Gå til innhold

Wastewater og nitrogenfylt kabinett...

Anbefalte innlegg

Skallesei:

Hvordan har du tenkt å fylle kabinettet med nitrogen?

5742487[/snapback]

Nei, jeg har ikke tenkt så masse på det ennå, men jeg ser for meg en hurtigkobling for gasslangen i toppen av kabinettet og en åpne/stenge-ventil også på toppen av kabinettet som åpnes mens gassen fylles og da slipper ut luften som er i kabinettet (teoretisk så vil den varme luften bli presset opp ihvertfall). Deretter lukker jeg ventilen og kobler av gasslangen ganske likt. Da vil jeg tro at kabinettet inneholder iallefall over 95% nitrogen... Jeg vil som sagt montere målere for temperatur og luftfuktighet.. Eventuellt en trykkmåler..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har fortsatt ideell gasslov som gjelder her PV=nRT. I dette tilfellet er V og n konstant. P varierer med T uansett gass ved disse betingelser.

Vi har dermed en formel som bør være kjent for de fleste sportsdykkerer. Dvs at du i dette tilfellet har trykk(temperatur).

Derfor. Gjør du som du sier, risikerer du bra trykk i kassa di!

Du nevner også temperatur hvor N2 koker. Hva tror du gass er for noe? ;) Mitt råd til deg er å se på alternative løsniner som denne: http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/

Lenke til kommentar

Men R for Luft og Nitrogen er nesten lik, 287 vs 297, luft består jo av 78% nitrogen. Hvorfor skal han få kjempehøyt trykk i kabinettet når han bytter ut lufta med nitrogen? Dette blir jo gjort i kikkerter og annen optikk der dugg ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar
Men R for Luft og Nitrogen er nesten lik, 287 vs 297, luft består jo av 78% nitrogen. Hvorfor skal han få kjempehøyt trykk i kabinettet når han bytter ut lufta med nitrogen? Dette blir jo gjort i kikkerter og annen optikk der dugg ikke er ønskelig.

5743036[/snapback]

Hva slags gass som er tilstedet er uvesentlig akkurat her. Saken er at i det øyeblikket han lager en lukket boks, og tilfører energi til gassen, så vil trykket øke sfa av temperaturen.

Større trykk og temperatursvininger er ikke videre sunt for elektronikk.

Jeg har sansen for forsøket ut i fra et teoretisk ståsted, men synes vel at det er lite å hente på å gjøre dette. temperaturer under 15 grader er ikke nødvendig, med mindre en skal kjøpe hardt mtp ekstrem overklokking. Da er 4 grader for varmt.

En annen løsning som er basert på noe av det samme, ville vært å sette opp et vanlig varmeveksler nettverk for PCer, men i stedet for at en veklser mot luft, så benytter han vann fra springen. Med litt tuning, bør han klare å få en lukket sløyfe på ~12-5 grader, og varme på komponentene på ca 20 grader. Denne løsningen vil være fri for vifter og krever en liten pumpe.

Lenke til kommentar
hvor mye da? er det snakk om 0.1bar kan jeg ikke skjønne at det skulle ha noe å si!

5743614[/snapback]

Det framgår av formelen, la oss si vanlig romtemp er 300 Kelvin, den går forhåpentligvis ikke opp mer enn 30 grader iknne i kabinettet (gjør dend et får du kjapt problemer med disker osv), dvs 10%, mao øker kasnkje trykket med maks 0.1 atmosfærer, som man fint kan runde av til 0.1 bar.

AtW

Lenke til kommentar
hvor mye da? er det snakk om 0.1bar kan jeg ikke skjønne at det skulle ha noe å si!

5743614[/snapback]

Det framgår av formelen, la oss si vanlig romtemp er 300 Kelvin, den går forhåpentligvis ikke opp mer enn 30 grader iknne i kabinettet (gjør dend et får du kjapt problemer med disker osv), dvs 10%, mao øker kasnkje trykket med maks 0.1 atmosfærer, som man fint kan runde av til 0.1 bar.

AtW

5743690[/snapback]

Svinging i trykket i kabinettet vil stille store krav til konstruksjonen, slik at over tid, så endres ikke sammensetningen av gasser (gass). Overtrykk vil medføre at noe N2 slipper ut, som igjen medfører at noe luft inkl fuktighet slipper inn når temperaturen synker.

Lenke til kommentar

5743036[/snapback]

Hva slags gass som er tilstedet er uvesentlig akkurat her. Saken er at i det øyeblikket han lager en lukket boks, og tilfører energi til gassen, så vil trykket øke sfa av temperaturen.

Større trykk og temperatursvininger er ikke videre sunt for elektronikk.

Jeg har sansen for forsøket ut i fra et teoretisk ståsted, men synes vel at det er lite å hente på å gjøre dette. temperaturer under 15 grader er ikke nødvendig, med mindre en skal kjøpe hardt mtp ekstrem overklokking. Da er 4 grader for varmt.

En annen løsning som er basert på noe av det samme, ville vært å sette opp et vanlig varmeveksler nettverk for PCer, men i stedet for at en veklser mot luft, så benytter han vann fra springen. Med litt tuning, bør han klare å få en lukket sløyfe på ~12-5 grader, og varme på komponentene på ca 20 grader. Denne løsningen vil være fri for vifter og krever en liten pumpe.

5743569[/snapback]

Det er snakk om 2 stk peltier elementer som skal kjøles av vannet her..

Men uansett, om det blir overtrykk inni kassa mi, kan jeg ikke bare slippe ut overtrykket med ventilen min da? Det kommer jo uansett ikke noe fuktig luft til når jeg gjør dette og kassa vil jo fortsatt inneholde kun nitrogen..

Lenke til kommentar

5743614[/snapback]

AtW

5743690[/snapback]

Svinging i trykket i kabinettet vil stille store krav til konstruksjonen, slik at over tid, så endres ikke sammensetningen av gasser (gass). Overtrykk vil medføre at noe N2 slipper ut, som igjen medfører at noe luft inkl fuktighet slipper inn når temperaturen synker.

5743740[/snapback]

Hehe, snakk med exa, ikke med meg :) Jeg legger meg opp i hva som kreves av boksen (ihvertfall ikke forløpig), bare kom med en utregning for å vise hvilke størrelser det var snakk om, iogmed at det var spurt om det.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror dere krisemaksimerer dette scenarioet.

Et vanlig kabinett har ikke akurat den største luftgjennomstrømningen, og jeg tviler på at gassen inni et tett kabinett vil stige med 30 grader som følge av varme komponenter, iallefal når man kan kjøle denne gassen med vannet. Varmeledningen til nitrogen kan ikke være så forskjellige fra vanlig luft, og et kabinett i aluminium vil sørge for god varmegjennomgang fra innside til utsiden av kabinettet. Trykk-endringer kan vel motvirkes ved å ha (i prinsippet) en ballong på en ventil som tar opp/slipper ut gass og i så måte "nullstiller" trykket ?

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Skulle det bli et problem med trykk-endringer er det vel ikke verre en å feste en ballong til kabinettet, slik at når gassen ekspanderer vil balongen blåse seg opp.

Ser ingen problem med dette jeg, men du må nok lage et kretskort med alle kontaktene du har tenkt og bruke, som ligger utenfor kabinettet. Slik slipper du at gassen "rømmer" gjennom portene. :)

(/\ Dårlig forklart, men dere skjønner vel.)

EDIT: (gaardern kom på det samme.)

Endret av MagE
Lenke til kommentar
Jeg tror dere krisemaksimerer dette scenarioet.

Et vanlig kabinett har ikke akurat den største luftgjennomstrømningen, og jeg tviler på at gassen inni et tett kabinett vil stige med 30 grader som følge av varme komponenter, iallefal når man kan kjøle denne gassen med vannet. Varmeledningen til nitrogen kan ikke være så forskjellige fra vanlig luft, og et kabinett i aluminium vil sørge for god varmegjennomgang fra innside til utsiden av kabinettet. Trykk-endringer kan vel motvirkes ved å ha (i prinsippet) en ballong på en ventil som tar opp/slipper ut gass og i så måte "nullstiller" trykket ?

5744172[/snapback]

God varmegjennomgang? Det tviler jeg på, i forhold til luftutskifting så er overføring gjennom kabinettveggene så og si neglisjerbar, dette også med aluminium. (alu i seg selv fører jo greit nok, men energien må over fra luft til alu også). Derfor tror jeg varmegjennomgangen blir markenat dårligere (man kan feks si hvor lite temperaturen endres av å gå fra alu til plexi, det er fordi nesten all energien fraktes ut direkte med lufta, ikke igjennom kabinettveggen).

AtW

Lenke til kommentar

om jeg klarer å holde lufttemperaturen stabilt på f.eks 10 grader ved idle så tror jeg ikke lufttemperaturen vil endre seg mange grader ved full load.. alle komponentene som hovedsakelig lager varme (utenom 2xPSU) er vannkjølte..

og i værste fall, om den gjør det, så er det jo helt sikkert en mulighet for å ha en slags ballong eller noe annet lignende for å hele tiden jevne ut trykket..

uansett så er det jo også en mulighet å overdimensjonere radiatoren inni der så den klarer å kjøle den oppvarmede nitrogenen bedre...

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar

Ser ingen problem med dette jeg, men du må nok lage et kretskort med alle kontaktene du har tenkt og bruke, som ligger utenfor kabinettet. Slik slipper du at gassen "rømmer" gjennom portene. :)

5744224[/snapback]

Ja, jeg ser egentlig på dette som mitt aller største problem.. skulle hatt forlengerkabler som var 5cm jeg, men det kan da ikke være noen umulighet å lage selv.. :)

Jeg tror jeg egentlig har kommet fram til at jeg kommer til å ha et eget kabinett til lydutgang, videoutganger, usb, minnekortleser, dvd/cd og on/off/reset knapper. Tror det vil være det enkleste...

Lenke til kommentar

Hva tror dere om dette da? Om dere skjønner noe som helst av skissene da.. :hmm:

Blå = PSU

Grønt = hovedkort

Brunt = harddiskkjøling

Rosa/Grå = Vifter

Koksgrå = Radiator

Det øverste "rommet" vil ikke være lufttett, den vil inneholde 4stk. 5,25" plasser og alle kontakter osv... Alle detaljer er ikke 100% gjennomtenkt ennå, men jeg satser på å få en luftstrøm som går rundt å rundt i kabinettet.

Ytre mål: Bredde - 33cm Dybde - 60cm Høyde - 60cm

post-85668-1142350830_thumb.jpgpost-85668-1142351007_thumb.jpgpost-85668-1142351384_thumb.jpg

post-85668-1142351046_thumb.jpgpost-85668-1142351091_thumb.jpgpost-85668-1142351611_thumb.jpg

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...