Gå til innhold

Satse på 939 eller Pentium M?

Anbefalte innlegg

Det beste er vel å kjøpe et s-939 basert HK. med an athlon xp 64 eller 64 x2 hvis du bare skal kjøre spill med DC støtte. idag ville jeg valgt en Athlon xp 3500+ og klokket den til 4000+ som er den kraftigste single core prosessoren du får til s-939HK.

forskjellen på dette i forhold til å kjøpe en Intel P-M prosessor er hovedsaklig at en s939 prosessor går jevnere og ligger gjerne på lavere temp i full load. mens med et bra HK og bra kjøling lar en P-M prosessor seg klokke nesten ubegrenselig med riktig BIOS.

Men som sagt, viser AMD seg generelt sterkere i tilnermet lik alle spillsituasjoner per dags dato. og det er S939 jeg ville ha valgt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det beste er vel å kjøpe et s-939 basert HK. med an athlon xp 64 eller 64 x2 hvis du bare skal kjøre spill med DC støtte. idag ville jeg valgt en Athlon xp 3500+ og klokket den til 4000+ som er den kraftigste single core prosessoren du får til s-939HK.

forskjellen på dette i forhold til å kjøpe en Intel P-M prosessor er hovedsaklig at en s939 prosessor går jevnere og ligger gjerne på lavere temp i full load. mens med et bra HK og bra kjøling lar en P-M prosessor seg klokke nesten ubegrenselig med riktig BIOS.

Men som sagt, viser AMD seg generelt sterkere i tilnermet lik alle spillsituasjoner per dags dato. og det er S939 jeg ville ha valgt.

5757769[/snapback]

Men en 3500+ kan en ikke klokke opp til en 4000+, pga de har forskjellige kjerner, men 3700+ kan en det. Men uansett så har ikke cache mye å si.

Men jeg har bestemt meg for å gå for en X2 3800+.

Lenke til kommentar

5757769[/snapback]

Hvorfor ikke heller kjøpe en 3700+ og klokke den langt over 4000+ hastighet? Hva mener du med at s939 går jevnere og ligger på lavere temp i full load? Begge går vel like "gjevnt" vil jeg tro. En p-m er også kaldere enn en s939, den har lavere TDP. En p-m yter bedre enn en s-939 på samme klokkehastighet, jeg trodde det var bekreftet en gang for alle.

Lenke til kommentar

5757769[/snapback]

Hvorfor ikke heller kjøpe en 3700+ og klokke den langt over 4000+ hastighet? Hva mener du med at s939 går jevnere og ligger på lavere temp i full load? Begge går vel like "gjevnt" vil jeg tro. En p-m er også kaldere enn en s939, den har lavere TDP. En p-m yter bedre enn en s-939 på samme klokkehastighet, jeg trodde det var bekreftet en gang for alle.

5758311[/snapback]

Javell, men så har de også høyere frekvens en p-m, og mye, mye billigere.

Lenke til kommentar

Om de har høyere frekvens eller ikke kommer helt an på hvor god chippen er. Jeg tror det er vanskelig å finne en god måte å sammenligne hva som klokker høyest av A64 og p-m. Men jeg er helt enig med deg; A64 er langt billigere. Jeg ville ikke valgt p-m, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, hvis man ser på testen på denne siden.

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=pm780&page=1

Ser man en "lav klokket" Dothan på 2,72ghz som er en LAV klokk på prosessoren.

Den slår jo ut alt det andre AMD i spill, det er spill jeg driver med på data

og bryr meg ikke om det tar 20,5 eller 30 sec å decode en film eller åpne

en bilde fil.

Anyway skulle ønske noen kunne sette opp en "fair" compare

mot f.eks PM770/780 @ 3Ghz som er en bra PM klokk.

mot en Opteron 165/170 @ 2,8 / 2,8GHz

Det skulle jeg gjerne vist, for jeg holder på å kjøpe inn en

opteron rigg, men er dothan fortsatt kongen i spill blir jeg kankje hos intel.

For fremtiden er klar, nyeste intel conroe eller hva den het eier jo *.*

Lenke til kommentar

Ser vi på testen kimpet sendte oss, så så vi jo at en pentium M 2,26ghz var et bitte lite hakk foran 3700+ med 2,2ghz, mens igjen så slo amd 4000+ (2,4ghz) P-m.

Resultatet stemte ganske godt overens på alle testene i spill egentlig. (unntatt BF2)

Ta f.eks HL2, der får p-m 1,1 fps mer enn 3700+, mens AMD 4000+ får 5,8fps høyere, jeg kan ikke se at PM var noe bedre med samme klokkefrekvens. Jeg ville heller sagt at den er akkruat like god egentlig.

Samme i DOOM3, der får P-M 4fps mer enn 3700+ mens 4000+ får 5fps mer enn der igjen.

Men vi ser jo også helt klart også at cpuen sier såpass lite i spill at jeg ikke ville tenkt noe mye over det, om f.eks 3700+ eller pm 2,26ghz er best.

(husk at dette var kjørt i 1024*768, som gjør at mye av arbeidet blir flyttet over på cpu) Og hvem kjører i 1024.

Man kjører gjerne i f.eks 1280 med litt anti-allasing. Hvis man skal ha en rå maskin uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...