linuxmakke Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hei. Har masse filmer, musikk etc. innpå min NTFS disk, men når jeg har den på linux funker den ikke , hvordan får jeg den leselig for linux ( Suse, Gnome) Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) mount (søkepå) Endret 11. mars 2006 av luser32 Lenke til kommentar
zatux Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 "fdisk -l" hviser deg hvilkne disker du har og hva det heter.. Eks: "/dev/hdb1 * 1 9728 78140128+ 7 HPFS/NTFS" "mount" er kommandoen du trenger å bruge for å sette diskene til ett sted på filsystemt, slik at du får tilgang til de/den.. (denne vil kun holde harddisken på filsystemt helt til neste reboot) Eks: "mount /dev/hdb1 /media/windows/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222" For og få harddisken mountet til systemet konstant, trengs /etc/fstab og endres.. Legge på en linje med harddisk mountpunkt filesystem osv. Eks: "/dev/hdb1 /media/windows ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0" Merk deg at du kan ikke skrive til en NTFS disk fra linux, kun lese. Det finnest løsninger som gjør at man kan skrive til NTFS, men til pr dags dato, så er ikke det noen særlig gode løsninger.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå