Gå til innhold

Hvor mye skal jeg ta betalt?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 19år gammel gutt som har 3års serviceelektronikk utdanning bak meg. I februar så fikk jeg en forespursel om jeg ville overføre hans bedrift over fra isdn til bredbånd(han har fjellstue langt inni fjellet) Dette innebar 5klienter og 1 server. Installasjon og konfigurasjon av ruter og servern. I tillegg fiksa jeg en av de klientene pga ødelagt vifte i psu. Laget portable mail kontoer og ordnet backup av mail og databasen imot servern.

Brukte totalt ca 11timer fordi det var mye venting med Eidsiva(nettleverandør).

Men problemet er at jeg er veldig snill av meg, så jeg har ikke peiling hvor i timepris siktet jeg skal ligge? Har noen forslag på hvor jeg bør ligge?

Mvh Hod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har samme utdannelsen selv, og ca. samme alder.

Hvis du ikke ønsker å ligge for høyt til å begynne med bør du ikke gå veldig høyt over 200. Hvis du går ut fra en timepris på 150, for å ta et rundt tall, som forsåvidt ligger der det bør ligge så blir det 150*11 som blir 1650. I tillegg til dette kan du regne med reiseutgifter + kostnader til deler, som tillegg til regningen. Hvis du synes det ligger for høyt med 150 kan du gå ned til 130, men igjen, mindre penger til deg... Hvis du tenker på at markedet for denne typer tjenester ligger på 250 til 1500 kroner synes jeg at 150 er en absolutt rimelig pris for bedriften du har jobbet for. Men til syvende og sist er det du og bedriften som skal betale deg som bestemmer...

Lykke til i videre karriere i en spennende bransje.

MVH

Arild

Serviceelektroniker lærling

Lenke til kommentar

jeg ville tatt 300 kr pr time, og så heller trekt av et par timer som du kanskje mener ikke ble så veldig produktive. Kjøringen tar du 3 kr pr km for.

Så 9 x 300 kr + 300 kr i kjøring skulle bli ca 3000 kr det.

Til sammenligning så driver jeg et eget lite datafirma (drifting og slikt), og med en timepris på 500 kr pr time så har jeg ca halv pris av det "de andre" har.. I tillegg så er jeg "snill" med timeskrivingen..

Et større firma ville SIKKERT brukt 7-8 timer MINST på samme jobben.. og med kjøring og alt annet så ville det sikkert kommet på oppunder 10000 kr.. De trekker gjerne mest mulig ut av kunden.. og de ville sikkert gjort jobben over 2 dager.. først en junior-tekniker, så en senior som "rydder opp".. (dette er i hvert fall MIN erfaring)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg driver selv eget firma, uten noen form for relevant utdannelse per dags dato. Derimot har jeg ca. 5 års erfaring.

Synest at dette er avhengig av et par ting:

Driver du ditt eget firma og skal fakturere vedkommende? Skal vedkommende ansette deg for så å kjøre vanlig lønn? Eller er det snakk om svart arbeid?

Hvis du kan fakturere så vil jeg absolutt fakturere med noe som ligger noen lunde rundt markedspris. Hvis du fakturere kr 300,- per time så er det en god pris vil jeg si. Da må du huske at du også må strengt tatt skatte av det senere. Hvis han skal ansette deg, ville jeg ikke oversteget 150 kr timen. Da har du i så fall tatt godt i. 120-130 ville da vært ok synest jeg. Her får du jo også feriepenger o.l. Hvis det er snakk om svart arbeid ville jeg lagt meg på kr. 200,- i timen.

Er dette en vennejobb, så ville jeg vurdert å gi en litt bedre pris gjerne. Selv fakturere jeg kr. 600,- timen til "vanlige", mens til venner gir jeg mellom 25 og 50 % rabatt.

Da timeprisen er så pass høy fakturerer jeg ikke for kjøring med mindre det er snakk om store strekninger. Ligger på sånn ca. 5 mil tur/retur kontoret. Over det så vurderer jeg å fakturere.

Synest jeg har kommet frem til noe som er helt greit og samtidig fair price. :-) Er tross alt snakk om konsulenttjenester.

-Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...