Gå til innhold

Win2k og WinXP maskiner i samme domene?

Anbefalte innlegg

Hei,

på skolen der jeg jobber driver vi å sette opp en ny server med Windows server 2003.

Derfor var det en her for å hjelpe oss og sette opp ny-serveren, og han sa at vi ikke kunne ha både Win2k og XP i domenet. Fordi da ville det ende med at profilene ville blitt ødelagt!

Det eneste problemet vi har merket til nå er at oppgavelinjen blir stor og hvit på windows 2000 hvis brukeren har logget på Windows XP.

Vi har flere litt eldre maskiner som vi kjører Windows 2000 på, som vi gjerne vil beholde. Så er det sant at vi ikke bør ha Win2k og WinXP maskiner i samme domene?

På forhånd takk!

Endret av mhw357
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare tull. Jeg jobber også på en skole og vi har eldgamle Windows 2000 maskiner og litt nyere Windows XP maskiner uten problemer whatsoever. Hva mener fyren med tull med profilene? Er det brukerprofilene på maskinene han mener? Er ikke noe problem det da. Du trenger ikke og bør ikke ha sentral lagring av brukerprofiler av flere grunner.

Dersom du har sentral lagring av brukerprofiler betyr dette at dersom en bruker logger seg på en maskin vil det ta ekstremt lang tid å logge på fordi alt av filer på den sentrale mappen kopieres over på maskinen.

Det er enklere å bare ha en enkel folder redirection av Mine Dokumenter og Skrivebord om nødvendig til sentralt sted. Dette vil gå bra på både XP og 2000 maskiner.

Oppgavelinjen trenger ikke å være noe problem hvis du ikke absolutt trenger å ha grafisk oppgavelinje osv i XP. Vi har slått alt av dette av for å få maskinene så rask som mulig.

Det enkleste og beste ihvertfall i deres situasjon er at du lager en midlertidig bruker, logger på en maskin, høyreklikker på skrivebordet og legger til alt av Min Datamaskin, Mine Dokumenter, Quick Launch, snarveier på skrivebord osv og logger ut. Logg deretter på som Administrator og kopier hele mappen til den brukeren du lagde fra c:\documents and settings og lagre mappen på en filserver.

Deretter kan du på brukerne i AD skrive inn den stien til mappen i "profile location"

Det som skjer da er at når en bruker logger på hvilken som helst maskin vil innstillingene komme automatisk. Dersom du aktiverer Folder Redirection vil brukerne bli ført til sitt hjemmeområde om de trykker på Mine Dokumenter (sett at de har hjemmeområde og du har satt det i folder redirection)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jobber på et svært nettverk. ca 1500 klienter og 800 maskiner.

Der kan være noen problemer med profilen til brukerne hvis første pålogging er på en 2000 maskin, men det er bare noen innstillinger til programmer som kan klusse litt. Logger brukeren seg først på en xp maskin, går det greit senere på en 2k maskin...

bruker roaming profiles på profilen og dfs på mine dokumenter...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem å ha Windows XP og Windows 2000 i samme domene nei. Har det selv på min skole+ at det er noen Windows 98 maskiner som kjører på samme domene og alle fungerer greit i samme domene. Når en bruker logger seg på kommer det et fint lite skript. Og brukeren blir logga på.

Det som KANSKJE kan være lurt er å lage en gjestekonto til de andre brukerne som skal bruke de forskjellige maskinene, og gjøre slik at de ikke får admin rettigheter.

Det som har blitt gjort på min skole, og gjestekontoen får ikke tilgang til noen ting nesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...