christdi Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hei. Jeg prøver å kjøre kommandoen find / -name "*php.ini" for å finne hvor php.ini filen ligger hen på Linux systemet mitt (Ubuntu). Problemet er at kommandoen lister ut en hel rekke andre filer til skjerm. Dette betyr at jeg må scrolle meg gjennom flere sider for å finne det jeg leter etter, altså php.ini. Hvordan kan jeg få find kommandoen til kun å skrive ut banen til php.ini og la være å skrive ut alle de andre "treffene" av søket ? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Min erfaring er at (s)locate er mye lettere og kjappere å bruke... Kjør først sudo updatedb (dette kan ta opp til et par minutter avhengig av CPU og antall filer), deretter locate php.ini, evt. slocate php.ini Men jeg kan ikke skjønne at du ikke skal finne php.ini med den kommandoen. Alt skal være ok, bortsett fra leserettigheter til visse kataloger. Gjør du det med root-rettigheter? Endret 11. mars 2006 av drange Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Du kan pipe vekk stderr slik som dette find / -name php.ini 2> /dev/null Men selv bruker jeg alltid locate, som oftest kjappere og enklere. Lenke til kommentar
christdi Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 Tusen takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Men selv bruker jeg alltid locate, som oftest kjappere og enklere. 5735788[/snapback] Gitt at man kjører updatedb jevnlig... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Kjører updatedb hver midnatt, og hvis jeg vet at den filen jeg skal søke etter er nyere enn det kjører jeg bare en updatedb først, selv ikke da er vesentlig tregere enn find. Er foresten kommen noe nytt - mlocate - som skal være mye kjappere enn slocate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå