Gå til innhold

Hjelp:19"LCD -blasse farger og kornete oppløsning

Sillion

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg en Samsung SyncMaster 930BF på komplett.no. Desverre synes jeg ikke skjermen fungerer optimalt; den er alt for sterk på hvite bakgrunner (jeg og andre får vondt i øynene som bare det av å se på den), skrift blir ikke så skarp og klar som den bør være.

På CS er dette med "kornete" kanter og oppløsning verre enn verst. Synes også den har en del etterslep på nettopp CS. Fikk heller ikke med DVI-kabel.

Leste i noen poster at det er andre ( f.eks. ATI9550 og Denim o.fl. ) som har hatt lignende, om så akkurat samme problem som meg, uten at jeg ble noe klokere av de postene.

Så da lurer jeg på om er det noe jeg gjør galt, eller har vi bare vært uheldige? Har prøvd å fikle med innstillinger og lignende uten noe hell.

Ble mildt sagt paff, når jeg fikk skjermen, for jeg hadde lest så mye bra om den. Og jeg er ikke kresen på skjerm engang (Har hatt en Likom 17" CRT i 5 år som ikke var bra når jeg kjøpte den engang, alltid for mørk osv)

Håper på noen raske og gode svar og tips, før angrefristen går ut.

Kom veldig gjerne med andre anbefalinger på andre skjermer også.

( Simen1 virker som en som har god peil på lcdskjermer :whistle: )

Har tenkt å bruke maks 3500,- (Ser det går mye anbefalinger om Syncmaster 930bf, 940bf og Viewsonic VX924, men begynner å tvile på de to førstnevnte)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelle LCD råd du kanskje bør forsøke:

1 - Det første du bør gjøre er å skru ned "brightness/contrast", dagens skjermer er gode nok i dagslys men er fryktelig lyse i mørke rom. Skru ned lysstyrken så forsvinner hodepinen øyeblikkelig. Hvis ikke skjermens "brightness" setting er nok, gå inn i ATi CCC, inn i "Color", og ta ned "Contrast" til f.eks. 50.

2 - Skjermen har muligens en "Auto" knapp. Kjører du analogt, trykk denne f.eks. på dette hardware forumet, med maksimert browservindu (så den får luktet litt på rutenettet i bakgrunnen på denne siden).

3 - Spill bør kjøres på 1280x1024 på den skjermen. LCD skjermer har en FAST punktmatrise, et "rutenett" hvor alle punkter vises på...oppløsninger som ikke passer rutenettet 100% må skaleres, da blir noe bra og noe uskarpt. Jeg har lagt ved et bilde som beskriver forskjellen - mine 20" LCDer kjører 1600x1200 - det skarpe bildet er riktig, det uskarpe er gal oppløsning.

Det ordner seg nok :)

EDIT: Uff, surrer forferdelig med skrivefeil for tiden...

post-15998-1142111374_thumb.jpg

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...