kverna Skrevet 11. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2006 Hva synes folket ? http://img.photobucket.com/albums/v713/and...overthehill.jpg Lenke til kommentar
riktig Skrevet 11. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2006 Solnedganger er vel tidenes mest fotograferte motiv, (bortsett fra nakne damer) så det skal noe til å stikke seg ut i mengden. Det store drawbacket her er at treet er kuttet. Et ensomt tre som en silhuett mot solnedgangen hadde blitt bedre, tror jeg. Nå vet jeg ikke om det var et ensomt tre eller begynnelsen på en skog, så jeg skal ikke klage så høylytt på akkurat det. Er dette et panorama, eller er det bare et smalt utsnitt? Også, er det komprimert veldig hardt? Syns jeg ser noe artifacts her og der. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mars 2006 Solnedganger er vel tidenes mest fotograferte motiv, (bortsett fra nakne damer) så det skal noe til å stikke seg ut i mengden. Det store drawbacket her er at treet er kuttet. Et ensomt tre som en silhuett mot solnedgangen hadde blitt bedre, tror jeg. Nå vet jeg ikke om det var et ensomt tre eller begynnelsen på en skog, så jeg skal ikke klage så høylytt på akkurat det.Er dette et panorama, eller er det bare et smalt utsnitt? Også, er det komprimert veldig hardt? Syns jeg ser noe artifacts her og der. 5735869[/snapback] Treet er begynnelsen på en ansamling trær som jeg ikke ville ha med, så kuttet det der jeg fikk med mest av treet. Er ikke panorama, er org bredde og kuttet en del av hus/lyktestolper o.l fra bunnen. Er ikke komprimert, men heftig zooming kan kanskje ha skylden ? Er ingen ekspert så det tekniske er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 11. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2006 Det er en jpeg-fil, ergo er det komprimert [/pirke] Syns bare jeg ser noen firkantede formasjoner her og der, typisk jpeg-artifacts. Zooming skal ikke ha noe å si, med mindre det er såkalt digital zoom. Det kan jo være så mangt. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mars 2006 Det er en jpeg-fil, ergo er det komprimert [/pirke] Syns bare jeg ser noen firkantede formasjoner her og der, typisk jpeg-artifacts. Zooming skal ikke ha noe å si, med mindre det er såkalt digital zoom. Det kan jo være så mangt. 5736028[/snapback] hehe da er jeg med. Hvilken komprimeringstype er best for bilder ? Uten å ta helsikkes mye plass som feks bmp. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 11. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2006 Kommer vel litt an på bruk, men til posting på nett burde en jpeg i kvalitet 8-10 duge i massevis (slik det kalles i Photoshop, har ikke erfaring med andre programmer og deres skala på dette), dette forutsetter at originalen er i god kvalitet, såklart. Bare dra ned kvaliteten, og om du ser kvalitetstap drar du litt opp igjen. Finn et kompromiss mellom filstørrelse og kvalitet. Det er vel ingen fasit på dette. Pleier selv å sette kvaliteten så høyt som mulig, om det er små bilder setter jeg den gjerne på beste kvalitet. Bare pass på så det ikke blir gigantiske filstørrelser, det er litt kjipt for visning på nett. Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg tenkte på solnedgangen på fyrstikk-esken med en gang jeg så det Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Synes horisonten var meget bra plassert. Fargene var også meget bra. Men som Sirmaximus har så bra utalt så er det kuttede treet på siden et meget urolig element. Enten ha hele med eller kutt ut hele. Det beste ville vert å satt treet i det gylne snittet. Siden horisonten treffer den horisontale linja ganske greit. Jeg tok meg den friheten og illustrere mitt poeng litt. Det er bare et enkelt siluett bilde av et tre fra google. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 Synes horisonten var meget bra plassert. Fargene var også meget bra. Men som Sirmaximus har så bra utalt så er det kuttede treet på siden et meget urolig element. Enten ha hele med eller kutt ut hele. Det beste ville vert å satt treet i det gylne snittet. Siden horisonten treffer den horisontale linja ganske greit. Jeg tok meg den friheten og illustrere mitt poeng litt. Det er bare et enkelt siluett bilde av et tre fra google. 5741610[/snapback] hehe god ide der bromlex. får ta å leke litt med bildet så skal jeg komme tilbake hvis jeg får noe brukbart ut av det. takker alle for svar og hjelp Lenke til kommentar
Therogerman Skrevet 12. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2006 romantisk bilde... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå