Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en booter ikke. Stopper etter POST

Anbefalte innlegg

Heisann.

Maskinvaren min

Jeg sliter helt utrolig her så jeg hadde satt veldig pris på om dere gidder å lese det jeg har skrevet :)

For et par dager siden skulle jeg merge to av partisjonene mine. Jeg gjorde det nødvendige i Partition Magic og reboota PC'en. Etter å fullført noen av stegene fikk jeg beskjed om at disken hadde en Bad Sector og handlingen kunne ikke fullføres. Jeg rebootet og når PC'en startet hadde jeg kun Windowspartisjonen og den ene av de to jeg skulle merge (som er tom). Nå hadde jeg plutselig ingenting på PC'en og jeg "manglet" 60GB. Jeg bestemte meg derfor for å formatere og begynne helt på nytt. Når jeg bootet med XP CD'en min kom jeg til der hvor du får oversikt over partisjonene og upartisjonert plass. Jeg slettet den ene partisjonen (med Windows på), men når jeg skulle slette den andre så hang den bare lenge (etter å ha trykt "L" for "Delete Partition"). Jeg skrudde av, men når jeg så startet den igjen ville den ikke boote fra CD'en. PC'en gir ikke antydning til å prøve engang (hører ingen spinning i driven).

BIOS ser helt lik ut som før, men etter POSTskjermen så skjer det ingenting (jeg tror hvertfall det er det det skjermen heter. Det er hvertfall der minnet telles opp, prossessortype, disk og drevtyper og du kan velge å gå inn i BIOS). Når den skjermen skifter kommer det en ny skjerm opp som vanligvis er oppe i et kvart sekund, men nå blir den bare stående der og går ikke videre (her ramses opp modellen på alt av hardware jeg har (riktig også ;)).

- Jeg har prøvd å sette CD-ROM (som er min DVD-ROM) på first, second og third first boot device og å sette disabled CD-ROM på first og disable de to andre. Jeg har satt på "Try Other Bootdevices", prøvd å sette floppy på samme måte som CD-Rom'en. Kort sagt har jeg prøvd alt som har noe med OS og oppstart i BIOS uten at det skjer noe annet enn det jeg har forklart tidligere. Ingenting jeg har gjort har fremkalt noen andre symptomer.

- Jeg har også tatt ut CMOSbatteriet flere ganger (og det har vært ute i over en time).

- Jeg har også prøvd å velge "Boot Menu" fra POSTskjermen. Da får jeg velge mellom "Floppy, IDE-0: STXXXX (modellnummeret på HD) 80GB og CD-ROM: BENQ DVD DW1680. OM jeg velger noen av disse skjer det akkurat det samme.

- Jeg lastet ned ny flash til BIOS'en, men der sto det "DO NOT FLASH FROM A FLOPPY DISK", men dette er jo alt jeg har tilgang til... Altså har jeg ikke prøvd dette.

Noen som har noen tips?

Endret av Baltazar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...