Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Drivverkstap på 4wd


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver (som sikkert aaaaalle vet nå) og kjøper Audi Quattro (eller Saab). Snakka med en som har bra peil på bil her om dagen, og han fortalte at Quattro (Torsen-systemet) gir et drivverkstap på ca. 40 %, mens en bil med forhjulsdrift gir et typisk drivverkstap på ca. 15-20 %.

 

Dette "bekymrer" meg litt. Audi 1.8 Turbo er ikke akkurat voldsomt sprek i utgangspunktet (163 hk), og med 40 % drivverkstap vil det jo rett og slett bli kjedelig...

 

Vil dette typisk si at en bil med 4x4 og 163 hk vil yte 98 hk (40 % tap), mens en bil med 2wd og 163 hk vil yte 139 hk (15 % tap).

 

Dette er satt på spissen selvsagt, men vil jo i teorien si at en 1.8T vil kjøre "ræva" av en 1.8T Quattro.....

 

Er det noe i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe 40% drivtap du kunne jo ha kokt suppe på girkassa, den hadde vært rødglødene vist det var tilfelle.De fleste quattorene som blir testet har ca 20-25% tap til hjulene. Så en dyno som var gjort på en trimma Audi TT dem leverte 242,9hk på veiven og 194,53 på hjula noe som blir 20,24% drivtap, resultatene før tuninga ga omentrent det samme drivtapet.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Du er vel også klar over at det ikke er Torsen-differensial lenger på Quattro?

Quattro er bare et merkenavn Audi bruker, det er Haldex-kopling som brukes nå, kobler inn ved den minste antydning til forhjulsspinn.

Tror ikke du skal bekymre deg noe særlig for drivverkstap, det er ikke spesielt merkbart.

Tenk heller på fordelene du får med Quattro :yes:

 

Edit: voluz, selvmotstridene avatar :no:

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Du er vel også klar over at det ikke er Torsen-differensial lenger på Quattro?

Quattro er bare et merkenavn Audi bruker, det er Haldex-kopling som brukes nå, kobler inn ved den minste antydning til forhjulsspinn.

Tror ikke du skal bekymre deg noe særlig for drivverkstap, det er ikke spesielt merkbart.

Tenk heller på fordelene du får med Quattro :yes:

Enig i at fordelene med Quattro overveier ulempene mht. drivverkstap. Tror jeg da...

 

Tror imidlertid du provoserer mange om du sier at Quattro ikke er Torsen. ;) Stemmer at nye VW Passat har gått over til Haldex 2, men Audi's større bilmodeller bruker fortsatt Quattro.

 

A4, A6 og A8 har Torsen-differensial som er et permanent firehjulstrekksystem som i utgangspunktet trekker likt på alle hjul. (Som alle vet sikkert...) Disse har motoren montert på langs. I motsetning har A3 og TT motoren på tvers, og disse har en Haldex-kobling som tilfører effekt på bakhjulene kun når det trengs.

Lenke til kommentar

du har et poeng der av egen erfaring har jeg kjørt både en a6 2,4l med (tiptronic 165hk) og uten(multitronic 170hk) quattro.. Dette var om vintern så da var det helt klart bilen med quattro jeg likte best.. Men om du merker kjempe stor forskjell ang akslerasjon trur jeg neppe er en sååå stor deal.

den bilen uten quattro var nok en del sprekere men det kan ha med at den var 2 år nyere samt en litt oppgradert motor.

Lenke til kommentar

Hm, må ha fått feilinformasjon jeg da, leste en artikkel i et bilblad for et års tid siden, der stod det at den opprinnelige quattro var blitt erstattet.

Men var den opprinnelige quattro av typen torsen-diff?

Vet at VW fortsatt bruker torsen-diff på de største bilene, hvertfall touareg, og muligens phaeton.

Lenke til kommentar
Hm, må ha fått feilinformasjon jeg da, leste en artikkel i et bilblad for et års tid siden, der stod det at den opprinnelige quattro var blitt erstattet.

Men var den opprinnelige quattro av typen torsen-diff?

Vet at VW fortsatt bruker torsen-diff på de største bilene, hvertfall touareg, og muligens phaeton.

5738415[/snapback]

Spørs om du er feilinformart da ja. ;) Alle Audi med langsstilte motorer, unntatt biler med Quattro 1, har Torsen diff. Både med 4, 5, 6 og 8 cylindre. Unntaket er da TT, A3 og S3 som leveres med Haldex, og typ85 og typ81 som leveres med åpen låsbar mellomdiff, altså Quattro 1.

 

VW har også brukt Quattro (under navnet 4motion) på sine biler. Nå har de imidlertid gått over til å bruke Haldex 2 på den nye Passat'en med 4motion.

Lenke til kommentar

Har selv en A4 Quattro. TDi riktignåkk (chippet). Den har EKTE Quattro;) Permanent 4x4.

Det er sinnsykt deilig! Ville aldri vurdert forhjulsdreven bil forran Quattro. Selv om det er litt effekttap. Det er såpass lite at om du er god med giran så vil dette være av større betydning i en drag :innocent:

 

Det stemmer som dere nevner. Audi bytter til 60/40 trekk på nyere modeller. Gjelder såvidt jeg vet nye S6 om jeg ikke husker helt feil.. men de fleste levers fortsatt med 50/50 trekk..

Lenke til kommentar
Det stemmer som dere nevner. Audi bytter til 60/40 trekk på nyere modeller. Gjelder såvidt jeg vet nye S6 om jeg ikke husker helt feil.. men de fleste levers fortsatt med 50/50 trekk..

5738541[/snapback]

At Audi er i ferd med å gå over til 40:60 er vel feil å si. Er vel kun nye RS4 og nye Q7 som bruker den kraftfordelingen. Nye A6, A4 og den kommende nye Allroad osv. benytter fortsatt 50:50 kraftfordeling - og vil nok fortsette med det tror jeg... Er vel de mest ekstreme motorene/utgavene som vil få 40:60 tipper jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...