Arh Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Da jeg er forholdsvis nybegynner med mitt Nikon D70s, og forsåvidt speilrefleks generelt, lurer jeg på om noen har konkrete forslag til hvilken linse som kan passe til følgende behov: - De aller fleste bildene jeg skal ta med "nytt objektiv" er rene portrettbilder. - Linsa bør også tilfredsstille mest mulig allround fotografering. - Noe form for ekstrem zoom er ikke nødvendig. - Men, en en fordel om linsa fungerer bra på macro. Prismessig håper jeg det finnes ei slik linse i klassen 2000-3000 NOK. Har kitlinse 18-50mm. Arh Lenke til kommentar
Gandalfsfoto Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 En billig mulighed for dig er at købe Nikon 50 mm, f 1,8, som dels - portrætfoto - meget skarpttegnende, og som - makrofotografering, hvis du samtidig køber nogle mellemringe - 1000-1500 kr for 3 stk.s - der har været eks. på rigtig gode resultater med disse mellemringe. Alt i alt skulle dette ikke blive mere end ca. 2.500 kr. VH Steinar Lenke til kommentar
brainware Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Siden du har kit linse 18-50mm, ville jeg prøvd å utvide brennviddeutvalget i tillegg til macrofunksjon. Nikon har en macrolinse som vil kunne brukes til portrett på 60mm (90mm v/D70) som er en gjengs brennvidde for portrett. Objektivet er egnet for generell fotografering. Macrolinser har ofte en tendens til å være litt for skarpe til portrett etter min smak og vil anbefale Nikon's optikk. Synes spesielt det gjelder Tamron 90mm Macro. Sigma har litt ujevn kvalitet på sin optikk, men det finnes noen alternativer å velge mellom feks. 105mm Macro, eller 50mm macro. Sigma har forøvrig laget en ny Zoom med Macrofunksjon Sigma 17-70 som ville være et fornuftig valg fordi det etter min erfaring kun er en slik brennvidde som vil være egnet til generell fotografering, idet en ellers vil måtte ha et utvalg av objektiver. Men jeg forstår at du allerede har en zoom. Linker: Nikon 60mm macro Sigma 17-70 macro Sigma Macro Endret 12. mars 2006 av brainware Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 17-70 er vel strengt tatt ikke ekte macro. Sigma skriver jo "macro" paa alle objektivene deres. Selv paa mitt 24mm 1.8, og det har vel en gjengivelsesfaktor paa 1:4... For ekte macroglede, kjoep en ekte macro. Eventuelt et standardobjektiv (50mm eller 85mm 1.8) og bruk mellomringer. Jeg ville gaatt for Nikon 60mm Macro hvis det skal brukes til portrett ogsaa. Har funnet 50mm til aa vaere akkurat litt for kort i forhold til arbeidsavstand. Personlig ville jeg gaatt for Tamron 90mm som macroobjektiv, men jeg har ikke helt faatt "Macro-dilla" enda, saa det faar vente. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Både Tamron 90mm og Sigma 105mm er ypperlige til makrobruk og portretter. Det spørs litt hva du selv liker; noen synes 50mm eller 85mm er bra til portretter, mens noen (deriblant meg selv) liker f.eks. 105mm til portretter. Hvis du i det hele tatt har planer om makrobruk bør du ihvertfall velge et skikkelig makroobjektiv. Alle de aktuelle makroobjektivene vil også være godt egnet til portrett, så lenge du velger den brennvidden du føler du trenger til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå