andersfk Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Mitt kamera, Canon PowerShot S60, har nå en ubrukelig LCD-skjerm. Den lyser fortsatt opp, men viser ikke noe bilde. Skaden skjedde under en telttur i forrige uke, hvor temperaturen sank fra -15 °C til -28 °C en av nettene. Denne kulden holdt seg noen dager. Da jeg skulle ta opp kameraet en morgen var skaden skjedd. Beskyttelseslaget over LCD-skjermen viser ingen tegn til skader så jeg utelukker støtskader. Kan det være at det var kulden som tok knekken på skjermen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 I bruksanvisningen skal det stå anbefalt oppbevaringstemperatur. I 28 minusgrader er det en stor sannsynlighet for at ting kan gå i stykker, så er nok redd for at kulda har skylda for denne LCD skjermen din. Ellers er det ikke alle støtskader som vises, og et støt utenfor LCD skjermen kan også føre til at interne ting som berører skjermen slutter å fungere. En annen mulighet er fukt eller vannskader (er ofte snø på kalde steder). Lenke til kommentar
olemm Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Er det bedre kvalitet på dSLR-skjermer? Mener dSLR skal tåle bruk i relativt lave temperaturer (uten at jeg har prøvd i mer enn minus 10 sjøl..)? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Var ute noen timer i ca minus 15 med mitt Panasonic FZ30 kamera, og nå er det blitt litt flimmer på skjermen en gang i blant. Det var det ikke i starten. Så helt klart at kulde har noe og si. Jeg passet veldig godt på at ikke kameraet var i kontakt med snø, men en tabbe jeg gjorde var at jeg kanskje tok det inn for fort når jeg kom hjem. Har ingen mellomgang eller noe, så det var rett inn fra minus 15 til rom temperatur. Regner med at dere fyrte i teltet osv, og ofte vil kanskje luftfuktigheten være høyere i ett telt enn hjemme i huset. Så det kan også være kodensen som tok knekken på din LCD skjerm, og så nesten tok knekken på min LCD skjerm. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Nederst i denne "bulletinen" er et svar fra Canon om hva man kan forvente av et dslr i kulde. Den nevner også LCD-skjermer generelt: As with current film-based electronic cameras, items such as LCD data displays are the only means available to indicate camera settings such as shutter speeds, apertures, frame count, etc. Digital cameras add another type of LCD for use as a playback monitor. The information normally seen on these displays tends to disappear when temperatures drop below -20 degrees Celsius. LCDs usually start working again when the temperature goes above freezing, but that won't do you much good out in the cold. Canon mener altså at LCD-skjermen normalt ikke skal ta permanent skade av sterk kulde. Hvis man leser hele svaret, så er det kondens som er det største problemet i forbindelse med overgang fra kulde til varme. Rådet fra Canon er å pakke inn kameraet i en lufttett pose når man tar det inn, slik at kondensen dannes på posen, ikke på kameraet. Endret 12. mars 2006 av Anew Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Og legg gjerne litt silica gel i posen... bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Få kamera er lagd til å tåle mange minusgrader i det heletatt, de annbefaler fra 1 minus til 40grader varme Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 All heder og ære til mitt Nikon CP3700 som overleverte militæret med mye fukt, slag og bitende kulde over lang tid uten å ta skade! Lenke til kommentar
her Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Har en mistanke om at det er kondens eller andre ting som er årsaken her og ikke selve kulden i seg selv. Har selv brukt Canon A80 på høyfjellet i flere år på vinteren og har aldri hatt andre problemer enn at batteriet nesten utlades når det er på det kaldeste (for deretter å få tilbake ladingen senere ved mer normal temp). Brukte også et lite Sony videokamera på siste fjelltur i vinter og det funket også overraskende bra (brukte ikke lcd-skjermen). Er imidlertidig nøye med å unngå store raske temperatursvingninger. Her Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Har en mistanke om at det er kondens eller andre ting som er årsaken her og ikke selve kulden i seg selv.5750447[/snapback] Jeg har den samme misstanken. LCD-skjermer er basert på flytende krystaller (Liquid Crystal Display) og så vidt jeg vet er det eneste som skjer med disse ved lave temperaturer at viskositeten blir høyere. Altså at væska blir seig slik at bildet responderer tregt. Omentrent som honning blir seig i kjøleskapet. Ved veldig lave temperaturer tipper jeg væska blir helt immobil og bildet stivner i en posisjon (evt. skjermen blir sort eller hvit). Endring i viskositet på grunn av temperatur er en reversibel prosess så det er rart om skjermen ikke blir normal igjen når kameraet har fått normal temperatur. Endret 14. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Min LCD skjerm flimrer i alle fall noe nå, men kan jo ikke helt utelukke at dette var noe fra produksjonen, siden jeg tok med kameraet ut i kulden to dager etter jeg kjøpte det... Lenke til kommentar
modin Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Min LCD skjerm flimrer i alle fall noe nå, men kan jo ikke helt utelukke at dette var noe fra produksjonen, siden jeg tok med kameraet ut i kulden to dager etter jeg kjøpte det... 5753433[/snapback] Jeg tror også du skal tenke på kondens, tok du kammeraet rett inn i varmen etter å ha vært ute i kulden med det? Da kan det være det som er problemet og ikke selve kulden. Endret 14. mars 2006 av modin Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Tips til dere som skal bruke kameraet i kulda og ikke ønsker nedsatt batterikapasitet. Lad batteriet under kalde omgivelser. Jeg hang laderen pakket i en plastpose ut av vinduet og ladet under ca -10'C og fikk en betydelig bedre ytelse i kulda! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå