jensens Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hei. Jeg har laget (prøvd ) et script, å når jeg prøver det stopper det bare. Der det står "Du har desverre eggdrop installert" Her er scriptet: #!/bin/sh echo -e "Sjekker om du har eggdrop fra før.." if [ "$LS" != "eggdrop" ]; then echo -e "Du har desverre eggdrop installert" exit fi echo -e "Dette er en rask installasjon som installerer eggdrop" echo -e "Venligst les scriptet før du kjører." echo -e "Trykk enter for og installere, eller '<ctrl> + c' for og avbryte" read echo -e "Laster ned eggdrop.." wget ftp://ftp.eggheads.org/pub/eggdrop/source/1.6/eggdrop1.6.17.tar.gz echo -e "Pakker ut eggdrop.." tar xzf eggdrop1.6.17.tar.gz echo -e "Installerer eggdropen" cd eggdrop1.6.17; ./configure; make config; make; make install echo -e "Nå kan du configurere eggdrop.conf" echo -e "Nå kan du ta: cd eggdrop; ./eggdrop -m eggdrop.conf" Noen som ser feilen der ? Hvorfor det stopper med: jens@jensen:~$ sh eggdrop.sh Sjekker om du har eggdrop fra før.. Du har desverre eggdrop installert Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) fordi du kodet at det skulle reagere slik? Endret 11. mars 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
jensens Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Jeg spør hva feilen er, å ikke et dumt svar, slik som fra deg. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Nå har jeg ikke så veldig mye peiling på sh script. Men kansje du skulle prøve å putte inn en else? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) Prøv if/else. Langsetterveien: Du har skrevet 'exit' etter den første if-en derfor stopper programmet. Endret 13. mars 2006 av Xbox lover Lenke til kommentar
petter1 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 1. Hva skal $LS være? Så vidt jeg kan se har du ikke gitt den noen verdi. 2. Hvorfor sjekker du om eggdrop er der, vil ikke det bli tull siden scriptet ditt heter eggdrop.sh 3. Hvorfor bruker du echo -e Jeg er ikke så dreven med bash men her er hva jeg tror: Siden $LS ikke har noen verdi vil den jo ikke være lik "eggdrop", og da kjøres jo if løkka med en exit i:) Lenke til kommentar
janbor Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Naa er jeg ganske uerfaren med bourne shell, men jeg foreslaar du proever aa bytte ut: echo -e "Sjekker om du har eggdrop fra før.." if [ "$LS" != "eggdrop" ]; then echo -e "Du har desverre eggdrop installert" exit fi med echo -e "Sjekker om du har eggdrop fra før.." if (test "$LS" != "eggdrop") then echo -e "Du har desverre eggdrop installert" exit fi for aa sjekke om du faktisk mener aa slutte (if $LS faktisk er definert som eggdrop), kan du i shellet ditt kjoere > echo $LS og se om du faar eggdrop. Jan Kaare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå