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Dette ser herlig ut. Kan jeg f. eks. omskrive en USB-enhet og lage egen programvare til det med Assembly? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Dette ser herlig ut. Kan jeg f. eks. omskrive en USB-enhet og lage egen programvare til det med Assembly? 6459594[/snapback] tenker du da på å endre firmware på en minnepenn elns? isåfall, ja.. det bør være mulig, men det kan bli vanskelig siden du må finne datablad til komponentene og sjema for minnepennen osv. jeg har selv sett litt på progging av usb på mikrokontrollere i assembly, å det ser ikke lett ut for å si det mildt Endret 9. juli 2006 av Firesky Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Firesky, boka er 16-bits assembly, så prøv å assemble med 16-bits versjonen av NASM! EDIT: assemble, ikke kompilere Endret 9. juli 2006 av Johan123321 Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 jeg prøvde med den som heter " DOS 16-bit binaries (OBSOLETE)" men får en annen melding.. test.asm:7: error: expression syntax error Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Da er det feil i koden din. Ser du har limt inn koden ovenfor. De strekene (|) skal ikke være dær, untatt på J-en. Der skal det være " rundt J-en. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Korrekt, word gjorde det om til feil type ". Det skal være vanlige hermetegn. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg må føye meg etter alle de andre her "imponerende bok". Kunne selv tenkt meg å lære assembly...Men lurer på en ting, hvis man har en P4 og skriver et program for windows (hvis det da er mulig). Betyr det at en som har AMD ikke kan få kjørt det programmet. Tenker spessielt på at i boka en eller annen plass så nevner du at asm skrevet for en prosessor kan ikke kjøres på en annen? Frankie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå