Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan forsvare seg mot årets maurinvasjon?


Anbefalte innlegg

Det er enda lenge igjen til en maurinvasjon i huset ditt og mitt er en reel trussel, likevel spør jeg allerede nå:

Hvordan forsvare seg godt nok til årets kommende invasjon?

I fjor når jeg kom hjem fra min årlige sommerferietur til Bergen ble jeg møtt av et hus fullt av maur. De krøp overalt, spessiellt ille var det selvfølgelig på kjøkkenet, der okkuperte de saftglass og det som var, et glass ble sjelden brukt to ganger. De klarte til og med og komme seg opp i syltetøyglassa (som selvfølgelig hadde lokk) og den ublandede saften (som hadde kork...) de var også rundt om kring ved PCen og bare så det er sagt hater jeg maur, så jeg kikket meg hele tiden bekymret omkring meg. Heldigvis gikk ikke maurene særlig lenger enn til kjøkkenet så sengen fikk jeg hvertfall ha i fred (hvertfall så vidt jeg vet).

 

Har hørt om en del midler, men vi har tre katter her og det middelet skal i så fall ikke være skadelig for katter. Har også hørt at det hjelper å legge salatblader der de kommer inn og lignende.

 

Så er det noen tips, før huset nok en gang blir invadert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du vet hvor de kommer inn kan du jo bare strø masse maurkverk der, og dekke det slik at kattene ikke kommer til. For noen dager siden så jeg en proff skadedyrbekjemper på tv som hadde noen forgiftede sirupsaktige greier, som var såpass saktevirkende at det ofte nådde helt fram til dronninga før det begynte å virke. hadde vært knall å få tak i noe slikt...

 

det er vel dessuten bare å sørge for at midlene ikke er på steder som kattene kommer til

Endret av kakk
Lenke til kommentar

Tja, det er mange måter å takle maurproblemet på. En ting som er veldig effektivt er diesel i maurtua. Dette innebærer selvsagt at du vet hvor maurtua er, og at du kan holde ut lukten. Selv helte jeg en kanne diesel over en maurtue på hytta i høst, rett før snøen kom. Da unngår jeg lukt, og dieselen dreper selv om mauren har gått i hi. Et annet triks som visstnok skal virke er å slå en jernstang ned i tua før snøen kommer. Pass på at litt av stangen stikker opp. Dette vil gjøre at frosten går mye dypere der stangen er, og dermed drepe maurene.

 

Begge de tipsene jeg har nevnt er som "kjærringråd" å anse, og forutsetter at du er litt føre var på problemet.

Lenke til kommentar
Ta en MacGyver. (Forutsetter at du har sett den episoden der det kommer x antall maur og invaderer en farm)

5737199[/snapback]

 

Hehe!

 

Gjør som han og lag en flammekaster, hvis ikke det funker åpner du en demning i nærheten, det tok knekken på maurene i macgyver. :!:

Lenke til kommentar

Spraye Permetrin Ekstra rundt alle lister, dør- og vinduskarmer pleier å funke i ca. 2 år hos meg. Vi pleier å bli invadert av sukkermaur og de derre flyvejævern'e. Permetrin trenger inn i trevirke etc. og holder maura ute. Ingen permanent løsning m.a.o.

 

Noen jeg kjenner måtte tilkalle sånne skadedyr-folk for å bli kvitt maura. Den giften var sinnsykt effektiv. Har faktisk aldri sett en maur hoppe før. :D

Lenke til kommentar
Tja, det er mange måter å takle maurproblemet på. En ting som er veldig effektivt er diesel i maurtua.

5736062[/snapback]

Tenner man ikke på?

5737821[/snapback]

La det trekke godt inn, og s fylle på mer, helt til tua er gjennomvåt, så tenner du på! :w00t: Husk også å putte sukker i blandingen av diesel. ;)

Lenke til kommentar
Disel, er ikke det virkelig vanskelig å få fyr på med lighter?

Husker pappa demonstrerte dette for meg med ei skål med disel som han slukket fyrstiker oppi. Heller ikke lighter fikk fart på diselen.

5737899[/snapback]

kast litt sprinn i blandinga for å få tent på, så sitter du igjen med en svidd klump av en tue, da sukkeret fortsetter å brenne, og glebrer seg skikkelig. Blir litt sånn som napalm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...