Gå til innhold

A8N-SLI Deluxe - PCI portene funker ikke...

Trancton

Anbefalte innlegg

Hva kan problemet være dersom PCI portene ikke registrerer at jeg har installert kort i dem? Hovedkortet finner ikke mitt lydkort når jeg kobler det til. Jeg vet 100% at det ikke er lydkortet som er problemet da det fungerer i annen maskin.

Jeg har prøvd sette lydkortet inn i samtlige (3 stk) PCI slots, men uten hell. Når jeg prøver å installere driverne til lydkortet står det bare under installasjonen av driverne at den ikke finner en komponent som passer til driverne (det er rette drivere)... Det Deivce derimot finner er en PCI enhet, men den vil ikke benytte driverne som hører til, sier bare den ikke finner korrekte drivere...

Følgende kommer opp med gult spørsmålstegn under device mangaer når lydkortet er koblet til:

- OHCI compliant IEEE 1394 Host controller (er nok firewire porten på lydkortet (Audigy 2 ZS kortet))

- Texas Instruments OHCI compliant IEEE 1394 Host controller (?)

- Ethernet Controller (driverne til det integrerte nettverkskortet? Intergrert LAN funker helt fint likevel)

- PCI Input device (lydkortet antar jeg...)

- RAID Controller (mulig at jeg ikke har installert driverne for dette til hovedkortet...)

Utenom dette er alt akkurat som det skal være, alt funker 100% ellers... Så vet ikke om det er noe jeg kan fikse i Bios eller hva... Hovedkortet ser jo ut til å funke ellers bortsett fra problemet med PCI slots'ene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok konflikt når det gjelder deling av signaler.

Jeg vet ikke hvilket type kort du har men du må lese bruker manual. Dette kan du ordne med å forandre PnP/PCI configuration og use av IRQ i BIOSen.

Så enten Bios automatic configurate alle boot og Plug and Play devices, og en av de Plug and Play er Lydkort, eller du må configurere manuelt, hvis det blir konflikt som i din sak. Du har fått allerede meldninger om det ....

- OHCI compliant IEEE 1394 Host controller (er nok firewire porten på lydkortet (Audigy 2 ZS kortet))

- Ethernet Controller (driverne til det integrerte nettverkskortet? Intergrert LAN funker helt fint likevel)

- RAID Controller (mulig at jeg ikke har installert driverne for dette til hovedkortet...)

Lenke til kommentar
Det er nok konflikt når det gjelder deling av signaler.

Jeg vet ikke hvilket type kort du har men du må lese bruker manual. Dette kan du ordne med å forandre PnP/PCI configuration og use av IRQ i BIOSen.

Så enten Bios automatic configurate alle boot og Plug and Play devices, og en av de Plug and Play er Lydkort, eller du må configurere manuelt, hvis det blir konflikt som i din sak. Du har fått allerede meldninger om det ....

5738979[/snapback]

Hjelper ikke noen av delene... Samme problemet... Jeg begynner å lure på om det er noe galt med HK'et og ikke en innstilling... Den nekter å finne lydkortet... Etterå ha flashet biosen med nyeste versjon, stopper den bare opp på splash screenen til Asus under bootingen når jeg prøver å sette lydkortet i nederste eller øverste PCI slot. Gir snart opp hele greien og søker om RMA på HK.

Lenke til kommentar

Ovenevnte er de meldinger som du registrerte under Device manager.

Det jeg registrerte her var at OHCI compliant IEEE 1934 var der, og det er IKKE fire wire på Lydkort men det den internal connector på Hkort.

-Texas Instruments OHCI var der (ikke rart,siden den er en internal connector)

-Ethernet Controller var der

-Raid Controller var der

og alt dette deller resurser /IRQ med PCI-slot 1 på kortet ditt.

Å delle IRQ er ikke uvanlig, og betyr ikke konflict.

Men det betyr agså at du skal helst ikke montere lydkort på PCI-slot1,for at det er for mange som slås om plass her.

Det er riktig som du merket der at det ble en PCI Input device funnet, og er enig med deg der at hvorfor blir ikke da drivere installert.

Jo her det kan væra lydkortet eller driveren som har en tiny bug. Signatur feil som returneres til windows når windows spør om det,og alt mulig rart.

Men til problemet,(om ikke du har ordnet allerede) hvis det er noe hjelp da, så Bios Må oppgraderes helst etter at chipset driver til hovedkort er oppdatert.

Ut fra at, det beste hadde vært å la bios configurere alle PnP devices og delle IRQ,

så du må disable (avinstallere)den omboard Audio controller (den trenger du ikke etter at du får lydkort til å fungere).

-Disable (avinstallere)ethernet controller ( du skal liksom teste elendigheten nå)

-Disable (avinsatllere)Texas ( IEEE 1934)

Monter lydkort på PCI-slot 3 eller PCI-slot 2 og starte igjen.

Og divere til kortet ditt (du sa at de var de rette), kontrollere det igjen.

Funker ikke her heller så er det Plug and play O/S i bios som kan settes til YES og da må resourses settes på MANUAL og stille inn IRQ/DMA manuelt.

For at du skal få en oversikt om IRQ som er tildelt se under systeminformasjon i hjelp og støtte, eller via kontrollpanel/system (vis ressurser etter tilkopling)

Det jeg skriver her, er dog det jeg tror, og ikke det at det er eneste riktige.

Lykke til

Lenke til kommentar

Dahar jegprøvd det du beskrev. Jeg oppdaterte chipset driverne, flashet bios og deaktivert de to tingen du ba om, men ikke noe nytt. Under device manager kommer de to IEEE1394 enheten opp med This Device cannot start (code10) under properties... Driverne er installert, men et eller annet gjør at de kommer opp med gult utropstegn..

Når det gjelder de andre jeg beskrev kommer det bare THe drivers for this device is not installed (code 28). Ingen av driverne for chipset'et funket på disse tingene...

Forslag? PCI er satt til automatisk i bios...

EDIT: HK har uansett 3 års agarnti, så om det ikke løser seg blir det å sende det til Netshop for å få nytt, men vil først forsikre meg om at det er HK som er problemet, og ikke BIOS/innstillinger. PRoblemet begynte etter jeg satt på ny chipvifte, som man vet er jo den originale viften elendig... Den nye viften fikk jeg tilsendt av ASUS selv, så de kani kke skylde på meg for å ha brukt feil vifte i hvert fall.

Endret av Trancton
Lenke til kommentar

Forslag sier du? Vel, nå tror jeg at ting henger ikke helt i sammen.

Det er IEEE 1934 som kommer i enhetsbehandlig samtidig som de er deaktivert og Devices som mangler drivere er agså der. Det kan ikke da væra noe annet enn nettopp de som vi tror at blir ikke detektert. Uansett ,det er enheter som er ikke installert.

Jeg har da mistanke at kortet ditt er OK, og den vifta som du nevnte har ikke noe å si.

Videre , og i motsetning til hva, eller hvor man tror at problem er, anbefaler at:

Ta utskrift av systeminformasjon, når det gjelder maskinvareressuser (deling/ DMA / I/U / IRQer) uten lydkort påmontert mens Internal IEEE 1934 ,Audio kontroller,Raid kontroller er deaktivert i BIOS. Når det gjelder audio kontroller så i tillegg til deaktivering du må avinstallere alt som har med drivere til den å gjøre. Systemet må renskes.

Videre du må fjerne alle filene fra mislyket installasjons forsøk for lydkort. Filene fraTemp foldere og andre referanser til drivere må bort.

Da tar du utskrifter, før du rebooter, fra systeminformasjon for maskinvareressurser. IRQ / DMA / I/U minst, tar du for alle maskinvareressurser enda bedre.

Etter reboot ta utskrifter igjen.

Uten lydkort på noe PCI og med Audio, IEEE1934,og raid deaktivert i bios, det skal ikke være noe device uten drivere enhetsbehandling. Alt skal da være inntakt. Slå av og montere lydkortet ditt,på PCI-slot 3,(der er minst konflikt) kun kortet ,ikke noe tilleggs utstyr.

START systemet ditt. Hvis lydkortet blir ikke oppdaget av BIOS (som er instillt i auto for PnP/PCI) og windows reagerer ikke , ja da kan du sende kortet i retur.

Men blir kortet oppdaget , så la ikke windows å finne noe egne drivere men prøve å installere,etter brukermanualen og software som følger med kortet ditt.

Lykke til

vedlegger snap av hva jeg mener IRQ utskrift

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg prøvd det du anbefalte...

Det jeg fant ut var at det er at PCI input device var lydkortet... Og det hadde fått tildelt samme IRQ som Ethernet... Jeg disablet/uninstallet RAId og ethernet, såvel som fjernet PCI input device. Rebootet og disablet onboard ieee1394, audioen og RAID. Startet windows og voila, ingen konflikter, men heller ikke noe lydkort installert enda. Rebootet igjen, men denne gangen med lydkort og PCI PNP auto. Den fant da plutselig igjen RAID og Ethernet, men ikke lydkortet. Det vil si det kom opp som multimedia audio device eller noe sånt, men fikk ikke opp som at den hadde oppdaget det og ba om drivere, det skjedde kun med RAID og ethernet. Etter å ha sjekket IRQen hadde som sagt lydkortet og ethernet samme IRQ; 3. Jeg uninstallet RAID og ethernet igjen, og valgte deretter å installere drivere til multimedia device. Dette gikk helt fint og installerte driverne fra CDen som fulgte med lydkortet. MEN! Når jeg rebootet igjen så henger maskinen seg på splash screenen til A8B SLI deluxe i boot fasen... der hvor man skal trykke delete. Selv ved å trykke delete kommer jeg ikke inn i biosen, den bare henger... Måtte faktisk fjerne lydkortet før den bootet igjen... Så så lang har jeg kommet nå, driverne ble installert, men fikk ikke lov å reboote etterpå. Vet ikke hjva jeg skal gjøre nå... Virker som maskienn virkelig har gått inn for at jeg ikke skal få bruke lydkortet mitt lengre...

EDIT: Når jeg nå rebootet, valgte jeg å prøve med lydkortet i igjen, og da bootet den windows. Når windows startet komemr det frem: Finishing installtion eller noe av lydkortet. Altså fullfører den installasjonen av driverne til lydkortet, men(!) likevel har jeg problemer... Her er hva device manager viser:

dm.jpg

dm2.jpg

Hva tror du?

EDIT: Selv med de driverne installert, er ikke lydkort installert likevel... Jeg får ingen lyd som sagt, og dersom jeg prøver å kjøre installasjons cden eller oppdatere driverne med noe fra Creative, komemr det bare frem at jeg må koble til lydkortet til hovedkortet fordi den mener det ike er tilkoblet/installert, selv om det står i.

EDIT2: Nå bootet plutselig maskinen med ludkortet i PCI slot 3, men hadde da ikke tatt bort igjen driverne som ble installert for lydkortet. Da ser du at under at det er ingen konflikt med lydkortet (fordi den ikke finner det) og ethernet. Har samme problem når jeg forsøker å installere drivere til det, får beskjed om at lydkort ikke er installert.

dm3.jpg

dm4.jpg

Altså, når lydkortet står i PCI slot 3, ser det ikke ut til at det oppdages i Windows i det hele tatt, om det finnes i BIOS vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få sjekket...

Endret av Trancton
Lenke til kommentar

Heisann

Det er konflikter her. Men, der som du tror at lydkort er ikke der og du starter med oppdateringer av drivere osv... så det står faktisk at IRQ nr 17 er tildelt. Og det er kortet ditt. (PCI) 17 Greative Audigy Audio. Samtidig har du (ISA) 5 med MPU-401 Compatible Midi Device. (?)

Så nr 5 og nr 17 skaper problemer. Da blir det slik at enten drivere må support "Shared IRQ" eller lydkortet ditt må få eget IRQ som betyr at må i bios og stille for manuelt, dvs at IRQ reserveres for det.

For meg betyr det at det er drivere som skaper problemer her. Enten det er andre drivere som er ikke fjernet som skaper kaos eller det er drivere til lydkortet.

Men, du kan ikke ha det slik at det blir så komplisert det godt.

De andre kontrollere ,untatt audio, kan vel enables nå. Men at drivere som er instellert for audio må renskes bort. Om du fjerner lydkortet sitt ,og reinstallere fra CD igjen det kan være ok, men ikke haste deg å oppgradere med noe før du har fått litt kontroll (hvis du orker).

Du fikk det faktisk til at det ble gjennomført en istallasjon av drivere for kortet ditt.

Prøve deg fram. Har du noe bruker-manual for kortet ditt og eventuelle problemstillinger (for at det kan ikke væra bare deg som har problem her)

Gå i tillegg i enhetsbehandling på nr 5 og 17 og se under ressurser, om hvilket konflikter som er nevnt der (dvs audio og MIDI)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...