Gå til innhold

CPUen kjører ikke stabilt med OCCT uklokket..

Anbefalte innlegg

Hei.

Skulle til å prøve OCCT for å sjekke stabiliteten istad, etter at jeg hadde overklokket.

Det viste seg at cpuen ikke var stabil klokket til 2.46ghz, den feilet etter ca 1minutt.

Så jeg klokket helt ned igjen, til stock, og prøvde testen igjen..bare for å sjekke.

Så feilet testen etter ca 2 minutter. Så cpuen min er ikke stabil stock? hmm2.gif

Evt hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

Hadwaren min er følgene:

Hovedkort: DFI LanParty UT nF3 250Gb

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Pro Advantage 256 MB

Minne:

1stk TwinMOS 512mb

1stk GeIL Value 512 MB

Noe mer dere trenger å vite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Skulle til å prøve OCCT for å sjekke stabiliteten istad, etter at jeg hadde overklokket.

Det viste seg at cpuen ikke var stabil klokket til 2.46ghz, den feilet etter ca 1minutt.

Så jeg klokket helt ned igjen, til stock, og prøvde testen igjen..bare for å sjekke.

Så feilet testen etter ca 2 minutter. Så cpuen min er ikke stabil stock? hmm2.gif

Evt hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

Hadwaren min er følgene:

Hovedkort: DFI LanParty UT nF3 250Gb

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Pro Advantage 256 MB

Minne:

1stk TwinMOS 512mb

1stk GeIL Value 512 MB

Noe mer dere trenger å vite?

5738623[/snapback]

feilen ligger nok i minne siden du har to ulike. Test og ta ned hastigheten på minne så blir det sikkert bra.Du kan jo og ta ut en brike og bare bruke en og oc litt og se om den er stabli da. test med GeIL Value 512 MB den er sikkert bedren twinmos

Fjernet en haug med unødvendige smileys, PRØV å begrens neste gang. Mvh oysfaerg

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Hadde vært fint å vite hva slags timings RAM'en din kjører?

5738724[/snapback]

å, beklager.

Skal ikke si at jeg vet så mye innen timing av ram, men tar gjerne imot instrukser.

Prøv å sett timings til 3-4-4-8 for å luke ut eventuelle feil der.

Lenke til kommentar
Prøv å sett timings til 3-4-4-8 for å luke ut eventuelle feil der.

5738758[/snapback]

hm, det var veldig mye å velge mellom i bios merket jeg.

Får vel legge til et bilde, så du kan si hva jeg skal endre på.

Bildet er tatt med mobilen, men får holde for nå.

EDIT:

Eller vil det være lettere å endre ting her?

Evt hva?

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar
Tusen takk :)

Klarte 30min(100%) med OCCT nå.

Skal jeg klare å klokke cpuen høyere, samt mer stabil nå?

5739096[/snapback]

Prøv deg frem. Jeg hadde funnet ut hva som var maxs clock når det var stablit. så kansje litt tilbake. Du må kanjse øke vcore litt vist du skal ha ut mest av cpuen, men da

blir leve tiden kortere.

Stresstesting: Nå vil vi finne ut om systemet er 100% stabilt til det vi skal bruke det til. For å finne 24/7 stabilitet så kjører man OCCT eller prime95 iallefall *12 TIMER* uten å få feil. Får man feil så senker man HTT med 1mhz og tester igjen.

Endret av HuXLo
Lenke til kommentar
Tusen takk :)

Klarte 30min(100%) med OCCT nå.

Skal jeg klare å klokke cpuen høyere, samt mer stabil nå?

5739096[/snapback]

Prøv deg frem. Jeg hadde funnet ut hva som var maxs clock når det var stablit. så kansje litt tilbake. Du må kanjse øke vcore litt vist du skal ha ut mest av cpuen, men da

blir leve tiden kortere.

Stresstesting: Nå vil vi finne ut om systemet er 100% stabilt til det vi skal bruke det til. For å finne 24/7 stabilitet så kjører man OCCT eller prime95 iallefall *12 TIMER* uten å få feil. Får man feil så senker man HTT med 1mhz og tester igjen.

5739696[/snapback]

hm, ok.

Men videre diskusjon kan foregå her :)

Men hvordan får man satt tiden i occt på 12 timer?

Lenke til kommentar

Hva er HTT?

HTT Frequency

A64s don’t use a traditional Front system Bus. Instead they use a HyperTransport. I can only assume its abbreviated "HTT" to differentiate between Intel’s "HT" and Hyper-Threading Technology. They are VERY different.

The HyperTransport is what controls the base frequency for communications and CPU speed in our A64 System.

The CPU Speed is controlled by the HTT Multiplied by the CPU Multiplier, The HyperTransport or Memory controller is controlled by the HTT Multiplied by the HTT Multiplier, and Memory speed is controlled by the HTT Frequency, Multiplied by the CPU Multiplier and then DIVIDED by the Memory Divider. That’s a bit confusing for most folks. And it took me a while to grasp the concept as well.

HTT Multiplier

Most AMD Motherboards are designed to handle an 800-1000 MHz Hyper Transport bus. Factory Default on 754 CPUs is 800 MHz (A 4X Multiplier) and 1Ghz (5x) on 939 CPU's this is a Critical part of Overclocking an A64 to the Max. Pushing the HyperTransport past 1Ghz can cause all kinds of system instability that is commonly misconceived as "I maxed out my CPU" or "My Ram is holding me back"

http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=151373

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...