christdi Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hei igjen. Jeg har installert Linux Ubuntu med apache2. Jeg får ikke frem bokstavene æøå på websidene jeg lager. Hvordan skal jeg få til dette ? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Tegnsettproblemer. Dokumentene dine bruker sannsynligvis ISO-8859-1, mens Apache2 i Ubuntu bruker UTF8. Du kan enten endre tegnsettet i dokumentene dine, eller endre tegnsettet for apache i /etc/apache2/conf.d/charset. Lenke til kommentar
christdi Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Tusen takk skal du ha. Nå fungerer det ! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Det er forøvrig og så enkelt som å fjerne kommentaren på linje 301 i /etc/apache2/apache2.conf. Slik at det blir: AddDefaultCharset ISO-8859-1 Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Men nå er vel ISO-XXX litt utdatert og dårlig! Bedre å gå motsatt vei og kun bruke UTF-8! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 LTJ har et poeng. Men uansett ville jeg brukt kodene for æøå; æ : æ Æ: &Aelig; ø: ø Ø: Ø å: å Å: Å Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Unødvendig å bruke sånne gammeldagse koder for ikke-ascii-tegn hvis man bruker UTF-8 eller ISO-8859-1. De ble brukt en en tid da ASCII var standarden, det vil si for ti år eller mer siden.' Men hvis man er så lite gjennomtenkt at man lager sidene i et tegnsett, men presenterer dem som noe annet, da redder sånne omskrivinger en i land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå