Gå til innhold

Hva er normal hz for en skjerm?

reyerd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei.

Mitt inntrykk er at 19" av litt bedre kvalitet støtter normalt 100-115 Hz i den oppløsningen. Hvordan har du sjekket at skjerment støttet den oppløsningen? Manual? DDC? Prøv & feil™ metoden?

På de skjermene jeg har testet har uansett 85 Hz den beste bildekvaliteten.

Det er heller ikke sikkert at du virkelig kjører den frekvensen, og du bør sjekke på skjermens OSD om det ikke bare er ATI driverene som har begrenset skjermens maksfrekvens. (egenskaper for skjerm/displays)

Lenke til kommentar

Reyerd - Hehehe, er du klar over hvor mye 180Hz er? :cool:

Tvilsomt at det er 180Hz på 1280x1024, spørs nok om det ikke heller var maksimalt vertikal frekvensområde 50-180Hz. Det betyr f.eks. rundt om 85-88Hz på 1280x1024. 1024x768 vil da gi det 100Hz uten problemer, men 1600x1200 blir rundt om 75Hz. Vertikal frekvens går ned ettersom oppløsning øker.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

nei ikke vet jeg, men jeg gikk inn på driverne på skjerm og velte 180hz dær. Den forrige 17" som stod på maskinen isteden for hadde max 80 i lista. Nå stod det 180 og 200 på 1024x768. Har ati drivere.

det rare er at jeg merker forskjell i hode, blir liksom litt mer svimmel når den er på 180hz i forhold til når jeg setter den ned.

Lenke til kommentar

19" 180Hz 1280x1024? NO WAY. Går det skal jeg gå ut i kulda, hente posten, og inn igjen..i hawaii shorts :)

Jeg kan velge 75Hz 1600x1200 på en LCD skjerm, som kjører 60Hz. Det betyr ikke at den faktisk kjører 75Hz.

Lenke til kommentar

Her er hva som gjør at du virkelig ikke kjører 180Hz:

Som jeg sa i første post er det en plass i de avanserte egenskapene for skjerm som heter "displays" i ATI driverene. Der kan du endre det maksimale signalet skjermkortet vil gi ut til den skjermen. Vanligvis blir det styrt av DDC og setter seg automatisk rett, men bruker du BNC kabler som meg må du sette maksimal oppløsning og vertikal frekvens manuelt.

http://brillegeit.com/hw/HZ2.JPG

Dette viser hvordan du (i min driverversjon) kommer til der du endrer dette. Jeg vil også legge til at dette er vanligvis helt korrekte tall og dersom du prøver å "overklokke" skjermen din vil det sannsynligvis bli et stygt bilde eller så vil skjermen din ikke godta signalet og vise svart skjerm. Slik "overklokking" utenfor spesifikasjonene kan også skade skjermen din. Som sagt så er min mening at 85 Hz er den beste frekvensen med mindre du (etter testing) syntes at høyere (90-95-100) frekvens er mer behagelig å se på. Mine erfaringer er at tekst blir mer uklar og "rister" på 100 Hz i 1280x1024 og høyere.

http://brillegeit.com/hw/HZ1.JPG

Dette viser hva som skjer dersom jeg setter begrensingen på skjermen til 85 Hz men velger at signalet skal være 180Hz. Jeg får ingen feilmelding og kontrollpanelet forteller meg at skjermen kjører på 180Hz, men skjermens OSD forteller en annen historie.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...