Gå til innhold

Må desverre gå over til digitalt. Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Film begynner å bli tungvint å få tak i, så jeg innser at jeg desverre blir nødt til å gå til anskaffelse av et digitalkamera. Jeg har fra før både filmbasert speilrefleks og kompaktkamera. Jeg bruker kameraet mest når jeg er på lengre turer sammen med flere andre, og det blir mest brukt til naturfotografering. Speilrefleksen tar jo selvfølgelig de beste bildene, men blir desverre tungvint å ta ut av sekken hver gang det skal knipses. derfor blir det tatt flest bilder med kompaktkameraet. Derfor tenker jeg å bytte ut kompaktkameraet til digitalt i første omgang.

Jeg er totalt uten erfaring når det gjelder digitalkameraer, og vil gjerne øse av deres kunnskaper. Kameraet trenger ikke være kjempelite, men må få plass i en jakkelomme uten at det føles ubehagelig. Det bør også ha god billedkvalitet, og ha mulighet til manuelle innstillinger. Jeg vil også ha høy nok oppløsning, så jeg kan blåse bildene opp ganske mye. Jeg har kikket litt på Canon S80, og lurer på om det kan være et bra alternativ? Hvilke andre kameraer bør jeg kikke på? S80 har ikke RAW-format, er dette viktig å ha?

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NB: Anngående det med å blåse opp bilder. Her tenker du på film analogien hvor du ut fra et negativ kan eksponere ut en større kopi. Dette er ikke tilfellet med digitale bilder. Den oppløsningen du kjøper er den du får, og desto flere mega pixler du får desto større kan bilde bli. Men prøver du å gjøre bilde større enn det kamera lager selv, vil du begynne å miste kvalitet.

For at et digitalt bilde skal bli større må et program tippe på hva slags pixler den skal putte innimellom de som er der. Feks mellom en rød og en gul pixel vil den tippe at en oransj vil passe bra. Siden det er et sted midt i mellom. Men som du skjønner da, vil det bli lagt til data som aldri eksisterte i det orginale bilde.

MEN

Det er ikke dermed sagt at du ikke kan blåse opp bilder bittelitt, men det vil innebære tap av kvalitet. Men siden du skriver du har null erfaring med digitale kamera tenkte jeg dette var den type teknisk informasjon du kunne ha godt av å vite.

og ett MEN til.

Innen for kompaktkamera er det hvor megapixel kjøret er størst. Det er nesten alt de reklamerer for. Men det er ikke alltid målestokken for hvor godt det er. Et eksempel er Ixus 400 og 40 seriene. Ixus 400 er vel nesten 2 år eldre enn Ixus 40. De er begge 4 megapixel kamera, men ixus 40 er nesten halvparten så stort og har en mindre linse. Så mange har oppdaget at det eldre kamera (400) med større hus og større linse tar bilder med mindre støy og klarere farger. Så det er også noe å ha i bakhode.

Jeg tror du er på utkikk etter et kamera som står med et ben i begge leire. Kompakt og SLR. Der har du størrelsen til kompakt kamera, men de manuelle innstillingene til SLR. For det er de du som regel mangler på ekte kompakt kameraer. Du finner en oversikt av alle disse kamerana i prisguiden til akam.no Tror Nikon sine får mye skryt.

Så der har du litt teknisk info å ta med deg videre på veien!!

AKIRA

Lenke til kommentar

Når du sier at film er vanskelig å få tak i... hvor i landet bor du? I Oslo får du fortsatt film i alle butikker, til og med matbutikker (selv om de er relativt dyre på film), mens positiv film (dias) er å få i alle fotoforetninger. Men det er greit å ha en unnskyldning til å kjøpe seg et nytt "leketøy" ;)

Ikke heng deg opp i megapixler. For mange megapixler fører bare til økt støy og større bildefiler uten at det har noen praktisk innvirkning. Fem megapixler er for de fleste nok til A3 utskrifter, og tre megapixler til A4. Fem megapixler er derfor regnet som det ideelle med tanke på oppløsning vs. støy.

Et Ixus 700, Nikon Coolpix P2 og flere andre vil gi deg god kvalitet i forhold til pris og størrelse, ellers vil også et Canon S80 gi kneppet bedre kvalitet og manuelle funksjoner, men i nærheten av SLR kommer du aldri med kamera i denne størrelsen. For mer anvendelig kamera kan du kikke på Canon Powershot S2IS eller Panasonic FZ-7. 12x optisk zoom og optisk bildestabilisator gjør at disse kameraene er mye for pengene. De er betydelig mindre enn ditt SLR, men har mye mer anvendelig optikk. Bildekvaliteten blir allikevel ikke som på SLR.

Vil anbefale deg å lese gjennom mange av trådene her i forumet. Det er mange erfaringer, mange råd og tips og ta med seg. Men det viktigste er å ta og føle på kameraene i butikken. Selv om det skulle koste et par hundrelapper mer i en butikk enn på nettet (ikke alltid), så lønner det seg med tanke på at du får et kamera du vet du blir fornøyd med med tanke på hvordan det føles, og du har et fysisk sted å gå til om du trenger hjelp og råd.

Lykke til med kamerakjøp :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Enig med Afseth, ikke vanskelig å få tak i film (annet enn hvis du fotograferer med storformat, kanskje, eller med 4x4 eller 126 eller noe sånt..), og blant annet FujiFilm har til og med utviklet "nye" filmer også de siste årene.

Den eneste ulempen jeg ser i å bytte fra et avansert filmkompakt til et godt digitalkompaktkamera er økt ISO-støy på grunn av de små bildebrikkene. Digitale speilrefleks er betydelig bedre på dette, da brikkene er mye større. Imidlertid tror jeg at flere produsenter er i ferd med å bli bedre på dette.

Lenke til kommentar

Takk for tips!

Det er vel ikke så vanskelig å få tak i film, men synes det er tungvint hvis jeg skal ha noe annet enn 400ISO som de selger i matforetningene. Har også opplevd flere ganger at filmen har vært gått ut på dato. Utvalget av film har da blitt ganske dårlig i fotoforetninger også, eller er det bare et inntrykk jeg har?Kompaktkameraet mitt er uansett modent for utskifting, og har vel bestemt meg for å gå for digitalt. Digitalt har jo flere mulligheter for "leking" :)

Når det gjelder oppløsning har jeg forstått at mange Mp i forhold til billedbrikken vil gi mer støy. Vet ikke hvordan dette forholdet er på S80? Jeg har noen ganger laget papirkopier på A2 størrellse. Ikke at det skjer så ofte, men liker å ha muligheten hvis jeg skulle ta et bra bilde. Mulig dette ikke er mulig med et kompaktkamera, men SLR er uansett ikke det jeg er ute etter nå.

Har kikket litt på Ixus kameraene som har en veldig praktisk størrelse. Ut fra hva jeg har lest, så gir et større kamera bedre bilder og har ofte et større og bedre objektiv. Vet ikke om S80 har noe bedre objektiv enn Ixus, men det har litt større vidvinkel. Ser man kan få telekonverter til disse kameraene også, er disse brukbare hvis man har bra med lys? Disse superzoom kameaene er vel veldig mye større? Det viktigste for meg er at bildekvaliteten er bra, og at det er lett tilgjengelig når jeg er på tur. om det koster noen tusenlapper fra eller til, spiller mindre rolle.

Jeg har kikket litt i fotoforetninger i Drammen, men utvalget har sett dårlig ut. Har ikke funnet en foretning som har S80, det nærmeste var et overpriset S70. Hvor mye hjelp og råd disse skoleelevene som jobber der kan gi vet jeg ikke, men det hender jeg er heldig å treffe på noen som har litt peiling. Noen som har en fotoforetning i Drammensområdet å anbefale?

Jørgen

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen erfaring med S80 selv, men synes det virker som en ok modell, spesielt fordi den er en av de få som har litt kraftig vidvinkel (28mm). De fleste går fra ca 35mm og oppover. For småkameraer med mere tele finnes det en haug å velge mellom, som f.eks. Olympus SP-500UZ, som brukerne ser ut til å være veldig godt fornøyd med.

Jeg har selv en Olympus C-5060WZ, som er et fantastisk bra kamera som dessverre er gått ut av produksjon (og jeg selger ikke mitt!!).

Jeg har også en Panasonix FX09, som også tar veldig bra bilder. Kameraet er bitte lite og lett, og har ikke mange manuelle muligheter, så det er sikkert ikke noe som passer for en "gammel rev i faget". Jeg bruker den ganske mye, og den passer ned i hvilken som helst lomme bortsett fra klokkelomma på buksa..'

Når det gjelder problemer med støy så synes jeg dette er blåst opp helt ut av proporsjoner. Det er det klassiske ankepunktet de som sverger til dSLR alltid bruker mot kompakter, selv om det ikke stemmer lenger at kompakt==støy. Panasonicen min har helt klart ganske mye støy på høy ISO, men ikke på lav, og det er jo akkurat som med vanlig film det. Jeg har alltid likt korn, og presset alltid Tri-X'en ganske mye. Hvis man synes det blir for mye støy finnes det også mange programmer/plugins som gjør en utmerket jobb med å fjerne dette.

Utskrifter i A2 er absolutt ingen problem med et 5MPx-kamera. Jeg har gjort det mange ganger, og har aldri fått skarpere og bedre bilder fra noen 35mm-film på 30x40-papir.

Når det gjelder tele/vidvinkel-konverte så bruker jeg begge deler på C5060'en, og det fungerer helt utmerket både med lite og mye lys. Med 0.7X får jeg ca 17mm linse som er skapr helt ut i kantene uten vignettering. Men disse linsene finnes jo i flere prisklasser... Jeg ser du må ute med et par tusen for en vidvinkel 0.8x til S80.

En ting som du vel ikke har på S80 er en vridbar LCD-skjerm/søker? Dette finnes på mange av de litt større kameraene, som A620 osv. Dette er veldig nyttig, og jeg tar nesten ikke et bilde med 5060'en med skjermen i "nullstilling". Og jeg bruker aldri den optiske søkeren lenger...

Ta en kikk på f.eks. http://www.dpreview.com/

Der har de massevis av info, samnligningsmuligheter for forskjellige kameraer og også mange prøvebilder.

Lenke til kommentar

Flaskehalsen i de fleste små kompakter er først og fremst optikk. A2 vil aldri bli perfekt ettersom optikken er for liten og svak.

Ang. utvalg av film i fotobutikker så kan dette sikkert variere. Merker også at vi der jeg jobber har kuttet ned på utvalget i det siste, ettersom vi hadde et ekstremt stort utvalg av film for alle formål og alle kamera før. Vi har imidlertid et godt utvalg av vanlige filmer i alle ISO hastigheter, samt en god del forskjellige merker av både negativ og positiv film, både fargefilm og svart-hvittfilm. Det er derfor sikkert flere fotoforetninger som har forstått at dette fører til at kundene kommer tilbake, og at de handler fra akkurat deg når de skal ha nytt utstyr (evt. digitalt).

Drammen er kanskje ikke det beste stedet å handle fotoutstyr etter hva du forteller. Men dra til Oslo. Det er ikke mer enn 4-5 mil (halvtime med toget) så har du en drøss av butikker å gå og kikke i i Oslo Sentrum. Du kan spare både penger og tid på å gjøre det, og på grunn av konkurransen vil jeg tro de fleste butikker har kompetente medarbeidere. Gjør du innkjøpet på hverdager, er det sjelden "elever" eller ekstrahjelpere bak disken (ihvertfall der jeg jobber). Men små senterbutikker er kanskje ikke det beste...

Lenke til kommentar

Ok, så det er optikken som er begrensingen her. Må jo si at jeg aldri har blåst opp et bilde fra mitt gamle kompaktkamera til A2. Men hadde tenkt å finne et kamera som har ganske bra optikk. Nå har jeg sett på S80, men finnes det bedre alternativer med bedre optikk i lommeformat? Eller bør jeg gå for filmbasert igjen?

Sist jeg kjøpte film, så kjøpte jeg restlageret av kurant film hos Japan foto i Drammen. Der solgte de ut det som var av film. Litt av problemet med fotoforetninger som ikke ligger i sentere, er at åpningstidene matcher veldig bra med min arbeidstid. Da blir det bare kvelder og helger for handling. Får kanskje avspasere en dag og ta en Oslo-tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...